renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Moderator: Jan
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Pirosiarczan potasu daje brunatny kolor. Proponuje 10% roztwór na poczętek. Nie mieszaj wszystkiego na raz. To ma tylko postarzeę ten boczek, efekt deski do krojenia. Ma wyjłę coś jak kolor deski do krojenia.
Pirosiarczan potasu najłatwiej dostaę, mogę byę tez inne zwięzki potasu, np. dwuchromian potasu, a nawet zwięzki do wytrawiania miedzi powinny barwię. Mógłbył przetestowaę wytrawiacz do płytek. Jesteł elektronikiem, może masz takie substancje. Roztwór kwasu azotowego tez baje barwę.
Co do mahoniu nie robiłem tego ale różowy mahoł może podkręcię trochę albo mocno bo mahoł ma dużo garbników.
Idea barwienia chemicznego jest taka że drewno barwi sie w każdym kierunku tak samo. Nie podkrełla porów i nie przyciemnia od czoła. Nie zawsze tak wychodzi bo jak np. łwierk wypije więcej tego od czoła to mocniej sie zabarwi. Dlatego dobrze jest zagruntowaę drewno 3% roztworu z żelatynę.
Pirosiarczan potasu najłatwiej dostaę, mogę byę tez inne zwięzki potasu, np. dwuchromian potasu, a nawet zwięzki do wytrawiania miedzi powinny barwię. Mógłbył przetestowaę wytrawiacz do płytek. Jesteł elektronikiem, może masz takie substancje. Roztwór kwasu azotowego tez baje barwę.
Co do mahoniu nie robiłem tego ale różowy mahoł może podkręcię trochę albo mocno bo mahoł ma dużo garbników.
Idea barwienia chemicznego jest taka że drewno barwi sie w każdym kierunku tak samo. Nie podkrełla porów i nie przyciemnia od czoła. Nie zawsze tak wychodzi bo jak np. łwierk wypije więcej tego od czoła to mocniej sie zabarwi. Dlatego dobrze jest zagruntowaę drewno 3% roztworu z żelatynę.
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Ale przeciez byla mowa o nadmanganianie potasu a nie o pirosiarczanie . Wlasnie zrobilem 25% roztwor nadmanganianiu. Duzo za duzo, duzo za malo.
Fakt, musze sprawdzic, czy mam jeszcze gdzies wytrawiacz do plytek. Powiedz, jaki powinien byc w przyblizeniu (moze byc grubym) ten roztwor nadmanganianu.
Editowal - Kazik
Wlasnie uzylem zarowno nadmanganianu potasu jak i roztworu do wytrawiania plytek. Patrzac na efekt po 15 minutach, chcialbym zapytac, dlaczego to nazywane jest starzeniem drewna a nie kolorowaniem drewna . Moze to starzenie pojawi sie w nastepnych dniach ? Czym to sie ma objawiac ?
Fakt, musze sprawdzic, czy mam jeszcze gdzies wytrawiacz do plytek. Powiedz, jaki powinien byc w przyblizeniu (moze byc grubym) ten roztwor nadmanganianu.
Editowal - Kazik
Wlasnie uzylem zarowno nadmanganianu potasu jak i roztworu do wytrawiania plytek. Patrzac na efekt po 15 minutach, chcialbym zapytac, dlaczego to nazywane jest starzeniem drewna a nie kolorowaniem drewna . Moze to starzenie pojawi sie w nastepnych dniach ? Czym to sie ma objawiac ?
Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Może dlatego że w tym przypadku chodzi o zastosowanie utleniacza w celu utlenienia drewna, a nie o nałożenie barwnika.dlaczego to nazywane jest starzeniem drewna a nie kolorowaniem drewna
Skrzypce â?? przyrzÄd do Ĺaskotania wnÄ
trza ucha za pomocÄ tarcia koĹskiego ogona o wnÄ
trznoĹci barana.
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Co do chemii ktora moze zazolcic drewno, to wlasnie przed chwila stwierdzilem, ze chloran zelaza (zelazowy) to robi.
Ten sam chloran (moge sie mylic co do tlumaczenia z angielskiego na polski nazwy) , ktory jest uzywany do wytrawiania plytek drukowanych.
Te chemikalia barwia jednoczesnie drewno. Wiec w jakim sensie jest potrzebne to starzenie, ktore wyraza sie barwa ? Niewazne, ze jest to utlenianie, utlenianie ale po co ?
Ten sam chloran (moge sie mylic co do tlumaczenia z angielskiego na polski nazwy) , ktory jest uzywany do wytrawiania plytek drukowanych.
Te chemikalia barwia jednoczesnie drewno. Wiec w jakim sensie jest potrzebne to starzenie, ktore wyraza sie barwa ? Niewazne, ze jest to utlenianie, utlenianie ale po co ?
Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Będę zgadywał:
ęšłĽeby po kilku latach stare boczki dalej przypominały postarzone boczki.
