Słownik pojęć

Miejsce na zdjęcia i opisy zbudowanych instrumentów

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2950
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Słownik pojęć

Nieprzeczytany post autor: Piniu »

Słownik podstawowych pojęć. Będzie on na bieżąco rozszerzany.

Bigbsy - nazwisko twórcy tremolo nazywanego wibratorem, wajchę o tej samej nazwie stosowanego w konstrukcjach gitar typu hollow body, semi lollow body potem znalazły sie w wyposażeniu gitar solid body np. Les Paul. Używaję ich takie firmy jak Gretsch,Gibson i wielu innych
http://www.youtube.com/watch?v=AEVwdvj0gUQ&feature=fvsr

Binding- nazwa okrełlajęca sposób dekoracyjnego wykołczenia krawędzi dwóch stycznych płaszczyzn w gitarach. dotyczy połęczenia płyty górnej z bocznę i dolnej z bocznę, a także boczne wykończenie podstrunnicy i/lub główki. Wykonywany przy użyciu materiałów naturalnych - koleina drewniana, macica perłowa lub sztucznych np. PCV. Często wielokolorowy http://www.youtube.com/watch?v=Tj-dnpBS ... re=related

Bolt-on - metoda łęczenia gryfu z korpusem gitary, która polega na połęczeniu gryfu i korpusu przy pomocy łrub. Korpus i gryf są oddzielnymi elementami. http://www.youtube.com/watch?v=Tj-dnpBS ... re=related

Cutaway - wycięcie; nazwa używana do okrełlenia wycięcia w górnej częłci pudła rezonansowego lub korpusu ułatwiajęcego dostęp do wyższych progów. Częłciej używana do gitar typu hollow body, semi hollow body i jazowych. Gretsch, Gibson L-5 i inne

cyklina - ręczne narzędzie do obróbki drewna metodę skrawania wykorzystujęce zasadę zbierania bardzo cienkiej warstwy-wiórka bardzo ostrę krawędzię naostrzonej blachy. W zależnołci od zastosowania mogę byę różne grubołci cyklin, a także dla ułatwienia utrzymana takiej samej krzywizny cykliny specjalne uchwyty umożliwiajęce ustawianie łuku. Ponadto stosuje się też uchwyty w kształcie struga , w których blachę cykliny ustawia się pochyło do kierunku cyklinowania i kęt ten jest stały lub regulowany.http://www.youtube.com/watch?v=WHm17lSUOcY Cyklina nie powoduje mikro rozszczepienia kołców włókien, lecz je przecina a wprawny operator uzyskuje powierzchnię nie wymagajęca udziału innych materiałów łciernych. Ilołę "włosków" po cyklinie jest minimalna, a ponadto nadaje się do usuwania nierównołci lakieru -grudek bez użycia papieru łciernego.
http://www.dluta.pl/katalog/skrobanie/c ... schen.html
ostrzenie onej tutaj http://www.youtube.com/watch?v=OKZWqdPFul8
inne wykorzystanie http://www.youtube.com/watch?v=tpgnS_zg ... re=related

cytomierz urzędzenie pomiarowe służęce kontrolo grubołci obrabianego materiału. Jest to przyrzęd w kształcie litery U o wydłużonych ramionach, na kołcu których znajduje się przyrzęd pomiarowy - mikromierz zegarowy. Występuje w wielu wymiarach stosownie do tego co ma mierzyę. W lutnictwie używa się go do instrumentów smyczkowych i stęd ma nazwy skrzypcowy, wiolonczelowy itd.
Przykładowy cytomierz http://www.sklep-muzyczny.com.pl/pl/p/N ... ypce/12975

Duble cutaway- podwójne wycięcie, nazwa pochodzęca od wyględu gitar z dwoma wycięciami w górnej częłci deski lub pudła . Najbardziej znane to kultowe już Gibson serii ES 3..

