Strona 1 z 1

Mój mały projekcik

: 2013-12-23, 00:31
autor: Broneek-13
Witam panów, ostatnio mało pisałem, więcej sie edukowałem.. doszedłem do kilku wniosków i co ciekawe, wchodzę na forum a tutaj takie rzeczy! czyżby ta świąteczna atmosfera tak wpływała ? :-o
a mianowicie, ktoś rzucił hasłem że brakuje zainteresowania na akustyczne instrumenty, otóż kurdełe... zrobiłem swoją gitarę elektryczną, w sumie zrobiła to za mnie maszyna.. te wszystkie frezarki, grubościówki nawet ręcznie nie szlifowałem!
mimo że dumny z niej jestem bardziej niż z dziecka, to jednak nie poczułem tego ducha artystycznego rzemieślnika..
Ktoś powiedział że człek staje sie lutnikiem, gdy zrobi swoj pierwszy akustyczny instrument.. instrumenty perkusyjne mam już za sobą, ale to jest łatwizna..

to mnie zmotywowało... obmyśliłem sobie w głowie gitarę na której sam będę grał, będę chwalił się nią, wyrywał dziewuchy i tak dalej..

tylko mam kilka wątpliwości...
otóż, wiele gitar wygląda podobnie.. Nie chce aby moja także była!
czy kształt pudła i jego wysokość stanowczo wpływa na dźwięk ?
bo chciałbym wykonać pudło ala firebird, w dodatku troche odchudzić szerokość między tylną a przednią płytą...

To w sumie moja główna wątpliwość, a może po prostu ciekawość?
następna, to czy drewniane wstawki w pudle, mają duże znaczenie ? ich ułożenie ma tylko za zadanie wzmocnić konstrukcje czy ma walory brzmieniowe ?

To w sumie tyle, od tego projektu będę starał się używać ręcznych narzędzi, strugów, pilników, dłut redukcja rachunków za energie :mrgreen: a tak serio to uważam, że tą dusze instrumentu, warto nadać rękoma, niżeli ostrzem frezarki..

Z góry dzięki, mam nadzieje że uda mi się zrealizować to ,,marzenie "
pozdrawiam !
btw. przeczytałem oczywiście na forum wątek o charakterach żebrowania, ale to nie wyczerpuje tematu, z jakiego drewna itp

: 2013-12-23, 12:12
autor: popik10
otóż, wiele gitar wygląda podobnie.. Nie chce aby moja także była!
czy kształt pudła i jego wysokość stanowczo wpływa na dźwięk ?
Nie jestem lutnikiem ale uważam że tak. A to z prostej przyczyny. Płyta wierzchnia to membrana, a pudło to pudło głośnika. To jaki ma kształt, żebrowanie, materiał i grubości decyduje o brzmieniu w największym stopniu.

Pozdrawiam

: 2013-12-23, 12:37
autor: Broneek-13
czyli lepiej zabrać się za odwzorowanie jakiegoś danego modelu żeby nie spartolić prawda?
ale kurde, materiał i czas nie pozwala na moje eksperymenty z kształtami, czy są jakieś materiały w języku polskim które chociaż w pewnym stopniu mnie naprowadzą ?
cuda wianki :-o
http://www.youtube.com/watch?v=mJF_P0Jq1mw

w tej gitarce zastosowane takie ,,odchudzenie" o którym napomknąłem, kształt też taki telecasterowy chyba, a brzmi przyzwoicie..
Co sądzicie ?

jeszcze tutaj coś..
http://www.youtube.com/watch?v=4doareecmKQ

: 2013-12-23, 13:06
autor: popik10
Według mnie wszystko zależy od tego jak chcesz grać.
To pierwsze było pod prądem - wtedy wszytko można ustawić.
Ciekaw jestem jak gra bez prądu.
A założeniem przy instrumentach akustycznych (przynajmniej dla mnie) jest akustyka instrumentu. I w takiej formie powinien on grać przede wszystkim.
Kolejna jego funkcjonalnością może być prąd. Ale to już pochodna.
czy są jakieś materiały w języku polskim które chociaż w pewnym stopniu mnie naprowadzą ?
Nie bardzo rozumiem jakiego naprowadzenia oczekujesz??

Pozdrawiam

: 2013-12-23, 13:15
autor: Broneek-13
przeczytałem na forum o żebrowaniu, o ich rodzajach- ale z jakiego drewna je wykonać ? czy to działa na zasadzie, że wrzucam sobie tam co mi sie podoba, a nóż uzyskam fajne brzmienie..
Czy raczej zakres materialu nadajacego się na żebra jest mniejszy ?

: 2013-12-23, 13:57
autor: popik10
Sam powiem nie wiem co Ci doradzić. Tylko zagraniczne publikacje.
Ja żebrowanie zrobiłem ze świerka, ten sam materiał co płyta. Może być tez jodła. Wiem, że robi się także z lipy, a nawet balsy wzmacnianej węglem.
Co do grubości to liczy się suma doświadczeń. Wzmocnienia te mają równoważyć deformację pudła związaną z naciągiem strun, a jednocześnie być na tyle delikatne by nie blokować (usztywniać) płyty.
Żebrowanie spodu to już rzecz wtórna. Jest większe pole do popisu. Mahoniowce też wchodzą w grę.

Pozdrawiam

PS. Jak znajdziesz lutnika który strzeli Ci na ten temat wykład do sam się to takiego zapisze na kolejny. To bardzo zamknięte środowisko, dla tego tez powstało to forum, żeby odczarowć ten zawód.

: 2013-12-23, 14:56
autor: Jerzy S
Pozwole sobie na kilka słów.
Jeśli to Twój pierwszy instrument akustyczny, to zbuduj go w takim kształcie, żeby Ci sie podobał wizualnie (przede wszystkim). Dlaczego? Prosta odpowiedź - jeśli nie będzie grał tak jak chcesz by grał, a prawdopodobnie tak będzie, to przynajmniej będziesz miał ładną ozdobę na ścianie. Jeśli jednak jakimś cudem będzie spełniał Twoje wymagania brzmieniowe, to tym chętniej będziesz na nim grał :)

: 2013-12-23, 15:03
autor: popik10
Każda droga jest dobra do budowy następnych :lol:
Pozdrawiam

: 2013-12-23, 15:27
autor: Broneek-13
tym bardziej że znalazłem w końcu skład tarcicy w moim mieście, mają nawet egzotyczne ! musze wpaść tam z wilgociomierzem i obadać teren
http://www.tartakpila.pl/kontakt.html

: 2013-12-26, 20:12
autor: Broneek-13
mimo jej wdzięków i krągłości... niestety :oops: dlatego czas zabrać się za kolejną, aż do skutku :-P btw. jak będę miał aparat to wrzucę fotki jak wyszła, bo zupełnie zapomniałem :-?

: 2014-01-02, 09:24
autor: Piniu
Broneek-13 pisze:mimo jej wdzięków i krągłości... niestety :oops: dlatego czas zabrać się za kolejną, aż do skutku
czyli,że aż zaczną dziewuchy reagować czy aż zaczniesz robić dobre gitary?? :lol:

: 2014-01-02, 23:25
autor: Broneek-13
pierwsze przez drugie oczywiście ! 8-)