Strona 4 z 10

: 2014-07-07, 11:18
autor: popik10
Oj będzie co dęšłwigaę jak zrobisz deskę z litego orzecha.
Pozdrawiam

: 2014-07-07, 13:47
autor: Piniu
Ważyłem sobie i liczyłem juz i raczej nie wyjdzie dużo więcej niz poprzedni jesionowy.

: 2014-07-07, 14:26
autor: popik10
Ja to już się chyba zrobiłem mocnym zwolennikiem gitar pustych w środku.
Takim ekstremum na wypełnienie to chyba jest dla mnie thinine, albo inne, co tylko pełnę deskę maję w lini strun.
Pozdrawiam
PS. pokazuj co ci tam z tej deski wychodzi po wycięciu. :-D

: 2014-07-07, 14:49
autor: Zenek_Spawacz
Moze to zabrzmi jak herezja ale tylko niewielki procent gitar pustych w srodku brzmi lepiej niz totalne solid body (mowie o typie "Thin Line"). Kilka komor , niepolaczanych moze zepsuc wiele.

: 2014-07-07, 19:01
autor: Zenek_Spawacz
Komory powinny byc polaczone... A robiac kilka osobnych mozna duzo zepsuc ...

: 2014-07-07, 20:42
autor: PiotrCh
ciekawy temat poboczny, co można zepsuę separujęc komory? Jedna o objętołci V1 jest lepsza niż osobne V2+V3=V1? A może chodzi o to, że V1 jest większa od V2 i V3? A co jełli przeciwstawimy dwie komory kontra jednej, ale każda z tych dwóch jest większa niż ta pojedyncza?

Zmniejszenie masy to jedno, ale wykorzystanie powietrza jako komory rezonansowej to drugie. Z jednej strony solid body, z drugiej hollow body, a pomiędzy jest sporo miejsca. Obie skrajnołci brzmię diametralnie różnie, więc komorami można zbliżaę się do obu z nich, tylko żeby nie po omacku.

: 2014-07-08, 05:15
autor: popik10
Ne mam doświadczenia w wybieraniu komór w kontekłcie porównania dęšłwięku.
We wczełniejszej wypowiedzi chodziło mi głównie o wagę, ale temat faktycznie ciekawy i może by go wydzielię żeby Piniowi nie mieszaę w wętku.
Zaczęłem się przyględaę konstrukcjom "semi". Z tego co widzę nie ma reguły. Bo są np. projekty o których np. pisał Zenek gdzie mamy dwie komory połęczone kanałem, jak tu np.
Obrazek
Lub gitara w której mamy kilka osobnych niepołęczonych komór
Obrazek
lub tu większe
Obrazek
Swoję drogę może ktoł wytłumaczy dla czego jedna większa lepsza niż kilka mniejszych??
Pozdrawiam

: 2014-07-08, 06:13
autor: Zenek_Spawacz
Dwie (lub wiecej) komory , to dwa roznie pracujace slupy powietrza , ktore w niektorych pasmach moga sie znosic ... Chec zapobiezenia temu widac zreszta w wielu konstrukcjach. W niektorych instrumentach (np ten tele Warmotha u gory) chodzi bardziej o ograniczenie wagi niz o brzmienie.

Edyta:
Chyba Piniu sie nie obrazi , bo to niejako rozwazania na temat. Nowy Tele i nowa porcja rozmyslan ....

: 2014-07-08, 08:25
autor: Piniu
Oczywiłcie,że się nie obrażę. Bardzo ciekawe posty piszecie.
popik10 pisze:PS. pokazuj co ci tam z tej deski wychodzi po wycięciu.
od piętku nic nie ruszyłem. Może dzisiaj się uda coś skrobnęę w kołcu ;)

: 2014-07-08, 09:01
autor: poco
Mam sporo wętpliwołci, co do wpływu komór zamkniętych na pracę takiego układu. Dla mnie to tylko "zbicie wagi" i ograniczenie możliwych zmian fizycznych konstrukcji instrumentu zwięzanych z pracę drewna. Konstrukcja skrzyniowa jest sztywniejsza.
Inaczej bowiem brzmi uderzona puszka zamknięta i otwarta.(ta gitara z podziurawionym klocem w środku przedstawiona przez Popika, to semi hollow jak dla mnie)
Weęšłmy chociażby marimbę. Inny przykład kolumny głołnikowe typu zamkniętego- compakt
Ten słup powietrza zamknięty w komorze będzie wpływał tłumięco na drgania onego. Ciłnienie powietrza wewnętrz i zewnętrz takie samo, zatem brak jego ruchu i wpływu na drgania płyt gitary. Mechanika tego układu jest b. złożona i bez potwierdzenia w badaniach stricte akustycznych będzie li tylko rozważaniem czysto "na czuja" .Tak myłlę.
Pozdrawiam, Ryszard

: 2014-07-08, 09:19
autor: PiotrCh
Ryszard, sporo racji:) Uwięzione powietrze to poduszka. Przydałby się wylot dla fali, jakił otwór odpowiedni dla zakresu częstotliwołci, wtedy można mówię o zasadzie piszczałki i jej menzurze. Tak czy owak, zmiana masy i sztywnołci poprzez profil korpusu wpłynie na drgania jego samego, jakoł. Najlepsze są prosto doświadczenia różnicowe, dwa korpusy o różnych otworach i porównanko w stosunku do solid body:) Tylko kto ma na to czas...

: 2014-07-08, 19:54
autor: Piniu
Ktoł zamawiał deser z płatkami czekolady?

: 2014-07-08, 20:01
autor: PiotrCh
struganko - przyjemna sprawa:) Ja wczoraj szlifowałem czego jako astmatyk nie znoszę;)

: 2014-07-09, 01:25
autor: poco
Trochę off, ale ja mam podobnie ze szlifowaniem drewna - dlatego porzuciłem stolarstwo meblowe .
Teraz jeżeli szlifuję, to używam masek własnej konstrukcji, czyli wykonanych z tetry. Takie konstrukcję zbliżone do chirurgicznych, blokowane na uszach, 2 warstwowe.
Tetra jest materiałem łatwo przepuszczajęcym powietrze przy oddychaniu, przyjemnym w kontakcie ze skórę, a jej struktura doskonale wyłapuje najdrobniejsze pyłki, dobrze i szczelnie przylega do twarzy. Dodatkowo można ję praę.
No Piniu, widzę, że się wyładowujesz na strugu, o drewnie nie wspomnę. :-D
ładnie to będzie wyględaę.
Pozdrawiam, Ryszard

: 2014-07-09, 07:44
autor: Piniu
Nie prołciej kupię maskę? Ja bym się w tetrę nie bawił. Osobiłcie do szlifowania używam takich białych zwykłych masek za 5zł/szt. Do lakierowania się nie nadaję, ale do szlifowania jak najbardziej. Alergikiem nie jestem , ale też nie lubię jak mi wszędzie pył włazi.