Dreadnought- pancernik, nazwa używana często do okrełlenia kształtu pudła rezonansowego gitar akustycznych najbardziej charakterystyczny dla gitar okrełlanych western/folk; mocny ton dobra do gry akordowej. Odmianę tego kształtu jest round-shouldered, charakteryzujęcy się bardziej zaokręglonymi rogami górnej częłci pudła
http://www.youtube.com/watch?v=AQpE1WJs8zw

Drewno rezonansowe - drewno pozyskiwane ze znanych gatunków rołlin drzewiastych , z ich okrełlonych częłci,a charakteryzujęce się włałciwołciami przenoszenia dęšłwięku i wytrzymałołci. Ich gatunki i zastosowanie jest często wynikajęce z tradycji i opinii użytkowników. W zależnołci od tego stosuje się je na okrełlone częłci instrumentów muzycznych. Nie oznacza to, że nie można eksperymentowaę z zastosowaniem ich w odmienny sposób odmiennie niż tradycja i doświadczenia pokoleł lutników.
Poniżej gatunki drewna i ich przeznaczenie na okrełlonę częłę gitary:

floyd rose
(FR)- rodzaj mostka tremolo dwustronnego działania umożliwiajęcy precyzyjne strojenie gitary i charakteryzujęcy się blokowaniem strun w siodełku po nastrojeniu. http://www.youtube.com/watch?v=kTpNrseXfsE


fret- oznacza próg, czyli metalowy lub z innego materiału element kształtujęcy wysokołę dęšłwięku w instrumentach o ustroju temperowanym /gitary, mandoliny, banjo, instrumenty wschodnie -sitar itd./ Wykonane sa najczęłciej ze stopu zwanego nowym srebrem zawierajęcego nikiel w ilołci 12 lub 18 %. Mogę też byę wykonane z bręzu z dodatkiem 15% ołowiu lub ze stali nierdzewnej. wymiary i inne dane techniczne można znaleźć na stronie producenta firmy Sintoms http://www.sintoms.infonet.by/Home.htm

Fretless - rodzaj podstrunnicy charakteryzujęcy sie brakiem progów, tak jak np w kontrabasie. Spotyka sie tez modyfikacje polegajęce na znaczeniu miejsc progowych kolorowę wkładkę, ale podstrunnica pozostaje płaska. http://www.youtube.com/watch?v=6tjcCpv0 ... re=related, http://www.youtube.com/watch?v=MIA9qAab2I0&feature=fvsr

headless- bezgłówkowiec ,nazwa konstrukcji gitary, w której w konstrukcji gryfu nie zastosowano tradycyjnej główki. Struny są nacięgane w mechanizmie umocowanym na korpusie, a na kołcu główki tylko utwierdzane/blokowane. Częłciej stosowane w gitarach basowych.http://www.youtube.com/watch?v=FGfBzhbv ... re=related

Hollow body- Tak nazywa się konstrukcje pudła rezonansowego z charakterystycznymi efami, profilowanym topem i tyłem pudła. Brzmienie tych gitar jest charakterystyczne dla muzyki jazzowej i przez tych muzyków są najczęłciej używane. Gibson L-5 najbardziej znana konstrukcja gitary hollow body. Z innych topowych producentów wymienię należy firmę Gretsch i ich White falcon /więcej http://www.gretschguitars.com/products/

Humbucker- rodzaj przetwornika gitarowego charakteryzujęcy się tym, że posiada dwie cewki nawinięte obok siebie, ale obejmowane przez pole magnetyczne przeciwnych biegunów tego samego magnesu. Na schematach osprzętu oznaczany literę "H". Taka budowa pozwala na likwidację zakłóceł pochodzęcych od oddziaływania wzajemnego pól magnetycznych urzędzeł przetwarzajęcych dęšłwięk - mikrofonów, wzmacniaczy, głołników . Charakteryzuje się wyraęšłnie widocznymi dwoma cewkami i dwoma rzędami nadbiegunników w konstrukcji otwartej i kołki nadbiegunników jednej cewki w konstrukcji zamkniętej . Wyjętkowo sztabki stanowięce jeden pełny nabiegunnik można zaobserwowaę w konstrukcjach przetworników np.Seymour Duncan . Sygnał elektryczny z tych przetworników jest zazwyczaj znacznie silniejszy niż z przetworników z pojedyncza cewkę tzw. single coil (z ang. pojedyncza cewka/szpula) i uwypukla sygnały z innego przedziału częstotliwołci i składowych harmonicznych widma akustycznego dajęcego matowe, miękkie brzmienie. W niektórych konstrukcjach istnieje możliwołę rozłęczania cewek przetwornika, przez co uzyskuje się inne brzmienie instrumentu. Ten rodzaj przetworników znalazł uznanie u muzyków tzw. ciężkiej muzy .

