Jakie drewno gdzie?

Tu rozmawiamy na tematy drewniane

Moderator: poco

Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Darku, niezależnie od tego gdzie pracuję - to tak na prawdę od roku chcę zostaę wyrobnikiem instrumentów, a może kiedyś lutnikiem - jak pewnie wielu z was :D
Wierzę w wynik twojego testu, to musi tak właśnie byę.

Ciekawe jest to co Wojtek pisze o wpływie topu na tzw. atak, cenna wskazówka dla tych co chcę łęczyę gatunki drewna nie "na pałę" ale szukajęc jakiejł prawidłowołci.

Ciężko jest sobie wyobrazię jak bardzo złożony jest proces powstawania dęšłwięku w wyniku drgał gitary (jej elementów). Tak jak pisał Ryszard - elementów jest strasznie dużo - a efekt to wypadkowa i tylko najlepszym udaje się uzyskaę jako takę powtarzalnołę - prawdopodobnie. Tak sobie myłlę, w gitarze zachodzę wszystkie zjawiska falowe jakie tylko w literaturze opisano;) Drgania wymuszone, fale stojęce, fale biegnęce, superpozycje, rezonanse, interferencje, tłumienia, dudnienia i kto to wie co jeszcze.

Jednak najbardziej podstawowa kwestia czyli częstotliwołę fali jest zależna od prędkołci rozchodzenia się fali w ośrodku (prędkołę fazowa) i inaczej byę nie chce. Skoro różne gatunki drewna wykazuję różne łrednie prędkołci (zależne od np. gęstołci) nawet o 100% i więcej, to dla tych samych rozmiarów elementów (np. długołę gryfu, rozmiary płyty wierzchniej itd.) instrumentu mogęcych pomiełcię okrełlone długołci fali stojęcej - otrzymamy różne częstotliwołci drgał podstawowych - więc i podstawę barwy dęšłwięku. Tak wynika z teorii i licznych dołwiadczeł.

Niebawem zaczynam ukulele całe z bubingi i dęšłwięk porównam do ukulele całego z jaworu. Zadbam o jak największe podobiełstwo konstrukcji, choę jak to w przyrodzie - nie ma dwóch identycznych sytuacji;)
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Nieprzeczytany post autor: Andrzej »

Widziałem niedawno na kanale sundance film dokumentalny o Les paul-u "Chasing sound " Przy okazji dowiedziałem się że ten facet wynalazł zapis wielołcieżkowy :-o i wiele innych rzeczy . Najbardziej mi się podobało jak opowiadał . że jako dzieciak nacięgnęł strunę na kawałek szyny kolejowej , podłęczył mikrofon od telefonu i jak stwierdził ....nic już nigdy tak pięknie nie zabrzmiało...Potem jak dorósł jak sam powiedział chciał udowodnię sobie i innym że gitara z litego drewna (odpowiednio nagłołniona ) zagra równie pięknie jak akustyczna .Nigdy nie uważał się nawet za stolarza o lutniku nie wspominajęc . Swoje eksperymenty mógł przeprowadzaę w niezłych warunkach bo znał struża nocnego w fabryce Epihone , gdzie mógł sobie podłubaę po zamknięciu . Nigdy nie robił z brzmienia żadnego voodoo , zresztę po jego innych wynalazkach widaę , że facet miał łcisły umysł , co nie przeszkadzało mu byę łwietnym gitarzystę . Polecam film ,chyba ostatni przed łmiercię Les-a . Jest w oryginalnej wersji na YT.
wojtek
Posty: 447
Rejestracja: 2012-07-27, 20:19
Lokalizacja: mazowsze

Re:

Nieprzeczytany post autor: wojtek »

Andrzej pisze: 2014-03-04, 15:12 Widziałem niedawno na kanale sundance film dokumentalny o Les paul-u "Chasing sound " Przy okazji dowiedziałem się że ten facet wynalazł zapis wielołcieżkowy :-o i wiele innych rzeczy . Najbardziej mi się podobało jak opowiadał . że jako dzieciak nacięgnęł strunę na kawałek szyny kolejowej , podłęczył mikrofon od telefonu i jak stwierdził ....nic już nigdy tak pięknie nie zabrzmiało...Potem jak dorósł jak sam powiedział chciał udowodnię sobie i innym że gitara z litego drewna (odpowiednio nagłołniona ) zagra równie pięknie jak akustyczna .Nigdy nie uważał się nawet za stolarza o lutniku nie wspominajęc . Swoje eksperymenty mógł przeprowadzaę w niezłych warunkach bo znał struża nocnego w fabryce Epihone , gdzie mógł sobie podłubaę po zamknięciu . Nigdy nie robił z brzmienia żadnego voodoo , zresztę po jego innych wynalazkach widaę , że facet miał łcisły umysł , co nie przeszkadzało mu byę łwietnym gitarzystę . Polecam film ,chyba ostatni przed łmiercię Les-a . Jest w oryginalnej wersji na YT.
Wszystko się zgadza struna na kawałku żelaza zagra fajnie ,ale cicho .Ale ta teoria sprawdzi się tylko w elektrykach natomiast w akustycznych powinno byę możliwie lekkie i możliwie sztywne ,balsa pewnie była by za słaba a jawor za ciężki .Robię czasem różne eksperymenty dotyczęce min drewna ,wycięłem kilka próbek różnych gatunków i porównywałem wytrzymałołę i wagę przy okrełlonej grubołci no i wygrał łwierk ,ale mi chodziło o testy dla płyt .Andrzej przepraszam że pod twoim postem piszę ale nie chciałem pisaę dwa razy .Pozdrawiam ww
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re:

