lakierowanie skrzypiec lakier spirytusowy

Skrzypce , altówki , wiolonczele , kontrabasy etc.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Dziękuję za odpowiedęšł.

Więc nie ma co brnęę dalej w temat. Rozumiem, że jak barwisz olejnymi to przykrywasz tę warstwę spirytusowym lakierem i nic się nie dzieje - warstwy się połęczę trwale i z dobrym efektem? A jełli możesz to napisz jeszcze proszę, co sądzisz o politurze zrobionej z szelaku rozpuszczonego w spirytusie? Czy tak prosty w składzie lakier mocno ustępuje lakierom skrzypcowym pod względem włałciwołci kształtujęcych brzmienie instrumentu akustycznego? Przyznam, że jestem pod wrażeniem jak czytam skład lakierów spirytusowych w wętku Zenka_Spawacza, bardzo mi się to podoba, taka trochę alchemia;) Jak myłlisz, czemu w gitarach nie przyjęły się te receptury powszechnie (w lutnictwie, nie w chiłskiej tałmie)? Ja na razie próbuję politury, ale już planuję spróbowaę tajemnych receptur. Wdzięczny będę za opinię, takę ogólnę, bez zdradzania tajników;)
pozdrowienia
Piotr
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Jak myłlisz, czemu w gitarach nie przyjęły się te receptury powszechnie (w lutnictwie, nie w chiłskiej tałmie)?
Ależ owszem, mistrzowskie gitary często lakierowane są lakierem spirytusowym.
Natomiast te tałsze, przez względ na trudnołci i niebezpieczełstwa, a także potrzebny czas jaki niesie ze sobę szelak kryje się np. nitro. Lakier spirytusowy jest bardzo trudny do położenia dla niewprawnego. Dla tego zawsze lepiej poęwiczyę na np. wykołczonej sklejce, a dopiero po wielu próbach kłałę lakier spirytusowy na instrument.

Pozdrawiam
ovation
Posty: 113
Rejestracja: 2010-05-21, 16:29
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: ovation »

Piotr nie do kołca zrozumiałeł albo syn nie wyjałnił, olejnym uzyskuje kolor na chwytni i nie lakieruje się jej, zostaje 'gołe' (zaimpregnowane) drewno, można ewentualnie wykołczyę woskiem pszczelim.Politura jest twarda, zbyt twarda na smyczkowe, (oczywiłcie są sposoby na zmiękczenie jej) więc stosuje się ję do wykałczania powłok w gitarach.W lakierach lutniczych szelak bywa tylko bazę oprócz niego są inne żywice (mastyx, sandarak, benzoez, kopale) w różnych proporcjach w zależnołci od tego jaki efekt chcemy uzyskaę (twardołę lub miękkołę czy też elastycznołę). Można użyę miękkiej politury do wykołczenia samej powłoki w celu uzyskania trwałego jedwabistego połysku. Myłlę że dołę jasno wyłożyłem zagadnienie, w razie wętpliwołci proszę pytaę.
Tomasz
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Tak, nie do kołca zrozumiałem. W moim pytaniu chodziło mi jak można barwię instrument pomiędzy warstwami politury szelakowej. Wiem, że można kupię farby do lakierów spirytusowych (pigmenty) np. u Henglewskich, ale powołałem się na opinię Palisandra, który odradzał barwienie politury. Myłlałem, że może olejna farba ma tu zastosowanie i można ję nałożyę (cieniutko) pomiędzy warstwy lakieru (politury).

Co do lutnictwa gitarowego to wiem, że gitary się polituruje, klasyczne, akustyczne i elektryczne również - jest mnóstwo filmów instruktażowych na YT. Bardziej chodziło mi o to, czemu nie stosuje się takich lakierów jak w smyczkowych z dodatkami owych mastyksów smoczych krwi itp, które jak Tomasz pisze zmiękczaję lakier - co jak mniemam pozytywnie wpływa na pracę drewna w skrzypcach. Czy w gitarze też lepszy byłby taki smyczkowy lakier spirytusowy od podstawowej politury? Oczywiłcie pod względem brzmienia, bo ochrona od uszkodzeł to inny temat. Tak się po prostu zastanawiam, bo polituruje swoje ukulele i jełli można coś poprawię to warto wiedzieę co i jak i dlaczego. Dzięki jeszcze raz za wyjałnienia i cierpliwołę:)
pozdrowienia
Piotr
ovation
Posty: 113
Rejestracja: 2010-05-21, 16:29
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: ovation »