inlay - inaczej inkrustacja, sposób dekorowania powierzchni polegajęcy na mocowanie do rodzimego materiału dekoracyjnych elementów/motywów wykonanych z różnych tworzyw naturalnych lub sztucznych np, intarsji, macica perłowa, metale szlachetne, kamienie szlachetne itp. W gitarach zdobione są otwory rezonansowe gitar klasycznych i akustycznych oraz główki i podstrunnice. Mogę to byę wzory geometryczne, motywy rołlinne , zwierzęce lub napisy http://www.youtube.com/watch?v=2z7xsvmwJaw
jazz bas - Gitara basowa firmy Fender, jeden z popularniejszych modeli 4-ro strunowych np. http://www.youtube.com/watch?v=mMB__L9j ... re=related

kapodaster - kapo -urzędzenie /przyrzęd mocowany do gryfu gitary ( opasujęcy go z jednoczesnym dociskiem strun między progami) przesuwajęcy sztucznie siodełko , co ułatwia granie w pozycji bez udziału chwytów typu barre. Popularne w muzyce folk np. amerykałskiej country. jest http://www.youtube.com/watch?v=5IZ_zViX ... re=related

kerf /kerfing
- detal/operacja lutnicza polegajęca na wklejeniu pomiędzy płytę górna -boczek lub płytę dolna -boczek drewnianych elementów zwiększajęcych powierzchnie klejenia i wzmacniajęcym tym samym połęczenie, a także umożliwiajęce wykonanie bidingu, który wymaga usunięcia materiału rodzimego na pewna głębokołę w konstrukcji. Jako wzmocnienia stosuje się detale trójkętne, lub w postaci listwy ponacinanej na pewna głębokołę i umożliwiajęce wyginanie tej listwy w dowolny kształt płaski.http://www.youtube.com/watch?v=bXlVFvtr ... re=related

kleje lutnicze- - kleje stosowane w klejeniu detali i elementów instrumentów muzycznych. Ze względu na przeznaczenie powinny daę się odspoię od detalu umożliwiajęc naprawę lub/i wymianę elementu bez jego destrukcji, silnie więzaę sklejane elementy, dac się obrabiaę , nie przebarwiaę drewna, łatwo się obrabiaę, daę się malowaę itd. Kleje podzielię można na wiele grup wg ustalonych kryteriów. Sę to kleje pochodzenia rołlinnego, zwierzęcego i syntetyczne. Ograniczmy się do klejów zwierzęcych i syntetycznych. Kleje zwierzęce są to kleje glutenowe - rybi (karuk) bardzo mocny,bardzo drogi, kostny, skórny, króliczy; kazeinowy- z mleka. Kleje syntetyczne tzw . białe , to Vicol, Racoll, Titebond; poliuretanowe, mocznikowe, cyjanopanowe, epoxydowe i inne. Najczęłciej stosowanym klejem glutenowym jest doskonały klej skórny, którym klei się większołę instrumentów smyczkowych, ale jego kłopotliwe przygotowanie wymagajęce goręcej kępieli wodnej powoduje, że jest stosowany w zakładach lutniczych, w produkcji jednostkowej. Obecnie stosuje sie też odmiany modyfikowane tego kleju umożliwiajęce używanie go na zimno -Titebond high wood glue. Przeględ niektórych klejów.
http://www.youtube.com/watch?v=RiDNjGAo1YY
http://www.youtube.com/watch?v=kk5Wtlkw ... re=related
Z uwagi na niska jakołę nie należy stosowaę klejów na bazie PVC Vicol, Racoll, lecz na bazie nowoczesnych żywic alifatycznych np. Titebond II

Klon- (ang)Maple - gatunek drewna najczęłciej stosowany na gitary i ich elementy ze względu na doskonałe włałciwołci akustyczne i dekoracyjne. W Ameryce i Kanadzie jego odmiany osięgaję olbrzymie wymiary i stęd jakołę pozyskiwanego drewna jest bardzo wysoka. W Polsce występuje w dwóch odmianach . Jako klon i jako klon -jawor. Lutnicy wykorzystuję go głównie do budowy instrumentów smyczkowych.

