Budowa Gibsona
Moderator: poco
Budowa Gibsona
Witam wszystkich,
Jak już wspomniałem na wstępie przy okazji powitania, planuję zbudować gitarkę w oparciu o ten rysunek:
Pomimo że będzie to moja pierwsza gitara, chcę ją zrobić porządnie i ze spokojem. Drewno na korpus mam zamówione (Mahoń - 3 klocki) i na gryf również mahoń (1 klocek - więc szyjka nie będzie doklejana). Na podstrunicę zamawiam heban. Zakupiłem już strunociąg oraz przełącznik 3 pozycyjny - oba org. gipsona pochodzące z demontażu. Gryf chcę zrobić wklejany pod humbackerem (żadnych śrub). Przeczytałem już wiele wątków na forum, posiadam również literaturę dotyczącą budowy gitar elektrycznych. Prześledziłem również wiele tutoriali na stronach www oraz filmów instruktażowych na yt.
Póki co wszystko jest mi zrozumiałe z wyjątkiem kilku kwestii:
1. Pręt napinający w gryfie - jak wyfrezować kanalik by był on po łuku a nie na całej długości o równej głębokości?
2. W załączonym rys. technicznym nie ma podanych wymiarów ani odległości w jakich powinny się znajdować początek podstrunicy, położenie strunociągu, ani humbackerów.
3. Zamierzam pomalować gitarę tak że nie będzie widać struktury drewna pod lakierem, w związku z czym zamierzam wykonac korpus w całości z machoniu ( a nie jak to bywa w les paulach spód machoń, wierzch klon)
Czy w związku z powyższym nie ucierpi na tym sustain ??
4. Drewno zamawiam w dlh (podobno jest sezonowane a jego wilgotność to 12+/- 2% ) pytanie czy nada się ? czy muszę je jeszcze bardziej przesuszyć przed obróbką?
6. Klej - jakim klejem się najlepiej posłużyć? Z tego co wyczytałem gibson stosuje klej sygnowany jakimś nazwiskiem (nie pamiętam teraz co to było) niestety nie mogłem znaleźć w pl tego kleju
7. Nie mam pojęcia na temat ustawiania menzury - i byłbym wdzięczny gdyby ktoś mógł mi to objaśnić lub podać stronę gdzie to zrozumiale jest opisane (skąd się bierze ukośne ułożenie mostka) ?
8. Czy wyżłobienie tak głębokiego rowka na pręt w gryfie (jak na załączonym rysunku) nie spowoduje jego osłabienie ??
Z góry dziękuje za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam
Paweł G.
Jak już wspomniałem na wstępie przy okazji powitania, planuję zbudować gitarkę w oparciu o ten rysunek:
Pomimo że będzie to moja pierwsza gitara, chcę ją zrobić porządnie i ze spokojem. Drewno na korpus mam zamówione (Mahoń - 3 klocki) i na gryf również mahoń (1 klocek - więc szyjka nie będzie doklejana). Na podstrunicę zamawiam heban. Zakupiłem już strunociąg oraz przełącznik 3 pozycyjny - oba org. gipsona pochodzące z demontażu. Gryf chcę zrobić wklejany pod humbackerem (żadnych śrub). Przeczytałem już wiele wątków na forum, posiadam również literaturę dotyczącą budowy gitar elektrycznych. Prześledziłem również wiele tutoriali na stronach www oraz filmów instruktażowych na yt.
Póki co wszystko jest mi zrozumiałe z wyjątkiem kilku kwestii:
1. Pręt napinający w gryfie - jak wyfrezować kanalik by był on po łuku a nie na całej długości o równej głębokości?
2. W załączonym rys. technicznym nie ma podanych wymiarów ani odległości w jakich powinny się znajdować początek podstrunicy, położenie strunociągu, ani humbackerów.
3. Zamierzam pomalować gitarę tak że nie będzie widać struktury drewna pod lakierem, w związku z czym zamierzam wykonac korpus w całości z machoniu ( a nie jak to bywa w les paulach spód machoń, wierzch klon)
Czy w związku z powyższym nie ucierpi na tym sustain ??
4. Drewno zamawiam w dlh (podobno jest sezonowane a jego wilgotność to 12+/- 2% ) pytanie czy nada się ? czy muszę je jeszcze bardziej przesuszyć przed obróbką?
6. Klej - jakim klejem się najlepiej posłużyć? Z tego co wyczytałem gibson stosuje klej sygnowany jakimś nazwiskiem (nie pamiętam teraz co to było) niestety nie mogłem znaleźć w pl tego kleju
7. Nie mam pojęcia na temat ustawiania menzury - i byłbym wdzięczny gdyby ktoś mógł mi to objaśnić lub podać stronę gdzie to zrozumiale jest opisane (skąd się bierze ukośne ułożenie mostka) ?
8. Czy wyżłobienie tak głębokiego rowka na pręt w gryfie (jak na załączonym rysunku) nie spowoduje jego osłabienie ??
Z góry dziękuje za wszelkie sugestie.
