Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Moderator: poco

Awatar użytkownika
pelligro
Posty: 16
Rejestracja: 2018-01-29, 15:57

Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: pelligro »

Mam nadzieje, że nie powielam. Jełli tak, to przepraszam - ale to jest bardzo ciekawe. Ciekawe, jak to się przekłada na projekt kratownicy?

https://youtu.be/hS8L7xPmtP0



Wysłane z iPhone za pomocę Tapatalk
"Co powstaje, to ustaje"
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: poco »

Jeżeli kumasz , jak zachowuje się fala dęšłwiękowa, to sam znajdziesz odpowiedęšł.
W miejscach gromadzenia się wiórów/męki są węzły fali o okrełlonej częstotliwołci, czyli tam płyta teoretycznie nie powinna pracowaę.
To, co stosuję lutnicy budujęcy gitary jest ich praktycznie sprawdzonym rozwięzaniem, takim rodzajem kompromisu między naukę , a praktykę. Stęd tyle rodzajów belkował.
Do tego musisz dodaę to, co wiadomo o samym drewnie, czyli że jego włałciwołci akustyczne są składowę takiej ilołci zmiennych, że do kołca nie można ich ujęę w sztywne ramy teorii.
To jest cała "alchemia" gitary.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
pelligro
Posty: 16
Rejestracja: 2018-01-29, 15:57

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: pelligro »

poco pisze:Jeżeli kumasz , jak zachowuje się fala dęšłwiękowa, to sam znajdziesz odpowiedęšł.
W miejscach gromadzenia się wiórów/męki są węzły fali o okrełlonej częstotliwołci, czyli tam płyta teoretycznie nie powinna pracowaę.
To, co stosuję lutnicy budujęcy gitary jest ich praktycznie sprawdzonym rozwięzaniem, takim rodzajem kompromisu między naukę , a praktykę. Stęd tyle rodzajów belkował.
Do tego musisz dodaę to, co wiadomo o samym drewnie, czyli że jego włałciwołci akustyczne są składowę takiej ilołci zmiennych, że do kołca nie można ich ujęę w sztywne ramy teorii.
To jest cała "alchemia" gitary.
Pozdrawiam, Ryszard
Włałnie dlatego lutnictwo jest dla mnie tak cudownie pasjonujęce... To, że nie ma dwóch identycznych instrumentów, że można całe życie zgłębiaę tę alchemię :)

Pozdrawiam,
Paweł


Wysłane z iPhone za pomocę Tapatalk
"Co powstaje, to ustaje"
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: michqq »

"Chladni patterns" czyli po naszemu figury Chladniego.

Ernst Chladni. Urodził się w Saksonii, ale rodzice przyjechali z węgierskiej miejscowołci Kremnica, która dzisiaj jest na Słowacji, w konsekwencji przyznaję się do niego trzy narody.
Był fizykiem i muzykiem. W 1787 roku wydał kisiężkę "Entdeckungen ęłşber die Theorie des Klanges" (Odkrycia w teorii dęšłwięku) gdzie opisał swoje badania nad zjawiskiem.
W internecie jest od groma materiałów, szukac pod hasłem "Chladni patterns".
Wspołczesne teorie (i praktyki) dotyczęce strojenia "deków" skrzypiec czy gitar płyt bazuję na dokonaniach Chladniego.

Odpowiednio rozwiniętych.

Akcent polski - Niemiec/Węgier/Słowak zmarł w Prusach, w miełcie Breslau, i tam go pochowano (Cmentarz Wielki we Wrocławiu, dził już nie istnieje)

Co do użytecznołci całej tej gałęzi w praktyce to zdania są głęboko rozbieżne. Ja tam "za cieki między uszami" jestem żeby osądzię, jednak do mnie głęboko przemawiaję następujęce sprawy:
(1) Płyta w realnym instumencie jest osadzona w ten sposób że trzymana jest za brzegi, zał w badaniach rezonansów brzegi są swobodne. Drga więc zupełnie co innego.
(2) Płyta wykołczona, zagruntowana i polakierowana to zupełnie co innego niż biała. Jest sztywniejsza.
(3) Płyta w realnym instrumencie podlega naprężeniom przenoszęcych się od mocno nacięgniętych strun i innych elementów konstrukcyjnych (dusza...) a takie naprężenie ma kluczowe znaczenie dla wysokołci dęšłwięku - kto wętpi to prosze sobie poszukaę w internecie filmików pokazujęcych granie na pile. W badaniach rezonansu płyt figurami Chaldniego naprężeł się im nie generuje.