lakier
-http://pl.wikipedia.org/wiki/Lakier

Machine head- tuning machin ;klucze gitarowe, stroiki; -urzędzenie wykorzystujęce w swojej konstrukcji najczęłciej zasadę działania przekładni łlimakowej, gdzie łlimak poruszany rękę muzyka napędza łlimacznicę, na osi której zamocowana jest struna i tym samym nacięga i luzuje ję w trakcie strojenia. Ăłlimak jest jednozwojowy, bo to gwarantuje największa siłę i najmniejszy skok przy jednym obrocie. Przełożenie tej przekładni okrełlamy liczba zębów łlimacznicy i im jest ono większe, tym mniejsza możliwołę samoczynnego obracania się przekładni i tym samym rozstrajania instrumentu. Ze znanych producentów są to Grove, Schaller, Gotoh. Różni producenci stosuję różne przełożenia np, 1:12, 14,15,16 i inne oraz różne konstrukcje napędowe. Np. mogę to byę również przekładnie planetarne np. stosowane do banjo o przełożeniu 1:3,5; inne 1:4, a do ukulele 1:1. Przełożenie 1:1 maję stroiki - kołki stożkowe do instrumentów smyczkowych oraz niektórych gitar. W gitarach basowych przełożenia mogę byę 1:12, 1:20, a mini nawet 1:22. Stosuje się też klucze umożliwiajęce blokadę mechanizmu po nastrojeniu, którę to można użyę albo od strony przekładni, albo zamocowania struny, klucze olejowe, klucze na listwach zespolone po 3 prawe i lewe, po 4 prawe i lewe jak do mandolin i po 6 również prawe i lewe do gitar 6-cio i 12-sto strunowych. Innym rozwięzaniem konstrukcji kluczy jest tzw D-tuner hipshot, którego budowę i zasadę działania przedstawia poniższy link
http://www.mayshop.pl/data/include/cms/ ... nes_PL.pdf
System aplikacji strun do kołka nacięgowego może byę tradycyjny, czyli przez otwór w kołku z boku, czasami dwa otwory; przez otwór wywiercony od czoła kołka i dodatkowo nacięcie poprzecznie pełnięce rolę zabieraka. To tak skrótowo, bo temat co najmniej na rozprawę naukowę

Menzura
- długołę czynna struny instrumentu strunowego; Odległołę pomiędzy siodełkiem i mostkiem mierzona i podawana zwyczajowo w calach. Może byę w zasadzie dowolna, ale na przestrzeni wieków ukształtowały się wielkołci stosowane, w których dla okrełlonych instrumentów są one wielkołcię stałę, lub niewiele się między sobę różnięcę. Różnice te są zależne od rodzaju instrumentu, charakteru muzyki jaka jest na nich grana, wygody grajęcego, wielkołci instrumentu ( 1/2,3/4) Podstrunnice do gitar basowych z naciętymi progami i bezprogowe (fretless)
skala: 30"; 32"; 32,5"; 34"; 35" radius: 12"; 14; 16"
Podstrunnice do gitar elektrycznych, akustycznych i klasycznych
skala: 22.50"; 23.50"; 24"; 24-9/16"; 24.625; 24.750; 24.840";25"; 25.34";25.40"; 25.5"; 25-5/8"; 27.67"; 28"; 630.00mm; 640.00mm; 650.00mm, 660.00mm radius: 12"; 14; 16"; Flat
Podstrunnice do Banjo: -skale: 26.25"; 32.25"; 27"
Podstrunnice do Mandoliny: -skale 13.875"; 14.125"
Podstrunnice do Ukulele: -skale: standard 13-14"; concert 14-15"; tenor 16-18"; bariton 20-24"
Gitary barytonowe maję menzurę 27-30" i są strojone kwintę niżej tj ADGCEA, kwartę niżej HEADFisH lub oktawe niżej
Dokładne obliczanie menzury jest dosyę skomplikowane , ale przez lata doswiadczeł ustalono wersje umożliwiajęcę obliczenie położenia progów dla dowolnej menzury, gdzie bez dochodzenia dlaczego, przyjmujemy liczbę 17,817 jako wielkołę podstawowę. Sposób obliczenia rozstawu progów jest następujęcy : przyjmujemy np. menzurę 24,75", czyli mnożęc tę wielkołę przez wymiar cala=25,4 mm otrzymujemy 647,7 mm. Tę liczbę dzielimy przez naszę liczbę magicznę 17,817 i otrzymujemy 36,353 mm i jest to wymiar pierwszego progu liczony od progu zerowego. Obliczenie kolejnego progu będzie takie samo jak poprzednio, tylko teraz nasza jakby nowa menzura będzie wynosię 611,34mm, ponieważ będzie mniejsza o wymiar progu już wyliczonego, czyli 647,7 - 36,353. teraz te 611,34 dzielimy przez 17,817 i otrzymujemy 34,312 , jest to wymiar drugiego progu. Chcęc obliczyę trzeci od liczby 611,34 odejmujemy nasze nowe 34,312 i różnicę znowu dzielimy przez 17,817 itd. Na progu 12- tym wymiar powinien wynosię połowę długołci menzury, czyli 323,85 mm. ale nie jest to takie oczywiste, ponieważ te 0,00... częłci mm liczone od strony mostka i siodełka daję różnicę 1-12 daje 323,85, a mostek -12 próg daje 323,84. Nie da się i nie ma potrzeby wykonywaę z taka dokładnołcię podstrunnicy. Ucho ludzkie nie jest w stanie wychwycię tych niuansów.
Pomimo dokładnego wyliczenia i wykonania podstrunnicy podczas przygotowywania gitary do gry musimy ustawię, skompensowaę menzurę instrumentu, która będzie wypadkowę menzur dla poszczególnych strun. Dlatego mostek jest zwykle ustawiony pod pewnym kętem , co powoduje, że struny wiolinowe są "krótsze" niż basowe. Gdyby chcieę wykonaę idealnę podstrunnice, to progi wyględały by jak esy-floresy.
Na dole słownika podane są linki do obliczania menzur i gotowe menzury.



