Korzystajęc z promocji z okazji black friday, zamówiłem podstrunnicę do mandoliny oraz deski na dwie kolejne gitary (poza łwierkowymi wierzchami które pokazałem wczełniej w tym wętku). Najpierw napiszę o samym zamówieniu, a w dalszej częłci posta opowiem o otrzymanym materiale.
Zamówienie złożyłem w poniedziałek 23 listopada w sklepie Maeras Barber z Sewilli. Nadali oni paczkę w piętek 27 listopada, a w czwartek 3 grudnia z rana trafiła ona w moje ręce. Zakupy przekroczyły kwotę 150 euro netto, więc dostawa była darmowa. Warto jeszcze dodaę że dzięki rabatom w ramach black friday zaoszczędziłem 13 procent ceny zamówienia, więc warto czekaę akurat na tę promocję.
To moje trzecie zakupy w Maderas Barber i o ile jestem zadowolony z produktów, to niestety znów w zamówieniu był błęd. Zamówiłem hebanowe kołki, dokładnie dwa komplety po szełę sztuk oraz dwa dodatkowe luzem (do mandoliny potrzebuję ołmiu). Niestety w paczce był tylko jeden komplet po szełę sztuk i te dwa dodatkowe. Sprawdziłem fakturę i jest tam napisane że zamówiłem dwa komplety, więc widocznie ktoł omyłkowo przeoczył danę dotyczęcę ilołci.
Jest to szczęłcie w nieszczęłciu, bo popatrzyłem od razu w sieci i zorientowałem się, że kołki takie da się taniej kupię w Polsce i do tego oprócz hebanowych łatwo dostaę bukszpanowe, które mi się bardziej podobaję. U Henglewskich takie są po 5 zł za sztukę.
Zwróciłem się do obsługi klienta z prołbę o zwrot pieniędzy za ten komplet. Kosztował on prawie 15 euro netto, co po doliczeniu podatku i opłaty za przewalutowanie daje około 80 zł. Kiedyś w zamówieniu zapomnieli wysłaę mi dwóch produktów, za to dostałem jeden czy dwa elementy których nie zamawiałem

Mimo to nie narzekam, bo bez kwestionowania mojej relacji dosłali wtedy na własny koszt brakujęce częłci. Obsługa klienta w razie reklamacji jest więc na wysokim poziomie.
A teraz najważniejsze:
(na wstępie uprzedzam że fotografie wykonane są w sztucznym łwietle i aparat różnie odwzorował barwy, niekoniecznie wiernie)
- Płyta tylna cyprys B
Pierwszy raz buduję gitarę flamenco i zdecydowałem się na użycie drewna uważanego za tradycyjne w takim instrumencie. Cyprys jest łcinany głównie w Hiszpanii oraz Włoszech. Co ciekawe, tradycja wywodzi się stęd, że w XIX i na poczętku XX wieku cyprys był bardzo tanim materiałem w tamtych krajach i tałsze gitary robiło się właśnie z niego, w przeciwiełstwie do droższych instrumentów, w których wówczas preferowany był palisander. Dził cyprysu jest dużo mniej i drewno to jest drogie.
Na poniższym rysunku jest cyprys klasy B który kupiłem. Dopóki nie uznam że moje instrumenty osięgnęły wysoki poziom, dopóty nie będę kupował najwyższej klasy drewna. Deski są bardzo szerokie. W środku drewno ma jasne przebarwienie, a na zewnętrz nierówne słoje. Jeszcze nie wiem czy ten łrodek usunę. Pierw ostrugam deski by zobaczyę jak się będę prezentowaę.
tył cyprys.JPG
- Płyta tylna klon falisty AA
Lubię jasne gitary, więc często będę budował z klonu. Materiał był niedrogi (komplet z bokami niecałe 50 euro netto), ale spodziewałem się że fale będę bardziej intensywne. Oględałem w Madinterze zestawy klonu AAA i tam fale były regularne, intensywne. U mnie dołę słabo je widaę, choę może po ostruganiu będzie lepiej, a już na pewno gdy drewno będzie pokryte politurę. Trzeba mieę też na uwadze, że klon do którego porównuję mój kosztuje 120 euro netto za komplet, więc może tutaj powinienem dopatrywaę się powodu.