Pozdrawiam
Paweł G.
Ostatnio zmieniony 2011-03-01, 09:06 przez Pejas123, łącznie zmieniany 1 raz.
1 - kolega kombinat już wyjaśnił - tak się to robi
2 - z tego co pamiętam jest to rysunek pdf w skali 1:1, wystarczy otworzyć w ilustratorze albo jakimś innym programie do grafiki wektorowej i zmierzyć po wcześniejszym sprawdzeniu jakiegoś podanego wymiaru czy aby na pewno skala 1:1
3 - wyjaśnione (ja bym zostawił oryginalny układ)
4 - 6% ma drewno po suszarni a jak postoi kilka dni to nabiera wilgoci z powietrza i ma z 10% - ja bym posezonował w suchym miejscu (dom) przynajmniej kilka tygodni
6 - skórny (kostny) jak radził kolega wcześniej, ew. http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalo ... /4835.html
Moim zdaniem skórny tańszy a na jedno wychodzi.
7 - Bardzo prosty sposób zaznaczam niezbyt dokładny to odległość od siodełka do 12 progu powinna być taka sama jak 12 do mostka.
Możesz ew. testowo spróbować zamontować sobie najpierw strunociąg, założyć struny i ustawić ręcznie mostek tak żeby ci stroiła gitara. Wtedy zaznaczysz punkty wiercenia pod mostek. Poszukaj w googlach i na youtubie.
8 - są już takie gitary, dla czego twoja miała by nie grać.
Warunek to porządne wykonanie
Pozdr.
2 - z tego co pamiętam jest to rysunek pdf w skali 1:1, wystarczy otworzyć w ilustratorze albo jakimś innym programie do grafiki wektorowej i zmierzyć po wcześniejszym sprawdzeniu jakiegoś podanego wymiaru czy aby na pewno skala 1:1
3 - wyjaśnione (ja bym zostawił oryginalny układ)
4 - 6% ma drewno po suszarni a jak postoi kilka dni to nabiera wilgoci z powietrza i ma z 10% - ja bym posezonował w suchym miejscu (dom) przynajmniej kilka tygodni
6 - skórny (kostny) jak radził kolega wcześniej, ew. http://www.henglewscy.com.pl/mod_catalo ... /4835.html
Moim zdaniem skórny tańszy a na jedno wychodzi.
7 - Bardzo prosty sposób zaznaczam niezbyt dokładny to odległość od siodełka do 12 progu powinna być taka sama jak 12 do mostka.
Możesz ew. testowo spróbować zamontować sobie najpierw strunociąg, założyć struny i ustawić ręcznie mostek tak żeby ci stroiła gitara. Wtedy zaznaczysz punkty wiercenia pod mostek. Poszukaj w googlach i na youtubie.
8 - są już takie gitary, dla czego twoja miała by nie grać.
Warunek to porządne wykonanie
Pozdr.
1. ja bym frezował najpierw na głębokość minimalną potem zwiększam zagłębienie o 1mm i frezuje tylko nie dcieram do końców potem znów 1mm i znów krótszy odcinek itd i mamy krzywiznę tylko ustalamy wcześniej jaką chcemy frez fi6
7.menzura ta pod którą robisz gitarę ustawiasz na strunę E1 a E6 trochę przesuwasz, tak jak popik10 napisał na mostku tune o matic możesz sobie to sprawdzić przed wierceniem zapomocą tunera, poszukaj ustawianie menzury na youtube, znajdiesz o co biega
7.menzura ta pod którą robisz gitarę ustawiasz na strunę E1 a E6 trochę przesuwasz, tak jak popik10 napisał na mostku tune o matic możesz sobie to sprawdzić przed wierceniem zapomocą tunera, poszukaj ustawianie menzury na youtube, znajdiesz o co biega
Co do planów to te są bardzo dokładne po wydrukowaniu w druk. wielkoformatowej mierzyłem (bynajmniej nie linijką) z SG kumpla więc lp też powinien byś ok.: http://chomikuj.pl/gibar09/Gitara/Budow ... 794724.pdf
Resztę już masz
Resztę już masz
"Do or do not. There is no try." Yoda
Przede wszystkim dziękuje za odpowiedzi i wszelkie sugestie. Po mału rozjaśnia mi się obraz mojej przyszłej gitary
Wyczytałem na stronie Gibsona że klej jaki stosują w swoich gitarach to Franklin Titebond 50. Znalazłem w PL taki klej ale bez tej "50" w nazwie.
http://www.kremerpolska.com/katalog/naturalne_kleje.htm
Cena raczej nie należy do najniższych, pytanie czy warto? Byłem w castoramie i nie mają klejów kostnych ani skórnych (zapytany pracownik nawet o takich nie słyszał).
Co myślicie o tym kleju ??
