Les Paul Standard 1959 "burst"
: 2014-12-02, 10:21
Już po nazwie tematu można się zorientować czego będzie dotyczył mój kolejny projekt. Co prawda nie skończyłem jeszcze pierwszej budowy ale ze względu na niskie temperatury muszę odłożyć malowanie superstrata. Szkoda marnować czas, można będzie coś podłubać przez zimę.
To tak.. chciałbym w miarę wiernie odtworzyć '59tkę, przynajmniej pod względem wyglądu . Ze względów finansowych nie rzucam się na materiały i części "z epoki", czyli nie będzie podstrunnicy z palisandru brazylijskiego, oryginalnych markerów podstrunnicy czy też bindingu po 40$ za jedną żyłkę. Ale postaram się odtworzyć wymiary (przynajmniej wg planu, który posiadam), kolory i okaże się co jeszcze...
Już na samym początku jest odstępstwo od oryginału - drewno na gryf i korpus. Niestety w PL nie za bardzo można nabyć mahoń prosto z półki, sprowadzanie jest zbyt kosztowne. Dlatego użyję sapeli, które różni się wyglądem od mahoniu - kolor, pory, ciężar. Ciężar jest tutaj dość istotny więc po wycięciu korpusu okaże się czy będzie konieczność wykonania otworów "odciążających".
W zasadzie posiadam większość potrzebnych materiałów i osprzętu, pozostały tylko jakieś drobiazgi. No.. w sumie to nie mam jeszcze dość istotnej rzeczy - szablonów. Wzory szablonów mam w 95% gotowe, są w formie elektronicznej i będą wycięte cnc. Muszę tylko podjąć kilka decyzji odnośnie metod frezowania (łożysko czy tulejka) bo od tego zależy rozmiar niektórych otworów w szablonach i ewentualna decyzja o zakupie frezów.
Tyle tytułem wstępu, a teraz trochę konkretów. Zrobiłem listę potrzebnych materiałów i osprzętu, może komuś przyda się przy zakupach przed budową LP. Nie podaję linków do sklepów oraz cen bo to się często zmienia, linki z czasem tracą aktualność, itp...
No to jedziemy.
Drewno
W sobotę odebrałem z suszarni deskę na gryf i niedługo zaczynam obróbkę drewna na korpus i gryf. Oczywiście będą zdjęcia z poszczególnych etapów prac.
T.
To tak.. chciałbym w miarę wiernie odtworzyć '59tkę, przynajmniej pod względem wyglądu . Ze względów finansowych nie rzucam się na materiały i części "z epoki", czyli nie będzie podstrunnicy z palisandru brazylijskiego, oryginalnych markerów podstrunnicy czy też bindingu po 40$ za jedną żyłkę. Ale postaram się odtworzyć wymiary (przynajmniej wg planu, który posiadam), kolory i okaże się co jeszcze...
Już na samym początku jest odstępstwo od oryginału - drewno na gryf i korpus. Niestety w PL nie za bardzo można nabyć mahoń prosto z półki, sprowadzanie jest zbyt kosztowne. Dlatego użyję sapeli, które różni się wyglądem od mahoniu - kolor, pory, ciężar. Ciężar jest tutaj dość istotny więc po wycięciu korpusu okaże się czy będzie konieczność wykonania otworów "odciążających".
W zasadzie posiadam większość potrzebnych materiałów i osprzętu, pozostały tylko jakieś drobiazgi. No.. w sumie to nie mam jeszcze dość istotnej rzeczy - szablonów. Wzory szablonów mam w 95% gotowe, są w formie elektronicznej i będą wycięte cnc. Muszę tylko podjąć kilka decyzji odnośnie metod frezowania (łożysko czy tulejka) bo od tego zależy rozmiar niektórych otworów w szablonach i ewentualna decyzja o zakupie frezów.
Tyle tytułem wstępu, a teraz trochę konkretów. Zrobiłem listę potrzebnych materiałów i osprzętu, może komuś przyda się przy zakupach przed budową LP. Nie podaję linków do sklepów oraz cen bo to się często zmienia, linki z czasem tracą aktualność, itp...
No to jedziemy.