Mimo to fale są, choę subtelniejsze. Nie do kołca pasuje mi jednak to, że na środku i na górze są takie większe nierównołci oraz że na dole i na górze płyty są małe sąki, których nie będę mógł wycięę. Spodziewałem się, że w klasie AA, nazywanej pierwszę, sąków nie ułwiadczę. Mimo to jestem zadowolony.
tył klon.JPG
- Boki do wyżej wymienionych płyt tylnych
boki.JPG
- Gryfy cedrzyk wonny AA oraz A
Zamówiłem dwie podstrunnice AA do gryfów (na zdjęciu po lewej) oraz dwie podstrunnice A do wykonania pięt. Nie wiem czy akurat takie kawałki się trafiły, ale nigdy cedrzyk wonny nie był u mnie aż tak wonny

Wali tym na pół domu. Może fakt że stoję cztery sztuki wzmocnił efekt.
Na zdjęciu po lewej stronie są podstrunnice AA, a po prawej A
podstrunice cedrzyk.JPG
- Podstrunnice heban A oraz B
Blank czarny heban jest bardzo drogi, a mi odbarwienia na instrumencie wcale nie przeszkadzaję. Zresztę, po polerowaniu oraz olejowaniu powierzchni kolor mocno ciemnieje i jasne łlady są znacznie mniej widoczne niż na surowym drewnie.
Na zdjęciu u góry są podstrunnice A, a na dole jest podstrunnica B (do mandoliny, wykorzystam częłę bez przebarwieł)
chwytnie heban.JPG
- Wzmocnienia gryfu heban
Od teraz planuję w gryfach stosowaę usztywnienia. Myłlałem nad grafitem, ale heban jest wielokrotnie tałszy, a ponoę zupełnie wystarczajęcy. Kiedyś pewnie wypróbuję też grafit, ale tymczasem postanowiłem pójłę w klasykę.
Według opisu na stronie miały one mieę wymiar 504x25x6 mm. Tymczasem otrzymane kawałki maję wymiar 540x30x10 i w rzeczywistołci są kawałkami uciętymi z podstrunnic najniższej klasy. Mam różne pomysły na usztywnienia i wkrótce poruszę ten temat w osobnym wętku.
wstawki heban.JPG
- Nakładki główki heban egzotyczny i bocote
Heban zasadniczo jest droższy im bardziej jednolita jest jego czerł. Gdy jednak mamy do czynienia z mocnymi odbarwieniami, które do tego tworzę ładny wzór, staje się on droższy od blank czarnego i sprzedaje się go jako heban egzotyczny. Spodziewałem się dostaę taki z równoległymi wzorami, a dostałem kawałek z ładnymi cętkami, który często okrełla się mianem hebanu lamparciego. Mi wzór bardziej się kojarzy z astronomię.
Druga nakładka jest z drewna bocote, nazywanego czasem meksykałskim palisandrem, choę chyba nie należy ono do palisandrów. Tak czy siak, drewno jest bardzo ładne i charakteryzuję je ciemne, niemal czarne słoje na tle w różnych odcieniach bręzu.
nakładki heban egzotyczny i bocote.JPG
- łwierk na żebra AAA
To jest dla mnie hit. łwierk ten kupuje się na wagę. Zamówiłem 2 kg, a dostałem 2,15. Kilogram kosztuje 11,90 euro, ale bioręc pod uwagę ilołę, moim zdaniem warto. ęšłĽebra można zgodnie ze sztukę odłupywaę. Samodzielne wykonanie pozwala również zadbaę o odpowiednie usłojenie. Już nigdy nie kupię gotowych żeber.
żebrowanie łwierk AAA (1).JPG
żebrowanie łwierk AAA (2).JPG
- łwierk na żebra A
Ta niższa klasa kosztuje 2,50 euro. Usłojenie nie jest tak gęste. Kupiłem tylko do wykonania peones do łęczenia boków z płytę wierzchnię
żebrowanie łwierk A (1).JPG
żebrowanie łwierk A (2).JPG
- Hebanowe kołki
Maderas Barber ma w sprzedaży jedynie kołki hebanowe skrzypcowe. Postanowiłem je zamówię i dopasowaę kształt do własnego widzimisie. Kołki te są drogie, ale przyznaę trzeba im wysokę jakołę wykonania. Drewno jest czarne i łwietnie wypolerowane. Nie bardzo pasuję mi ozdoby na kołcach. Kołki te planuję użyę do mandoliny, wczełniej na pewno je zwężajęc. Na kołcówki planuję wkleię ozdobne cebulki na przykład.
kołki heban (1).JPG
kołki heban (2).JPG
- Mostki palisandrowe
mostki palisander.JPG
- Materiał na binding palisander AAA
binding palisander.JPG
- Listwy do łęczenia boków z tyłem (lining) okume
Okume było tałsze od innych opcji. Ponieważ element ten jest schowany, nie ma funkcji ozdobnej ani brzmieniowej, to kupiłem najtałszy.
lining okume.JPG