Masz rację Ryszard. Na innym forum opisałem problemy przy konstruowaniu właściwego układu optycznego. Pozwól, że przytoczę ten wpis i tu, gdyż odnosi się on do poruszanych przez Ciebie spraw.
W przypadku układu optycznego sterowania kluczową sprawą jest zastosowany fotorezystor: jego wymiary i charakterystyka: strumień światła-rezystancja.
1. Zastosowanie dużych gabarytowo fotorezystorów (f14x8, z powierzchnią światłoczułą fi8) znacznie ułatwiłoby konstrukcję przesłony (mniejsze wymagania co do precyzji wykonania). Lecz wtedy jest problem z zabudową układu w pedale.
Dlatego zastosowałem małogabarytowe fotorezystory typu RPP130 (w niskorezystancyjnym wykonaniu) o wymiarach 5x4mm i powierzchni światłoczułej o zaledwie ok. 3,5x3,5mm. Precyzyjne sterowanie strumieniem światła na tak małej powierzchni nie jest rzeczą łatwą.
2. Fotorezystory generalnie mają bardzo dużą „rezystancję ciemną” (bez oświetlenia) wynoszącą kilka-kilkadziesiąt megaomów. Dla naszego układu istotne jest natomiast, by „rezystancja jasna” (przy pełnym oświetleniu fotorezystora) była jak najniższa - rzędu kilkudziesięciu-kilkuset omów. W innym przypadku ograniczony będzie zakres sterowania - w przypadku kaczki nie uzyska się wysokich brzmień, a w przypadku pedału głośności wyciszenia sygnału.
3. Sprawę dodatkowo komplikuje bardzo nieliniowa charakterystyka rezystancji fotorezystora w funkcji natężenia światła (
http://www.eres.alpha.pl/elektronika/ar ... cle_id=385 ). Przy małym strumieniu światła rezystancja szybko zmienia się do kilkuset-kilkudziesięciu kiloomów, a zmiany przy silniejszym oświetleniu są coraz mniejsze.
4. Z powyższych powodów bardzo istotny jest kształt i precyzja wykonania przesłony.
a) Przesłona liniowa całkowicie odpada, gdyż kaczka działać będzie „uuu-aaa” (bez …łłł… że tak się wyrażę:).
b) Przesłona trójkątna poprawia sprawę, gdyż w dość wąskim odcinku pracy pojawia się „ł” i kaczka działa jak „uuu-ł-aaa”. Lecz liniowość nie jest (według mnie) zadowalająca. Zbyt ostre są przejścia dźwięku kaczki i zbyt raptowne wyciszanie-podgłaśnianie pedału głośności.
c) Zastosowanie na początku wąskiej szczeliny, by światło trafiało na fotorezystor najpierw wąskim paskiem, a dopiero następnie szerszym strumieniem (trójkąt), jeszcze bardziej zbliża układ do liniowości.
d) Praktycznie bardzo dobrą liniowość w pełnym zakresie ruchu pedała (z wszelkimi barwami typu „ł”) uzyskuje się dodając dodatkowy tłumik świetlny ("rozpraszacz światła") zabudowany do przesłony od strony źródła światła - diod LED, według opisu i rysunku na stronie
http://gragitara.strefa.pl/index-wah.htm .