Skrzypki 4/4

Skrzypce , altówki , wiolonczele , kontrabasy etc.

Moderator: poco

bartek529

Nieprzeczytany post autor: bartek529 »

drewno było sezonowane dwaDziełcia lat :roll:
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Te poziomice rysowane ołówkiem jak mniemam to kontrola przebiegu uwypuklenia??
Dobrze kombinuję??
A wybieranie materiału ze łrodka profilowanych płyt za pomocę wiertarki??
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Te łlady po wiertle, to tylko markery do obróbki zgrubnej. Dalej, to dłuto, strug, cyklina i cytomierz.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
bartek529

Nieprzeczytany post autor: bartek529 »

Takie linie hipsometryczne :lol:
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

via vita curva est
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

bartek529
Takie linie hipsometryczne :lol:
Znaczy po polsku poziomice, ale jak rozumiem rysujesz podczas profilowania po to żeby zobaczyę krzywiznę uwypuklenia?
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

O takim systemie wykrełlnego profilowania topu właśnie teraz zajarzyłem. W sumie nie jest to wielka trudnołę , jeżeli zna się rysunek techniczny.
Muszę tylko zrobię sobie sensowna deskę krełlarskę bo Kulmana sprzedałem w ciężkich czasach. Przykładnica jest gDzieł w domu, a i resztę znajdę.
Pewnikiem dla smyczków jest ustalony kanon i rozpracowany , więc i łatwiej realizowaę.
W planach budowy i przekrojach archtopów też są wykrełlone linie i jeżeli się je ustawi w porzędku włałciwym, to można sobie wyznaczyę punkty i ich wysokołę bez problemu.
Lepiej kiedy mamy te punkty zwymiarowane.
Ty popik mógłbył program na swoje CNC w oparciu o te dane napisaę i po bólu. Miałbył obrobionę płytę na dół i górę na takę samę grubołę.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
bartek529

Nieprzeczytany post autor: bartek529 »

A mnie na przyrodzie uczyli już linie hipsometryczne, nie poziomice :-D
Ryszard zamiełcił srtykuł który wszystko wyjałnia.
Popik, można w ten sposób sobie pomagaę, jeszcze cytomierz sie przydaje.


Ryszard, co masz na myłli?
Pewnikiem dla smyczków jest ustalony kanon i rozpracowany , więc i łatwiej realizowaę.
Każda płyta jest inna! Z innego materiału, co przekłada się na rożne grubołci sklepieł.
Działa jak kopuła - również zróżnicowane grubołci, każdy lutnik dęży do wypracowania swojego sposobu,
zgodnie w wyczuciem, wymacaniem, wystukaniem, wywęchaniem i pogryzieniem :lol: materiału, stara się osięgnęę najlepsze wyniki.
Z reszta temat jest poruszany na płaszcyęšłnie solery, na forum.
W skrzypcach po za drganiem góra-dół płyty i naprężeniami mamy jeszcze drgania boczne.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

W tym zdaniu zawarłem i pytanie i przypuszczenie, które miło charakteryzowaę technikę i technologię budowy skrzypiec i innych smyczkowych jako dogmat. Co do kołcowego efektu, to jest on tak samo przewidywalny jak pogoda w Himalajach, przynajmniej dla mnie. :-P
Jasnę jest rzeczę , że każdy budowniczy instrumentu będzie dobierał własne działania lub zaniechania stosownie do tego , co pokazuje mu kolejny etap wytwarzania - stęd to opukiwanie i słuchanie drewna ( może trochę wybraę materiału tu, czy tu, może coś pocienię itd). Natomiast sądziłem, że parametry topologiczne są ustalone, co by potwierdzał fakt dostępnołci gotowych szablonów, detali, narzędzi dedykowanych dostępnych w sklepach lutniczych (mostki, dusze, gryfy. Do gitary nie spotkałem takiego wyboru. Przykładowo
http://ymak.de/shop/index.php?cPath=1_2 ... =pl&page=3
Czyli dla mnie, mniej wymyłlania prochu i mniejsze pole manewru niż przy gitarach. Sztywniejsze ramy w jakich możemy działaę.
Dlatego podziwiam tych budowniczych "smyków", co nie umniejsza tegoż samego dla "szarpidrutowych". :-P ;-) :mrgreen:
Skoro temat dotyczy skrzypiec, to mam jeszcze pytanie , czy w skrzypcach też stosuje się różne menzury i to w takiej ilołci jak w gitarach?
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
OlseNN
Posty: 125
Rejestracja: 2011-12-19, 10:34
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: OlseNN »

Standardowa menzura to bodajże 327 mm, natomiast krótsze menzury stosuje się oczywiłcie w przypadku instrumentów "niepełnowymiarowych", a więc szkolnych, okrełlanych jako np. 7/8, 3/4 czy 1/16.

Naturalnie, dołę prawdopodobnym jest, że istnieję gDzieł jacył eksperymentatorzy, którzy tworzę skrzypce o dłuższej menzurze niż te 327 mm. :)
bartek529

Nieprzeczytany post autor: bartek529 »

Gotowy instrument 352mm - menzura płyty, 327mm - drgajęcej struny, 130mm - szyjki :-D
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska

Nieprzeczytany post autor: palisander »

:shock: Cudnołci.... !
podstawa to dokładność
popik10

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

łliczne, bardzo chciała bym posłuchaę jak graję :-P
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Piniu
Posty: 2959
Rejestracja: 2011-02-15, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: Piniu »

No ja tez bym chciała posłuchaę :-P
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

I tak niewiele usłyszycie obaj. :-? Wy tylko szarpidruty czujecie i słyszycie, a to poważna muza. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