Drewno
- Drewno na korpus
Mahoń/sapeli o wymiarach minimum 34x45 cm, grubość min 45mm. Wycięty mahoniowy korpus ma rozmiar ok 33x44 cm i grubość dokładnie 44,45 mm (1 3/4”). W przypadku sklejania z dwóch kawałków potrzebne są deski o szerokości ok 17,5 - 18 cm. - Gryf
W LP ‘59 gryf jest z jednego kawałka drewna (główka ma doklejane boki). W związku z tym potrzebna jest odpowiednio gruba deska, z której można wyciąc gryf z główką odchyloną o 17 stopni. Minimum 65mm grubości, szerokość 58-60mm. Boki główki są doklejane ale jeżeli chcemy z jednego kawałka główkę to potrzebujemy deskę o szerokości 80 mm zamiast 60mm. Długość ok 66-70 cm. - Top
Top wykonany jest z klonu (jawor) najczęściej falistego, sklejany z dwóch kawałków. Deskę o odpowiedniej grubości rozcina się wzdłuż i rozkłada jak książkę. Dzięki temu uzyskujemy symetryczny wzór. Grubość wyprofilowanego topu to 15,88mm, deska przed profilowaniem powinna mieć 16-20mm grubości. - Podstrunnica
Palisander. W oryginale palisander brazylijski, aktualnie trudno osiągalny i raczej drogi. Wymiary podstrunnicy przed obróbką - 460x60x6,5mm. Gotowa podstrunnica ma 5,7 mm grubości. - Nakładka na główkę
Oryginalnie jest cienka nakładka z holly (ostrokrzew?). Można zastąpić klonem. Potrzebny kawałek o rozmiarach ok 85x185x1mm - Zaślepka pręta regulacyjnego w gryfie. Zaślepka wykonana z klonu.
- Klucze w układzie 3+3. Nikiel, pokrętła perła lub zielonkawe.
- Mostek tune-o-matic ABR-1. Ważne - mocowany na śrubach wkręcanych w korpus, a nie na wciskanych trzpieniach.
- Strunociąg (oryginalnie aluminiowy).
- Przetworniki - 2x humbucker typu PAF, puszkowany lub bez puszek.
- Ramki przetworników. Kolor w zależności od preferencji i zamierzonego efektu. Nowe LP miały białe ramki, które z czasem zmieniały kolor na kremowy/kość słoniowa. Ramki skośne, wyższa przy mostku, niższa przy gryfie. Nalezy zwrócić uwagę na standard/kraj pochodzenia ramek. Amerykańskie maja inną szerokość niż chińskie.
- Pickguard - kolor pasujący do ramek. Trzeba zwrócić uwagę na rozstaw przetworników.
- Pokrętła potencjometrów - złote, tzw. bell hat, z wytłaczanymi numerami. Są też dostępne w kolorze amber. Przy zakupie trzeba dopasować mocowanie do potencjometrów. W zależności od kraju produkcji potencjometrów są różne standardy. Ośki potencjometrów mogą mieć 20 (chyba wersja US) lub 16 ząbków na obwodzie.
- Potencjometry - 4 szt 500K audio taper.
- Kondensatory - 2 szt, 22nF 200V.
- Przełącznik 3 pozycyjny. Długi lub krótki.
- Gniazdo jack 1/4”, mono.
- Przewody - jednożyłowy w plecionym, metalowym ekranie, ok 1,5m.
- Płytka montażowa jack - w kolorze plastików.
- Płytka montażowa przełącznika - w kolorze plastików.
- Nakładka/gałka przełącznika. Kolor najczęściej amber (ciemny) lub kremowa.
- Zaczepy paska - nikiel.
- Blaszka montażowa pickguarda - nikiel.
- Wskazówki pod gałki potencjometrów - nikiel
- Siodełko w oryginale nylonowe.
- Pręt regulacyjny gryfu - pojedynczy, od strony korpusu zakończony walcem stalowym. Oryginał ma calową średnicę i gwint. Zamienniki w PL są 5mm.
- Nakrętka pręta - na klucz nasadowy 8mm, mosiężna, gwint 5mm,
- Płytka maskująca pręt - dwuwarstwowa, czarny/biały, w kształcie dzwonka.
- Logo Gibson - macica perłowa o grubości 0.2 - 1,5mm
- Napis Les Paul. Naklejka lub wykonany metodą sitodruku.
- Binding korpusu - biały lub kremowy, 2mm grubości, 6.5-10mm wysokości, długość 160 cm.
- Binding gryfu - biały lub kremowy. 1.5-2mm, (finalnie 1mm) min 6.5mm wysokości.
- Pokrywa wnęki elektroniki - czarna.
- Pokrywa wnęki przełącznika - czarna.
- Śrubki do: płytka jack, ramki przetworników, pokrywa elektroniki oraz przełącznika, klucze, pokrywa pręta gryfu.
- Drut progowy - wymiary zbliżone do: szer 2.41mm, wysokość 1.14mm, trzpień wys. 1.85mm. Zbliżony jest sintoms 249119.
- Boczne markery podstrunnicy - średnica 2.38mm, tortoise. Grubość ok 1.5-2mm.
- Markery podstrunnicy - trapezoidalny kształt, celuloid.
- Drut uziemiający mostek - srebrzanka, średnica 1mm.
W sobotę odebrałem z suszarni deskę na gryf i niedługo zaczynam obróbkę drewna na korpus i gryf. Oczywiście będą zdjęcia z poszczególnych etapów prac.
T.