Ciekawe Połaczenie Mahoniu z Klonem ,Wenge i Świerkiem

Tu rozmawiamy na tematy drewniane

Moderator: poco

ernest123
Posty: 4
Rejestracja: 2009-04-14, 21:07

Ciekawe Połaczenie Mahoniu z Klonem ,Wenge i Świerkiem

Post autor: ernest123 » 2009-04-14, 21:09

Zrobiłem niedawno korpus z mahoniu Khaya i Klonu Jaglistego z Bośni , pół na pół ,deska do deski w poprzek , jako rdzeń pod przetworniki użyłem Wenge ,boki zrobiłem ze zwykłego świerku , gryf to klon + mahoń Pyramid + świerk + Palisander Brazylijski , progi Jumbo , profil 7,5 cala , w obydwu połówkach Korpusu wyfrezowałem po cztery otwory rezonansowe na pół fali Dzwięku .

Zrobiłem ten Bass ot tak po prostu jak to sie mówi , zobaczymy co z tego wyjdzie , były to resztki drewna które ostały mi się po kilku wykonanych gitarach .

Przetworniki zrobiłem typu Jazz Bass o wysokości cewki 19mm ,magnesy Alnico 500 x6 cylindryczne , jeden przetwornik nawinąłem zgodnie z ruchem wskazówek zegara a drugi odwrotnie , odwrotnie wzg. Polaryzacjii są też włożone magnesy w tym drugim

Przetworniki umieściłem w odległości od mostka 3,5cm i 8 cm .

Elektronikę połączyłem na swój sposób , mianowicie wykonałem dwa niezależne pasywne obwody regulacjii barwy na każdy przetwornik .

Muszę sie pochwalić że wykonana gitara przeszła jakiekolwiek moje oczekiwania i jestem zaskoczony tym Brzmieniem .

Już rózne Basy w rękach trzymałem , ale tak potężnego kopa z Dołu jaki wydał ten Bas jeszcze w życiu nigdzie nie słyszałem .

Z Gitary słychać wszystkie częstotliwości , ale dół którym gra przygniata całą resztę .

Wykluczyłem czy aby to przypadkiem nie przetworniki sa tak zmulone , bo przecież tak wysoka cewka i Alnico 500 powinny dać bardzo jasne Brzmienie ,wyrównane , a nie rypać jak wulkan Basem .

Włożyłem je de drugiej gitary o podobnych połozeniach Pickupów 3,7 cm i 7 cm , zagrało to niestety całkowicie inaczej , Brzmienie było wyśrodkowane z wiekszym naciskiem na górne i srodkowe częsttliwości .

Udało mi sie zrobić w koncu Basową poduchę , taki Elektryczny Kontrabas który w miksie jest a którego nie słychać .

Bas gra ale go nie słychać ( wiecie co mam na myśli ? )

pozdrawiam .
Fusiak
Posty: 13
Rejestracja: 2009-01-19, 21:35
Lokalizacja: Bukowno

Post autor: Fusiak » 2009-04-14, 21:19

Ja jestem ciekawy połączenia tych drewien i efektu brzmieniowego i wizualnego jaki dały. Tak z opisu trochę trudno mi to sobie wyobrazić. Masz jakieś próbki czy tez zdjęcia?
ernest123
Posty: 4
Rejestracja: 2009-04-14, 21:07

Post autor: ernest123 » 2009-04-14, 21:46

Narazie polozylem Olej i czekam az wszystko wyschnie ,

Najpiekniejszy jest moim zdaniem gryf .


Tu mozna sobie poogladac

http://www.bi3.pl/index.php?image=img/9554HPIM1645.JPG

http://www.bi3.pl/index.php?image=img/3906HPIM1646.JPG

http://www.bi3.pl/index.php?image=img/7478HPIM1647.JPG
Zenek_Spawacz

Re: Ciekawe Połaczenie Mahoniu z Klonem ,Wenge i Świerkiem

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-04-15, 05:54

ernest123 pisze:Zrobiłem niedawno korpus z mahoniu Khaya i Klonu Jaglistego z Bośni , pół na pół ,deska do deski w poprzek , jako rdzeń pod przetworniki użyłem Wenge ,boki zrobiłem ze zwykłego świerku , gryf to klon + mahoń Pyramid + świerk + Palisander Brazylijski , progi Jumbo , profil 7,5 cala , w obydwu połówkach Korpusu wyfrezowałem po cztery otwory rezonansowe na pół fali Dzwięku .
Mozesz wyjasnic na czym polega frezowanie otworow rezonansowych na pol fali Dzwieku?
ernest123 pisze: Przetworniki umieściłem w odległości od mostka 3,5cm i 8 cm .
Odleglosci na frezowanie pickupow w desce mierzy sie od siodelka . Jest to staly punkt w odroznieniu od mostu ktory moze byc rozny konstrukcyjnie i do tego regulowany co nie zawsze odpowiada menzurze i np przy roznych typach i grubosciach strun jest wartoscia zmienna.
I tak przykladowo dla jazz basa istnieja dwie wartosci :

1) model 1962 710mm i 802 mm od siodla
2) model 1973 710mm i 810mm od siodla
ernest123 pisze: gryf to klon + mahoń Pyramid + świerk + Palisander Brazylijski...