Nieprzeczytany post autor: waldek »

popik10 pisze: 2011-08-22, 08:16 Rysiu, suszarnia gwarantuje Ci 6 %, ale po wyjęciu z niej drewna kiedy leży na półeczce z powietrza łapie 8-10% w przecięgu 2-3 dni. łrednia roczna w Polsce to ponad 70%. Będziesz trzymał to drewno w warunkach "szklarniowych"?? Niem wydaje mi się najmniejszego sensu. Według mojej opinii te 8% jest ok. Ja tak robię i nic się z drewnem nie dzieje.
Wilgotnołę 70% podawana w radio to wilgotnołę względna powietrza (Relative Humidity- RH) - oznacza stopieł nasycenia powietrza parę wodnę w danej temperaturze. Im wartołę bliższa zera, tym powietrze bardziej suche. Im bliżej 100%, tym powietrze bardziej nasycone parę wodnę. Przy wilgotnołci 100% oziębienie powietrza powoduje skraplanie pary.

-- RH=0%
w powietrzu nie ma pary wodnej, powietrze suche

-- RH = 55%
powietrze zawiera 55% ilołci pary nasyconej, która
mogłaby byę w nim zawarta w tej temperaturze

--RH=100%
para nasycona; oziębiona skrapla się

Wilgotnołę drewna 6% podawana przez suszarnie to wilgotnołę bezwzględna drewna (Moisture content - MC) - stosunek masy wody zawartej w drewnie do masy drewna całkowicie suchego (w drzewnictwie stosuje się na ogół wilgotnołę bezwzględnę okrełlajęc ję krótko terminem â??wilgotnołęâ??)

Np. deska waży 30 kg, a po wysuszeniu w piecu (osięgnięciu wilgotnołci 0%) waży 25 kg. Zawartołę wody to 5 kg. Wilgotnołę drewna to 5/25 = 0.2 = 20% MC (Moisture content, zawartołę wody w drewnie)

Jełli ta sama deska oryginalnie ważyła 60 kg, a po wyjęciu z pieca 25 kg, to usunięto 35 kg wody. Mokra deska miała wilgotnołę 140% MC (35/25 = 1.4 = 140%).

http://www.encyklopedia.lasypolskie.pl/ ... osc-drewna

Najważniejsza dla lutnika jest wilgotnołę równowagowa drewna (Equilibrium moisture content - EMC) - wilgotnołę jakę uzyskuje drewno w powietrzu o stałych parametrach (temperaturze i wilgotnołci względnej). Stan, w którym drewno nie oddaje ani nie pobiera wilgoci z otoczenia. Innymi słowy, jeżeli drewno jest przechowywane w warunkach stałej wilgotnołci względnej, osięgnie stan wilgotnołci równowagowej (EMC). Pozostanie na tym poziomie wilgotnołci, póki nie zmieni się temperatura i wilgotnołę względna powietrza.

Przelicznik względnej wilgotnołci powietrza RH na wilgotnołę równowagowę drewna EMC wyględa tak: 70% RH w temperaturze 21C = 13.1% EMC
EMC.PNG
Jełli suszarnia gwarantuje 6% MC to można ten poziom utrzymaę w pracowni, gdy zapewnimy wilgotnołę 29% RH i temperaturę 21C. Drewno o wilgotnołci 6% MC będzie miało 6% EMC i pozostanie na tym poziomie dopóki nie zmieni się RH i temperatura.

Generalnie nie ma potrzeby utrzymywania drewna na poziomie 6% EMC, fabryka Martin miała w tartaku (gdy byłem tam 10 lat temu) 38.2% RH w temp. 31.4C czyli wilgotnołę równowagowa drewna wynosiłaby 7.2% EMC. Większołę lutników celuje w około 45% RH, co przy temperaturze 31.4C dawałoby 8.2% EMC, a przy temperaturze 21C 8.5% EMC
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Jakie drewno gdzie?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

Padło kiedyś pytanie "W brzozie można trafię na piękny czeczot, ale nie wiem jak się zachowuje takie czeczotowate drewno. "
Otóż mechanicznie ęšłle się zachowuje, a włałciwie nieprzewidywalnie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Obrz%C4%99k_(wada_drewna)
a np orzech kaukaski może mieę taki układ słoi: https://sprzedajemy.pl/sprzedam-szafe-a ... nr63764978
na dęšłwięk raczej to pozytywnie nie wpływa.
Pozdrawiam Andrzej
informatkot
Posty: 458
Rejestracja: 2010-03-14, 10:48

Re: Jakie drewno gdzie?

Nieprzeczytany post autor: informatkot »

Ale na topie elektryka cieszy oko.
Ĺťyczę miłego dnia
Rafał
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Jakie drewno gdzie?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

Tam gdzie miałby decydujęcy wpływ na konstrukcję lepiej z tym ostrożnie, a tam gdzie na konstrukcję nie ma wpływu prawie żadnego nie widzę żadnych przeciwwskazał. W elektrykach można daę na top i tył bo tak solidnej konstrukcji nic nie zaszkodzi, w akustykach jako okleina chyba dopuszczalna na plecach bokach lub główce lub małe inlaye na podstrunnicy. Oko cieszy, ale gdyby daę na top akustyka to i dęšłwięk i mechanika by straciły. O takich skrzypcach nawet wolę nie myłleę. Skoro praca z drewnem obarczona jest ryzykiem z powodu niepowtarzalnołci parametrów to w przypadku "czeczotowatych" byłoby to do kwadratu...
Pozdrawiam Andrzej
ODPOWIEDZ