Wyczytałem na stronie Gibsona że klej jaki stosują w swoich gitarach to Franklin Titebond 50. Znalazłem w PL taki klej ale bez tej "50" w nazwie.
http://www.kremerpolska.com/katalog/naturalne_kleje.htm
Cena raczej nie należy do najniższych, pytanie czy warto? Byłem w castoramie i nie mają klejów kostnych ani skórnych (zapytany pracownik nawet o takich nie słyszał).
Co myślicie o tym kleju ??
Dzięki za linka znalazłem tam plan LP w skali 1:1 problem tylko mam w jego wydruku. Drukuje mi tylko 1/4 obrazu a reszty nic, adobe reader wystarczy do tego wydruku czy potrzebuje innego programu ?Jedidan12 pisze:Co do planów to te są bardzo dokładne po wydrukowaniu w druk. wielkoformatowej mierzyłem (bynajmniej nie linijką) z SG kumpla więc lp też powinien byś ok.: http://chomikuj.pl/gibar09/Gitara/Budow ... 794724.pdf
Resztę już masz
Plik z planem ma rozszerzenie PDF
Pozdrawiam
Trzeba trochę poszukać
http://allegro.pl/klej-skorny-perelki-5 ... 20683.html
Ja bym nie przesadzał, kleiłem tym kontrabas i bardzo dobrze się spisał. Spoina jest twarda i daje mocne połączenie. Bardzo dobrze przenosi drgania a to jest w tym wszystkim najważniejsze.
Można by się zastanawiać w sytuacji lakierowania lakierem transparentnym bo ten klej daje raczej ciemną spoinę, ale jak ty chcesz stosować lakier kryjący to szkoda trochę kasy, lepiej zainwestuj w dobry osprzęt albo odpowiedni mahoń (Araputanga) bo to ten gatunek jest używany w fabrykach Gibsona.
Pozdr
http://allegro.pl/klej-skorny-perelki-5 ... 20683.html
Ja bym nie przesadzał, kleiłem tym kontrabas i bardzo dobrze się spisał. Spoina jest twarda i daje mocne połączenie. Bardzo dobrze przenosi drgania a to jest w tym wszystkim najważniejsze.
Można by się zastanawiać w sytuacji lakierowania lakierem transparentnym bo ten klej daje raczej ciemną spoinę, ale jak ty chcesz stosować lakier kryjący to szkoda trochę kasy, lepiej zainwestuj w dobry osprzęt albo odpowiedni mahoń (Araputanga) bo to ten gatunek jest używany w fabrykach Gibsona.
Pozdr
Dzięki za podpowiedź z tym klejem - napewno ją rozważę. Co do kwestii drewna i osprzętu nie zamierzam na tym oszczędzać. Gdybym tylko mógł gdzieś dorwać drewno o którym mówisz. Niestety w DLH nie mają takiej odmiany mahoniu. Ogólnie problem jest z drewnem w mojej okolicy (ostrów wielkopolski) w Jarocinie mają też zwykły mahoń. Chyba będę zmuszony z niego wykonać gitarkę.popik10 pisze:Trzeba trochę poszukać
http://allegro.pl/klej-skorny-perelki-5 ... 20683.html
Ja bym nie przesadzał, kleiłem tym kontrabas i bardzo dobrze się spisał. Spoina jest twarda i daje mocne połączenie. Bardzo dobrze przenosi drgania a to jest w tym wszystkim najważniejsze.
Można by się zastanawiać w sytuacji lakierowania lakierem transparentnym bo ten klej daje raczej ciemną spoinę, ale jak ty chcesz stosować lakier kryjący to szkoda trochę kasy, lepiej zainwestuj w dobry osprzęt albo odpowiedni mahoń (Araputanga) bo to ten gatunek jest używany w fabrykach Gibsona.
Pozdr
http://www.dlh-poland.com/Oferta/Tarcic ... tanga.aspx
Napisali że mają, może można zamówić
http://www.okleinyfilipiak.pl/index2.ph ... rta&kat=17
Zapytaj tez tutaj ponoć sprzedają małe ilosci
Pozd.
Napisali że mają, może można zamówić
http://www.okleinyfilipiak.pl/index2.ph ... rta&kat=17
Zapytaj tez tutaj ponoć sprzedają małe ilosci
Pozd.
Niestety nie maja u mnie wogole tego drewna i nigdy nie mieli (zamowienie mozliwe dopiero pow. 2m -wiec odpadapopik10 pisze:http://www.dlh-poland.com/Oferta/Tarcic ... tanga.aspx
Napisali że mają, może można zamówić
http://www.okleinyfilipiak.pl/index2.ph ... rta&kat=17
Zapytaj tez tutaj ponoć sprzedają małe ilosci
Pozd.
Z kolei ta druga przytoczona przez Ciebie firma wogole nie slyszala o takiej odmianie mahoniu :/ tak wiec pozostaje mi zwykly mahon, mam tez problem z klonem na plyte wierzvhnia korpusu.
Musze jeszcze raz do Jarocina zadzwonic moze tam cos dostene