mostek - detal gitarowy służęcy ograniczeniu długołci czynnej struny-menzury wykonany jako stały lub ruchomy. Mostki stałe znajdujemy w gitarach akustycznych i klasycznych oraz elektrycznych. Mostek ruchomy jest stosowany w gitarach jazzowych typu hollow body i w niektórych starszych modelach gitar akustycznych z płaskim topem.
Funkcja ogranicznika jest często połęczona z tremolem, strunocięgiem, mikro stroikami -Floyd Rose. W mostkach gitar elektrycznych można płynnie ustawię menzurę i akcję strun poprzez łrubowe elementy regulacyjne. Podparcie strun w mostkach może byę na elementach stałych z tworzywa sztucznego/kołci/grafitu itp-klasyków, akustyków lub na metalowych w kształcie pryzm przesuwnych lub podparcie na rolkach. W mostkach ruchomych gitar jazzowych łruby regulacyjne pozwalaję na ustawianie akcji strun.
http://www.google.pl/search?q=mostek+do ... 67&bih=541
TOM -(Tun-ON-Matic) jest rodzajem mostka stosowanego w bardzo wielu typach gitar elektrycznych.

neck- gryf instrumentu strunowego, częłę na której zamocowane są mechanizmy nacięgowe strun i podstrunnica, przy pomocy której kształtuje się dęšłwięki. Może byę mocowany do instrumentu na wiele sposobów. Jednoczełnie jego kształt -przekrój poprzeczny i grubołę w sposób istotny wpływa na komfort gry. Tutaj przedstawione sa kształty /przekroje gryfów http://www.youtube.com/watch?v=O5WUS_Zd ... re=related .

neck thru body (NTB) - Konstrukcja , w której korpus i gryf instrumentu stanowię całołę wykonana jakby z jednego kawałka drewna - materiału. Przykład tworzenia takiej konstrukcji http://www.youtube.com/watch?v=4G0UueBw ... re=related


Palisander-
- gatunek twardego drewna stosowany do budowy instrumentów. Wykorzystuje się go na boki gitar akustycznych i klasycznych, podstrunnice, mostki itp. Występuje w wielu odmianach różnięcych się między sobę w zależnołci od miejsca występowania.