Barwniki zblaknę od łwiatła z czasem, a utlenienie na odwrót - pogłębi się.
ęšłĽeby po kilku latach stare boczki dalej przypominały postarzone boczki.
Barwniki zblaknę od łwiatła z czasem, a utlenienie na odwrót - pogłębi się.
Skrzypce â?? przyrzÄd do Ĺaskotania wnÄ
trza ucha za pomocÄ tarcia koĹskiego ogona o wnÄ
trznoĹci barana.
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Zamieszczam zdjecia , ktore pokazuja efekt postarzenia drewno boczka (jawor) nadmanganianem potasu (nie jest fioletowy
)
i zdjecie , na ktory widac zazolcenie powierzchni drewna jaworowego uzwajac "z ang Ferric Chloride". W rzeczywistosci to zazolcenie jest bardziej widoczne niz na zdjeciu .
Moja malzonka od razu zauwazyla efekt postarzenia, ktory jej zdaniem polega na pojawieniu sie meszku na powierzchni.
Widac duzo bledow, ale praca jest w trakcie.

i zdjecie , na ktory widac zazolcenie powierzchni drewna jaworowego uzwajac "z ang Ferric Chloride". W rzeczywistosci to zazolcenie jest bardziej widoczne niz na zdjeciu .
Moja malzonka od razu zauwazyla efekt postarzenia, ktory jej zdaniem polega na pojawieniu sie meszku na powierzchni.
Widac duzo bledow, ale praca jest w trakcie.
Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
- Waldzither9
- Posty: 1173
- Rejestracja: 2018-04-18, 23:05
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Chciałoby się powiedzieę, że idzie ku lepszemu...
Ostatnio zmieniony 2019-04-16, 19:30 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Andrzej
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Nieęšłle wyszedł ten chlorek żelaza. Ja smarował bym tylko nim. Nadmanganian potasu trochę za słabo rozciełczony. Od razu po próbie wysmarowałeł skrzypce? Może rozważyę zeszlifowanie tego boczka. W miejscu nieoczyszczonego kleju nie wybarwiło sie.
Proponuje zrobię jeszcze jedna próbę. Na wyschnięty pirosiarczan potasu nałożyę chlorek żelaza. może to daę ciepły ciekawy efekt.
Jełli nowe drewno po obróbce sie zmoczy czymkolwiek podniosą sie włókna drewna. Myłlę że to te włoski. Można je zmatowaę 400.
Proponuje zrobię jeszcze jedna próbę. Na wyschnięty pirosiarczan potasu nałożyę chlorek żelaza. może to daę ciepły ciekawy efekt.
Jełli nowe drewno po obróbce sie zmoczy czymkolwiek podniosą sie włókna drewna. Myłlę że to te włoski. Można je zmatowaę 400.
- Waldzither9
- Posty: 1173
- Rejestracja: 2018-04-18, 23:05
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Jełli klej kostny dla Ciebie jest jeszcze czymł w miarę nowym, to informacyjnie przypomnę, że w czasie gdy już zwięzał a jeszcze nie jest skałę tradycyjnie przeciera się nadmiary kleju łciereczkę bawełnianę wilgotnę, ciepłę ale nie goręcę, co powoduje że glancujęc delikatnie nadwyżki kleju wchłaniaję się w łcierkę. Lepiej nie stosowaę za dużej siły ani zbyt wysokiej temperatury bo rozkleimy połęczenie.
Druga możliwołę gdy klej już jest sztywny jak skała to wykruszyę go podważajęc lub zeszlifowaę, w tym przypadku trzeba uważaę aby papierem nie zetrzeę sąsiednich powierzchni pokrytych naturalnę patynę i politurę.
W wersji z mokrę łciereczkę można użyę kawałka drewienka lub ołówka (drugiej strony) owiniętego łcierkę, ale na łcieranie wyschniętego kleju zejdzie trochę czasu.
Pod rękę mam filmik o fabryce gitar i w nim w 4 minucie wklejany jest gryf klejem kostnym, a w 4min 33sek jest łcieranie nadmiaru kleju wilgotnę ciepłę łciereczkę https://www.youtube.com/watch?v=-1H5S_lZUFg
potem im bardziej wyschnie tym dłużej to trwa ale się da. Ta zasada dotyczy też innych instrumentów.
Druga możliwołę gdy klej już jest sztywny jak skała to wykruszyę go podważajęc lub zeszlifowaę, w tym przypadku trzeba uważaę aby papierem nie zetrzeę sąsiednich powierzchni pokrytych naturalnę patynę i politurę.
W wersji z mokrę łciereczkę można użyę kawałka drewienka lub ołówka (drugiej strony) owiniętego łcierkę, ale na łcieranie wyschniętego kleju zejdzie trochę czasu.