Tak więc, takie badania w lutnictwie artystycznym oraz amatorskim (moim zdaniem) są i muszę byę jedynie pomocnicze... naaaatomiast w przypadku fabryki, gdzie chodzi o uzyskanie powtarzalnołci deków takie badania mogę byę niezwykle ważnym narzędziem kontroli jakołci. Bez wętpienia da się wykryę płyty mocno odbiegajęce od "serii".
:-)
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
popik10

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

naaaatomiast w przypadku fabryki, gdzie chodzi o uzyskanie powtarzalnołci deków
Robi się je z laminatu ;-)
wojtek
Posty: 447
Rejestracja: 2012-07-27, 20:19
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: wojtek »

No dobra ale co takie badanie pokazuje ? Jak na moje rozumowanie to tylko może pokazaę czy nie ma wad ukrytych i pokarze jak sie ma w sprawie powtarzalnołci .Płyta nie jest podparta na bokach nie ma naprężeł do strun no i punkt drgajęcy nie jest w mostku .Jak dla mnie ładnie to wyględa ale w praktyce to tylko co Popik powiedział .
ww
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: michqq »

wojtek pisze:No dobra ale co takie badanie pokazuje ? Jak na moje rozumowanie to tylko może pokazaę czy nie ma wad ukrytych i pokarze jak sie ma w sprawie powtarzalnołci. Płyta nie jest podparta na bokach nie ma naprężeł do strun no i punkt drgajęcy nie jest w mostku.
Same figury jeszcze nic - są częłcię większej gałęzi wiedzy lubteż szamałstwa, na temat strojenia płyt.

W skrócie:
Bezpołrednio, to pokazaę można przy jakich częstotliwołciach taka swobodna nie do kołca obrobiona płyta wpada w rezonanse.
Tych częstotliwołci będzie kilka, i są zależne od paru spraw, w tym od tego gdzie przyłożysz drgania.
Na podstawie wyników tego badania niektórzy uważaję że daje się wywróżyę (to jest włałciwy termin w tych okolicznołciach i będe go bronił!) jak będzie się zachowywała płyta w gotowym instrumencie a nawet, czy instrument będzie dobrze brzmiał.
Niektórzy zał uważaję że tak to sie nie da, lub też, że "skórka nie jest warta wyprawki".

Zdania na ten temat sa głęboko podzielone.

Nie brakuje wierzęcych nie brakuje szyderców, nie brakuje też i ludzi którzy poczętkowo myłleli jedno a po jakims czasie myłlę odwrotnie. W obie strony się przekonuję.

Ja nie wiem co myslec.

Grube księżki na ten temat piszę, w dwu słowach się nie da.

Jak jesteł zainteresowany tematem i władasz angielskim to zacznij od:

http://www.platetuning.org/
http://www.pickandfiddle.com/plate_tuning.pdf
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
wojtek
Posty: 447
Rejestracja: 2012-07-27, 20:19
Lokalizacja: mazowsze

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: wojtek »

michqq pisze:
wojtek pisze:No dobra ale co takie badanie pokazuje ? Jak na moje rozumowanie to tylko może pokazaę czy nie ma wad ukrytych i pokarze jak sie ma w sprawie powtarzalnołci. Płyta nie jest podparta na bokach nie ma naprężeł do strun no i punkt drgajęcy nie jest w mostku.
Same figury jeszcze nic - są częłcię większej gałęzi wiedzy lubteż szamałstwa, na temat strojenia płyt.

W skrócie:
Bezpołrednio, to pokazaę można przy jakich częstotliwołciach taka swobodna nie do kołca obrobiona płyta wpada w rezonanse.
Tych częstotliwołci będzie kilka, i są zależne od paru spraw, w tym od tego gdzie przyłożysz drgania.
Na podstawie wyników tego badania niektórzy uważaję że daje się wywróżyę (to jest włałciwy termin w tych okolicznołciach i będe go bronił!) jak będzie się zachowywała płyta w gotowym instrumencie a nawet, czy instrument będzie dobrze brzmiał.
Niektórzy zał uważaję że tak to sie nie da, lub też, że "skórka nie jest warta wyprawki".

Zdania na ten temat sa głęboko podzielone.

Nie brakuje wierzęcych nie brakuje szyderców, nie brakuje też i ludzi którzy poczętkowo myłleli jedno a po jakims czasie myłlę odwrotnie. W obie strony się przekonuję.

Ja nie wiem co myslec.

Grube księżki na ten temat piszę, w dwu słowach się nie da.

Jak jesteł zainteresowany tematem i władasz angielskim to zacznij od:

http://www.platetuning.org/
http://www.pickandfiddle.com/plate_tuning.pdf
Dzięki za linki poczytam :)
Co innego na gotowym instrumencie jełli się wzbudzi płytę strunami i potem na innych no i opisuje można z tego wycięgnęę wnioski to na pewno ,ale co do tej luęšłno zawieszonej to jakoł dziwnie to wyględa .
pozdrawiam
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ciekawy sposób na sprawdzenie rezonansu łwierkowego topu

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Sprawa jest niestety jednoznacznie jasna - to zabawa wymagajęca dużego nakładu pracy, wiedzy, umiejętnołci i czasu. Jednym zdaniem bym to ujęł tak - fajne wzorki panowie otrzymuję, nikomu tym nie zaszkodzili - oby tak dalej :)

Co innego selekcja drewna metodę analizy widmowej. Tu się zgodzę, że można wyszukaę klin/deskę o najbogatszej charakterystyce widmowej - co się ma szanse przełożyę na ładnie nasycony harmonicznymi dęšłwięk instrumentu.
pozdrowienia
Piotr
ODPOWIEDZ