pickguard-
- płyta dekoracyjna, osłonowa korpusu, montażowa osprzętu stosowana w gitarach elektrycznych i akustycznych. Bywa wykonana z metalu, tworzywa sztucznego jedno lub wielowarstwowego, drewna egzotycznego, macicy perłowej itp.

pick up- - przetwornik, przystawka - urzędzenie przetwarzajęce drgania strun metalowych na sygnał elektryczny, który może byę wzmocniony i modulowany aż do emisji z głołnika . Występuje w wersji pasywnej i aktywnej-z wbudowanym wzmacniaczem. Zbudowany z cewki-cewek nawiniętej na karkas , magnesów trwałych wykonanych z materiałów magnetycznych typu Alnico (aluminium -nikiel -kobalt w rożnych proporcjach i stęd spotykane numery 2,3,4,5,6,7) , ceramicznych -spieki proszków ferrytowych, neodymowe - najsilniejsze; nadbiegunników służęcych do formowania i kierunkowania pola magnetycznego magnesów.

Piła japołska- http://www.dluta.pl/katalog/ciecie/ - po przejrzeniu całołci typów i opisów jako najistotniejszę cechę tych narzędzi należy uznaę kierunek prowadzenia cięcia "do siebie", przeciwnie niż w systemach europejskich , gdzie tniemy "od siebie. Twarde, cienkie ostrza, specjalny profil zęba pozwalaję na cięcie b. dokładne i bez wysiłku.

podstrunnica- częłę instrumentu przy pomocy której kształtuje się dęšłwięk wydobywany ze strun instrumentu. Może byę wykonana jako gładka - w instrumentach smyczkowych, w gitarach jako fretles albo temperujęca - łciłle okrełlajęca wysokołę dęšłwięku w postaci zamontowanych w niej progów. Wymyłlono tez podstrunnice scaloped , w której przestrzeł pomiędzy progami jest wklęsła, a często także wklęsłołę zmienia się liniowo , czyli większa pod wiolinami , mniejsza pod basami. Ma to wpływ na artykulację dęšłwięku. Materiał na podstrunnice bierze udział w kształtowaniu charakterystyki dęšłwięku gitary stęd i materiały są często okrełlone tradycyjnie -najczęłciej heban, palisander, klon. Nie wyklucza to możliwołci zastosowania innych
materiałów

politura-http://pl.wikipedia.org/wiki/Politura

precision bass- popularnie zwany preclem, konstrukcja gitary basowej firmy Fender, najczęłciej używanego basu

radius- promieł, potocznie okrełlenie krzywizny podstrunnicy gitar elektrycznych i akustycznych. Gitary klasyczne maja radius = 0, czyli podstrunnice są płaskie. Stosowane w budowie gitar zakrzywienia podstrunnicy wynoszę :
7,5" - 190,5 mm; 9,5 = 241,3 mm; 10" = 254 mm; 12" = 304,8 mm; 14"= 355,6 mm; 16" =406,4 mm; 20" = 508 mm. Każdy model gitary w specyfikacji ma okrełlony radius podstrunnicy. Do ich wykonania stosuje się różne metody obróbki. Jedna z nich stosowana także przy renowacji jest szlifowanie klockami radiusowymi. W handlu znajduję się klocki o długołciach 2,75", 4" i 8" wykonane z drewna, a do sprawdzania promienia krzywizny płaskie wzorniki.
http://www.youtube.com/watch?v=VoJTtMsWDRk
http://www.youtube.com/watch?v=1_KBFPqx ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=2-JOnDoJ ... re=related
domowa metoda wykonania bloku radiusowego
http://www.youtube.com/watch?v=5KN0oFtZxNc
lub firmowa http://www.stewmac.com/shop/Fretting_su ... locks.html

radius block - informacje zawarte w temacie \'radiusa\', j.w.

refreting- - inaczej wymiana progów; czynnołę wykonywana w przypadku deformacji gryfu, podstrunnicy lub zużycia kształtek progowych uniemożliwiajęcego prawidłowe kształtowanie dęšłwięku. Tutaj można przełledzię wszystkie operacje zwięzane z tematem
http://www.youtube.com/watch?v=tka_BQ_tl1U
W przypadku podstrunnic z bidingiem dodatkowo potrzeba podcięę kołce kształtek progowych w częłci do mocowania w podstrunnicy tak, żeby minęły biding. Pozostałe czynnołci nie ulegaję zmianie.http://www.youtube.com/watch?v=SoxrpZKDQzg

sandwich body- konstrukcja charakteryzujęca się warstwowym, poziomym ułożeniem sklejanych elementów korpusu. Na forum lutniczym Zenek spawacz przedstawił swoje konstrukcje wykonane ta technikę.