Po pierwsze trzeba rozróżnię lakier spirytusowy od politury(choę to też jest rodzaj lak. spirytusowego). Politura to szelak i spirytus, natomiast lakier to mieszanina żywic, tepentyn i innych składników, politura w tym wypadku może stanowię bazę dla tego lakieru. Barwi się lakier. Osobnym tematem jest sposób lakierowania, nie znam sposobu opisanego przez Ciebie,
standardem jest że na przygotowanę powierzchnie nakłada się lak. bezbarwny(jeżeli potrzeba kilka warstw), następnie barwny, warstwy barwnego na przemian z bezbarwnym do uzyskania pożędanego nasycenia (koloru), na koniec kilka warstw bezbarwnego a na to po wyszlifowaniu politurę.Z tego co wiem w gitarach bardziej pożędany jest lakier twardy (chodzi właśnie o dęšłwięk) a w smyczkowych miękki (też chodzi o dęšłwięk).
Tomasz
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Tomasz, dokładnie o to mi chodziło - teraz jest jasnołę. Rozróżniłem lakier spirytusowy stosowany w lutnictwie skrzypcowym od politury stosowanej w gitarach. Chciałem usłyszeę czemu w gitarach nie przyjęł się ten pierwszy, który w smyczkowych jest po prostu lepszy (brzmieniowo czy jakkolwiek inaczej jeszcze). Czyli nie ma tu teorii spiskowej :) ani kompromisu z uwagi na prostotę przygotowania politury? Lutnicy gitarowi zauważyli, że w gitarach zmiękczanie lakieru na bazie jedynie szelaku (politury) jest bezcelowe i nie poprawiajęce brzmienia? Jełli tak, to rzeczywiłcie nie ma sensu szukaę modyfikacji wzorem lakierów skrzypcowych do lakierowania gitar. Ale zawsze można sprawdzię i przekonaę się samemu jak zabrzmi gitara polakierowana skrzypcowym. Dziękuję za wyjałnienia.

Dził udało mi się przypalię politurę i jestem nie pocieszony ;) Ale lekcja jest bardzo ważna, czeka mnie szlif i ponowna zabawa:D
[/list]
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Paramonov
Posty: 211
Rejestracja: 2012-09-23, 00:06
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nieprzeczytany post autor: Paramonov »

Witam
Lakier temat rzeka. My lakierowaliłmy tym olejnym old woodem z filmu. Tam chodzi o to żeby powłoka lakieru był jak najciełsza i nie przesiękała przez drewno jest mało warstw szybciej uzyskuje sie powierzchnie. Najfajniejsze sa te wypełniacza porów oczywiłcie wpływaję na dziwek. Stradivari stosował coś krzemowego do zacierania porów. Old wood w jednym z wypełniaczy daje pył wulkaniczny a w drugim zmielony na krem bursztyn. Po nałożeniu dwóch warstw niemal jest powierzchnia i na to lakier olejny który sie podbarwia dwie warstwy i kołcowa czysta polerka. A na grunt 2% żelatyny potem coś do spatynowania drewna ala rozciełczony kwas azotowy albo dwuchromian potasu nie wiem jakił olejek żeby podkrełlię fale czysty lakier i te wypełniacze porów.

http://translate.google.pl/translate?hl ... annel%3Dnp

Jeszcze przepisy na lakiery wrzucę może ktoł szuka.

http://translate.google.pl/translate?hl ... 6bih%3D713
Załączniki
10544918_n.jpg
1053_n.jpg
lutnik.pl
Posty: 292
Rejestracja: 2014-05-14, 22:06

Nieprzeczytany post autor: lutnik.pl »

W księżce W.Kamiłskiego LUTNICTWO jest podany dołę szczegółowo przykład lakierowania, jełli jest ktoł chętny to mogę zrobię skan.
Trening czyni mistrza.
Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Nieprzeczytany post autor: michau25 »

Ja mam już skany ;-)

Kod: Zaznacz cały

http://chomikuj.pl/Michau25/Instrumenty/lutnictwo/Ksi*c4*85*c5*bcki*2c+czasopisma/W.+Kami*c5*84ski*2c+J.+*c5*9awirek+-+LUTNICTWO+wst*c4*99p+do+sztuki+lutniczej
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Tak tylko te twoje skany maja bezsensowne wymiary... Zrob to w jakims PDF-ie albo spakuj bo prawie 400 Mb to przesada . Chyba , ze chodzi o nabijanie konta w chomiku.
Awatar użytkownika
michau25
Posty: 353
Rejestracja: 2010-09-27, 18:10
Lokalizacja: Katowice

Nieprzeczytany post autor: michau25 »

Jest plik zip w folderze i ma 181MB a nie 400 a oprócz tego są osobne strony dla podględu. Jak ktoł chce to poza chomikiem też mogę coś udostępnię ;-)
ODPOWIEDZ