komory w Les Paul

Jak się to robi ... pytania i odpowiedzi.

Moderator: poco

majcest
Posty: 49
Rejestracja: 2010-06-06, 17:27
Lokalizacja: Tr

komory w Les Paul

Post autor: majcest » 2011-02-04, 16:45

Witam.
Mam pytanie odnośnie komór (akustycznych?) w Gibsonie Les Paul, czy są one konieczne bo na moim planie (od Zenka spawacza) ich nie ma narysowanych, jakie mają działanie na dźwięk?
Z góry dzięki :D

aha link do filmiku o fabryce gibsona może kogoś zaciekawi
http://www.youtube.com/watch?v=I4ZejGDNcTQ
majcest
Posty: 49
Rejestracja: 2010-06-06, 17:27
Lokalizacja: Tr

Post autor: majcest » 2011-02-06, 20:34

o dzięki za odpowiedź.
Jeszcze jedno pytanie:
na załączonym w pierwszym poście filmiku mówią że Les Paula robi się z 3 kawałków drewna, to ma jakiś wpływ na gitarę?
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2011-09-04, 02:50

Oficjalnie komory akustyczne w LP nie istnialy... Ale , Gibson w celu uzyskania odpowiedniej wagi (3,8 kg) wiercil po prostu dziury w mahoniu.
oryginalny LP sunburst z lay 58-60 byl robiony z jednego kawalka mahoniu...
popik10

Post autor: popik10 » 2011-09-05, 08:34

Zaczęli używać drewna o większej gęstości??
Czy zmienili gatunek??
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2011-09-05, 09:23

Na logikę biorąc, to jednak deficyt materiałowy stał się przyczyną zmiany konstrukcyjnej. Jeżeli spojrzeć wstecz i tylko zgrubnie policzyć ile gitar, mebli, podłóg, wykończeń jachtów, statków itd. wykonano na świecie z mahoniu tego samego gatunku, to zasoby lasów nie są w stanie odbudować się w tak krótkim czasie. Ponadto, tamten mahoń pochodził ze ściśle określonej strefy klimatycznej, czyli jeszcze węższy krąg pozyskiwania, a nie tylko gitary robione z niego. dalej, ceny surowca, tworzenie rezerwatów przyrody i ochrona gatunku, to są tylko niektóre czynniki, które decydują o konieczności poszukiwań innych źródeł surowca o podobnych parametrach. Zresztą, Kombinat słusznie napisał, że uchwycić różnice jest baaaardzo trudno. Tak samo, jak faktem jest, że nawet instrumenty z tej samej serii będą miały rożne parametry i dlatego ogrywanie ich przed zakupem jest rzeczą nieodzowną, jeżeli się szuka nam odpowiadającego egzemplarza. Dotyczy to wszystkich rodzajów gitar, a akustycznych/klasycznych w szczególności. Pewne cechy indywidualne danego egzemplarza są jak linie papilarne, nie da się ich powtórzyć za chińskiego boga. Zatem w dobrze pojętym interesie muzycznym budujmy gitary na wzór i podobieństwo, ale z braku pewnych elementów składowych wkładajmy w to nasze zamiłowanie do instrumentu, umiejętności manualne, a przede wszystkim to, co niektórzy nazywają duszą, a będą brzmieć one lepiej niż inne tylko z metką producenta. Dlatego zawsze lutnicze wyroby są wyżej cenione niż masówka. Zawierają bowiem w sobie nasze blood, swet and tears. :D Zatem tnij komory lub nie, a efekt i tak ocenisz po skończeniu. Ważne, abyś dokładnie połączył wszystkie elementy, "bez luzów" i prześwitów. Rezultat końcowy przejdzie Twoje najśmielsze oczekiwania. Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2011-09-05, 12:51

LP sunburst (58-60) to byla jeszcze waga przypadkowa , w ksiazce "The Beauty of The Burst" sa opisy i dane kilkudziesieciu Les Pauli. Ciezar skacze od 3674 do 4309 gr.
Mahon typu swietenia rosnie szybko ale jest ogromna roznica miedzy hodowlanym a rosnacym dziko. hodowlany jest o wiele lzejszy (rosnie w specjalnych warunkach gdzie nacisk polozony jest wlasnie na przyrost) i o wiele drozszy.
Dziki ( sprzedawany nielegalnie) kosztuje w Dominikanie 40 peso (okorowane pnie) za stope a legalny w sklepie 135 peso (deski 1 i 1,5 cala) . Euro - 53 peso.
popik10

Post autor: popik10 » 2011-09-06, 08:42

Zenek
Z perspektywy Polski to ja Ci zazdoszczę tych cen.
Nawet hodowlany to brał bym w wiaderkach :D
Pozdrawiam
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2011-09-06, 13:42

Drewno to jedyny plus Dominikany. W Santo Domingo mozna kupic taka ilosc roznego typu materialu , ze strugaczowi gitar serce do gory skacze. Sklep z drewnem "Madeco" jest wielkosci kilkunastu boisk do pilki noznej. Maja zbior materialu z calego swiata. Od roznych rodzai mahoniu zaczynajac a na klonie konczac. O takich wymiarach jakie sobie zyczysz , kazda deche mozesz sobie przyciac na miejscu wedlug Twojego widzimisie ... nastepnym razem gdy pojade na zakupy zrobie fotoreportaz ...
popik10

Post autor: popik10 » 2011-09-06, 14:21

Ech żeby tak się dało tak od Ciebie chociaż drewno na topy ściągać.
Marzenia :)
Pozdrawiam
Zenek_Spawacz

Post autor: Zenek_Spawacz » 2011-09-06, 14:59

Faktycznie , ceny drewna w europie to jakas pomylka. Przegladalem net i znalazlem to:
khaya Cena 145 euro . Zupelne wariactwo , tutaj cena po przeliczeniu - 19 euro
Kris
Posty: 280
Rejestracja: 2009-12-05, 21:46
Lokalizacja: Stok Lacki k. Siedlec

Post autor: Kris » 2011-09-09, 20:21

Oficjalnie komory napewno znajdują się w Les Paulu Supreme w tym katalogu http://gibson.pl/katalog/ możesz obejżeć ich kształt ;)
poco
Moderator
Posty: 4626
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Post autor: poco » 2011-09-12, 18:38

No, ale pracy i uwagi to wymaga. Dlatego, że komory wycinane są prawdopodobnie zgodnie z profilem topu dla zachowania jednakowej grubości płyty topu, a to już wymaga dokładności. Przy płaskim topie, to nie problem. Podobnie robiony jest Rickenbacker. Poczekam, aż drewno trochę "odparuje" i chyba taki egzemplarz zrobię, ale bez klonowego topu. Możliwe, że dokleję top z tego samego profilowany osobno tak jakby był z klonu, a komory wybiorę wg dna gitary, bo będzie łatwiej. Jest trochę czasu. Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