scaloping - patrz podstrunnica

semi hollow body- pół pudło czyli konstrukcja korpusu gitary , czasami nazywana semi acustic - pół-akustyk, charakterystyczna tym, że wewnętrz stosunkowo cienkiego pudła znajduje się blok drewniany łęczęcy gryf z tylnę jej częłcię, a pozostała przestrzeł stanowi komory rezonansowe otwarte i oznaczone tzw. efami. Mogę to byę tez otwory o innym kształcie. Takie same efy są używane w gitarach hollow body. Najsłynniejszymi konstrukcjami są gitary Gibsona serii ES 3.. oraz Rickenbacker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_ES-335
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rickenbacker


Set in- sposób połęczenia gryfu z korpusem gitary polegajęcy na wykonaniu ich oddzielnie, a następnie wklejeniu na stałe. Takie połęczenie maję LP, ES i wiele innych konstrukcji

Single coil- - przetwornik gitarowy jednocewkowy oznaczany na schematach osprzętu jako"S". Charakterystyczny w gitarach Fender Stratocaster i Tele.

split coil -
Układ dwóch małych przetworników obejmujęcych po dwie lub trzy struny. stosowany w gitarach basowych Fender Precision bass oraz w elektrycznych np. Fender Maveric. Stosowało go wielu innych producentów gitar

siodełko- detal gitarowy służęcy jako separator strun jak i próg zerowy umocowany na poczętku gryfu. Wykonany może byę z drewna, kołci, grafitu, metalu, plastiku (TUSQ) itd. W gitarach z mostkiem FR posiada system blokowania strun. Nacięcia rozdzielcze pod struny jak i ich rozstaw jest zależny od producenta gitar lub samego użytkownika. Najczęłciej zależny jest od geometrii instrumentu, czyli menzury i przetworników/ rozstaw nadbiegunników. Przy wielu jest taki sam lub podobny.

Skunk - nazwa pochodzęca od charakterystycznego ubarwienia zwierzęcia , skunksa, a stosowana do okrełlenia załlepki trussroda w gryfie, najczęłciej jednoczęłciowym, np telecastera, wykonana z gatunku drewna odbiegajęcego kolorem od rodzimego. Np. klon-mahoł https://images.search.yahoo.com/search/ ... =chr-yo_gc

solid body- - pełny korpus (ciało). Korpus gitary wykonany z pełnego materiału, popularna deska w konstrukcjach gitarowych.


b]strap lock-[/b] - po polsku uchwyt do pasa (gitarowego). Jego konstrukcja zapobiega przypadkowemu odpięciu się pasa, a także łatwe założenie instumentu i zablokowanie.

strug
- (niem.) hebel; narzędzie do obróbki drewna. Może byę z napędem elektrycznym lub ręczne. W lutnictwie najczęłciej jest używane jako narzędzie ręczne. Proste w swojej konstrukcji, niezawodne i niezastępione przy wszelkich pracach stolarskich. W zależnołci od przeznaczenia znacznie różnięce się wymiarami, od 15 mm dla liliputa lutniczego, do 650 mm dla spusta. Przykładowe typy strugów http://www.dluta.pl/katalog/struganie/

swirling- metoda wykonywania dekoracyjnych, wielobarwnych pokryę przedmiotów. Polega ona na tym , że na powierzchni wody odpowiedniego naczynia wylewny farby o różnych kolorach i mieszajęc je odpowiednio uzyskujemy ciekawe nieregularne kształty . Przedmiot zanurzony powoli w tym naczyniu nie ma kontaktu z wodę, ale przywiera do niego cieniutka błonka farby pokrywajęc wszystkie powierzchnie z którymi sie styka. Nie ma możliwołci wykonania powtarzalnych wzorów. Zawsze jest to kwestia przypadku.
http://www.youtube.com/watch?v=1cY4LXZqX-w
http://www.youtube.com/watch?v=Ec25VpUC ... re=related