...Udało mi sie zrobić w koncu Basową poduchę , taki Elektryczny Kontrabas który w miksie jest a którego nie słychać .

Bas gra ale go nie słychać ( wiecie co mam na myśli ? )
Ja tego instrumentu nie slyszalem ale przypuszczam , ze muli swierk w gryfie , ktory jest drewnem miekkim i nie nadajacym sie na gryf.

Na zdjeciach widac pare desek i to co sie narzuca to niechlujnosc wykonania , frezowanie otworow na pickupy , elektronike i kieszen gryfu mozna wykonac za pomoca szablonow ...
ernest123
Posty: 4
Rejestracja: 2009-04-14, 21:07

Post autor: ernest123 » 2009-04-15, 12:37

Ten Bas tak jak napisałem stworzyłem z resztek , nie mam czasu się nim zbytnio zajmować ani przejmować , jak również nie starałem się otworów czy mnij ważnych rzeczy zrobić dokładnie


Swierk w gryfie to zaledwie jedna setna ,praktzcynie jest on po boczkach

w grubości 3mm

Pół fali rezonansowej odbitej , można o tym przeczytać na stronie Stewart Macdonalds .

Mniej wiecej pod każdą strunę nawierca się komorę która rezonuje z wyższymi harmonicznymi częstotliwości podstawowej wibrującej struny .

Tak mniej więcej jest to tam opisane .


Ja tą gitarę doprowadzę do maksimum ale nie teraz , narazie olej i do Drewutni ,będzie czekać na wolny czas .



Apropo obliczeń położenia przetworników , ja używam tego samego mostka do prawie wszystkich moich basów Badass 2 który przykręcony jest zawsze w identycznej odległości .
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-04-15, 13:23

ernest123 pisze:
Pół fali rezonansowej odbitej , można o tym przeczytać na stronie Stewart Macdonalds .

Mniej wiecej pod każdą strunę nawierca się komorę która rezonuje z wyższymi harmonicznymi częstotliwości podstawowej wibrującej struny .
Sorry , ale jezeli piszesz o technikach wykonania to jest jasnym , ze na forum lutniczym kazdy chce wiedziec jak to zostalo zrobione albo jaka idea przyswieca pomyslowi...
A ty nas wysylasz do Stewmaca.

napisz moze od czego jest ta fala odbita i jaka ma dlugosc , jak sie to oblicza , gdzie pod struna sie nawierca i wlasciwie po co ...
ernest123 pisze:Ten Bas tak jak napisałem stworzyłem z resztek , nie mam czasu się nim zbytnio zajmować ani przejmować , jak również nie starałem się otworów czy mnij ważnych rzeczy zrobić dokładnie
W lutnictwie chodzi o dazenie do mistrzostwa , nikt nie jest perfekt i kazdy z nas robi bledy. Ale ... Podejscie typu " nie mam czasu na zrobienie czegos dokladnie" nie ma sensu. Nie o to tu chodzi.
ernest123 pisze: Apropo obliczeń położenia przetworników , ja używam tego samego mostka do prawie wszystkich moich basów Badass 2 który przykręcony jest zawsze w identycznej odległości .
Nie wiem czy rozumiesz o co chodzi ... Z tego co widze chyba nie...Jest obojetnie ,czy wsadzisz tam Badassa , Gotoha czy cokolwiek innego. Twoj wymiar jest nieprecyzyjny , dlatego napisalem jak to sie robi .
ernest123
Posty: 4
Rejestracja: 2009-04-14, 21:07

Post autor: ernest123 » 2009-04-15, 14:32

wiesz Zenek ja mam w tej chwili na głowie dwie gitary do zrobienia , jedna jesion klon , druga mahon klon,

Ten bas robie w wolnych chwilach ,ale Że to były zrzynki to się niebardzo przykładałem , oczywiście wszystko można naprawić i doprowadzić do perfekcjii .

Z tymi komorami to tak jak wyczytałem ,

Menzura 864

Otwory należy nawiercić i wyfrezować przed naklejeniem topu na odległości

662 mm zaczynając a przy samym moście koncząc , są one w formie zygzakowatego węża , znaczy każdy kąt zaookrąglony , zygzak 5mm

do każdej struny osobno ,symetrycznie powiększający swoją szerokość ,


W okolicy 800 mm zlewają się w jedną całość i przedłużone są do 825 mm

to coś w formie Tuby , skumulowanie następuje tuż przed samym mostkiem .

oczywiście wszystko to dzieje się pod komorami na przetworniki .

Tunele zaczynają się od 0,5 cm a koncza na 1,3 cm , wykonać to nie jest gradką i nawet mnie nie udało się tego dokładnie zrobić .
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2009-04-15, 20:26

O Bossszzze ..... Zostawie te glupoty bez komentarza .... Wystarczy zerknac na zdjecia , zeby zdac sobie sprawe z jakim partaczem mamy do czynienia... Nie ma zadnego problemu gdy ktos chce zrobic wioslo , jest poczatkujacym lutnikiem i pewne problemy strugania sa mu obce ... problem sie zaczyna gdy ktos produkuje cos co jest do niczego nie podobne i do tego pisze obrazlliwe i nietaktowne posty (wlasnie takowy autorstwa Ernesta usunalem) .... Dlatego siup i Ernesta niema juz na forum...
ODPOWIEDZ