szelak-http://pl.wikipedia.org/wiki/Szelak

Trussrod
- pręt napinajęcy stosowany w gryfach gitar elektrycznych i akustycznych celem likwidacji wygięcia gryfu w kierunku nacięgu strun stalowych. Najstarsze instrumenty wyposażone były w pręty pojedyncze konstrukcji single action, jednostronnego działania. Takie same stosuje się do dnia dzisiejszego w większołci konstrukcji gitar. W międzyczasie konstruktorzy opracowali inne typy, które przedstawione są tutaj
http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=958&start=30
Firma Gotoh poszła jeszcze dalej i wyprodukowano napinacz pręta dostępny nie w osi gryfu, lecz z boku, Wykorzystuje on zasadę wzajemnego przesuwania się 4-rech trapezów względem siebie. coś jak ramka do obrazu wykonana z zacięciem naroży pod katem 45* i poddana naciskowi w kierunku dowolnej osi symetrii . Ăłciłnięcie dwóch przeciwległych elementów powoduje wysunięcie na zewnętrz dwóch pozostałych. Te rysunki obrazuję ideę i działanie różnych typów trussrodów
http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=958&start=3
a tu napinacz Gotoh
http://guitarproject.pl/p/119/1092/regu ... nicze.html
W gryfach gitar basowych stosuje się często podwójne pręty regulacyjne zwiększajęc tym samym sztywnołę gryfu przy długiej menzurze i odpornołę na skręcenie.


Tun-o-matic- -TOM, typ mostka gitarowego, stosowany powszechnie w gitarach typu LP, semi hollow body i innych. Wykonane są najczęłciej z aluminium, ale sa też wykonane z bręzu. Składa się on z dwóch częłci głównych mocowanych do korpusu łrubami. Jeden z elementów to strunocięg, a drygi, to mostek włałciwy z elementami regulacyjnymi.
http://guitarproject.pl/p/40/1122/zacze ... itary.html
http://guitarproject.pl/p/40/1008/moste ... itary.html

wilk, martwy próg - dead spot -Zjawisko zanikania dęšłwięku na jakimł progu na dowolnej strunie powodowane różnymi przyczynami. Np. luęšłny , niedociłnięty próg, ęšłle ustawiona akcja strun. niedokręcony gryf, wady drewna itp. Trudny do wyeliminowania. Czasami udaje się zniwelowaę jego wpływ dociężajęc główkę gitary sporym ciężarkiem lub specjalnym "imadełkiem", zmienię strój, wymienię progi itp. Bywa, że jedynym sposobem jest wymiana gryfu. Zdarza się to w gitarach nowych , jak i używanych. cyt. autorstwa Frankaena "Jest to poważna wada gitary, istotna raczej dla modeli od 1000 dżordżyków w górę. Co to je ono? Ano ono je takie, że pewne "miejsca" na gryfie brzmię głucho, wyraęšłnie gorzej, ciszej, krócej niż inne. Zazwyczaj chodzi o jakieł okrełlone pasmo częstotliwołci, kilka dęšłwięków obok siebie, które niezależnie, w jakiej pozycji grane, zawsze brzmię gorzej itd. niż dęšłwięki w tej samej pozycji, ale na innych strunach.
Przykład: powiedzmy, że mamy wilka z centrum w fis, a cały wilk obejmuje f, fis, g, gis. Fis gra się na 4 progu na strunie D4, na 9 progu na strunie A5 i na progu 14 na strunie E6. Wszystkie te miejsca brzmię głucho, jakby ktoł walił patykiem w pieł. Wybrzmiewanie jest b. krótkie itd. Najczęłciej jest to wada produkcyjna, b. trudna do usunięcia przez lutnika."
http://www.youtube.com/watch?v=Oy_eMwfP ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=jwLWmhGr ... re=related
Załączniki
podstrunnice basu.xls
(46 KiB) Pobrany 2927 razy
podstrunnice gitar.xls
(91 KiB) Pobrany 3005 razy
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Słownik pojęę

Nieprzeczytany post autor: poco »

Proszę o nie prowadzenie dyskusji i komentowanie w temacie Słownik.
Posty będę usuwane. Uwagi co do haseł proszę kierowaę do modów lub adminów na priv lub w swoim wętku tematycznym.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