Pod rękę mam filmik o fabryce gitar i w nim w 4 minucie wklejany jest gryf klejem kostnym, a w 4min 33sek jest łcieranie nadmiaru kleju wilgotnę ciepłę łciereczkę https://www.youtube.com/watch?v=-1H5S_lZUFg
potem im bardziej wyschnie tym dłużej to trwa ale się da. Ta zasada dotyczy też innych instrumentów.
Ostatnio zmieniony 2019-02-23, 08:46 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Andrzej
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Nieęšłle wyszedł ten chlorek żelaza. Ja smarował bym tylko nim.
To znaczy, ze punktem wyjscia bedzie kolor zolty, a potem ?
Nadmanganian potasu trochę za słabo rozciełczony
No coz, za nic nie moglem sie dopytac, jakie na poczatek wybrac stezenie.Pytalem o bardzo grube przyblizenie.
Może rozważyę zeszlifowanie tego boczka. W miejscu nieoczyszczonego kleju nie wybarwiło sie.
Trzeba bedzie tak zrobic. jedna korzysc to to, ze przy okazji usune klej. Prawda jest, ze, przed nakladaniem nadmanganianu probowalem to zrobic, z wynikiem jak na zdjeciu. Bardzo trudno sie go usuwa
Na wyschnięty pirosiarczan potasu nałożyę chlorek żelaza.
Pirosiarczanu szukac juz nie bede. Troche trudu kosztowalo mnie zdobycie nadmanganianiu. Musialem nawet postarac sie
o recepte. To jest bardzo zbiurokrytozawany kraj.
Jełli klej kostny dla Ciebie jest jeszcze czymł w miarę nowym, to informacyjnie przypomnę, że w czasie gdy już zwięzał a jeszcze nie jest skałę tradycyjnie przeciera się nadmiary kleju łciereczkę bawełnianę wilgotnę, ciepłę ale nie goręcę, co powoduje że glancujęc delikatnie nadwyżki kleju wchłaniaję się w łcierkę. Lepiej nie stosowaę za dużej siły ani zbyt wysokiej temperatury bo rozkleimy połęczenie.
Tego rodzaju postepowanie bede musial sobie przyswoic. Wielkie dzieki za te uwagi. Teraz juz dysponuje lutniczymi sciskami
i jest sporo mniej emocji. Uzywajac ich skleilem Suzuki, choc i tam pewno znajde zacieki kleju.
Dzieki wszystkim za pomoc.
Jest to nowy temat, obawiam sie, ze jezeli nie pisze go w nowym poscie, to moze przejsc niedostrzezony.
Mam pytanie. Na jednym filmie widzialem, jak lutnik, szuka aktualnego miejsca, gdzie plyta dolna reaguje najmocniej.
Uzywa do tego czegos (nie wiem co to jest) i wsluchuje sie w odpowiedz plyty. Robi to w roznych miejscach. W jednych to echo jest bardziej dzwieczne w drugich bardziej gluche. Pytanie moje jest : Czego on uzywa do stukania. Jest to cos znane wsrod
braci lutniczej ?
Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Nie wiem jakie stężenie, nigdy nie robiłem tymi łrodkami. Podałem je bo najłatwiej dostępne. Poeksperymentuj, masz mocny roztwór dolewaj do niego wody. Nie próbuj na docelowym boczku.
Może wrzuę zdjęcie prób i tego buczka po wyszlifowaniu. Wrzuę też ten filmik bo nie wiadomo co chodzi.
Faktycznie można było zajrzeę, czy coś dopisujesz.
Może wrzuę zdjęcie prób i tego buczka po wyszlifowaniu. Wrzuę też ten filmik bo nie wiadomo co chodzi.
Faktycznie można było zajrzeę, czy coś dopisujesz.
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Faktycznie, lakiery schna. Chowac sie nie chowalem, czekam, az ktos odpowie na ostatni post, abym mogl poruszyc nastepne kwestie, inaczej admin mnie ....... Ale moze masz cos do powiedzenia na moj ostatni post i fajnie, ze zauwazyles moja cisze i cisze w temacie 

Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
Nie wiem na co mam jeszcze opowiedzieę. Wrzuę ten filmik o którym mówisz. Albo powtórz pytanie. Bo nie ogarniam.
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
To w tym bardzo interesujacym filmie :
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3A3_dmN ... 41&t=2625s[/youtube]
po 43 minucie autor uzywa czegos do obstukiwania plyty , o co pytam.
W ogole ten film polecam kazdemu do przestudiowania. W tym wypadku chodzi o to, zeby znajac aktulny punkt w ktorym nalezaloby umiescic dusze, tak cieniowac plyte, aby go przemiescic tam gdzie on normalnie sie znajdowac powinien.
Niestety, moj sluch nie jest na tyle dobry, aby uzywajac czegokolwiek co wchodzi pod reka mozna bylo go okreslic. Byc
moze uzywajac tego samego co autor w filmie nie bedzie w moim wypadku lepiej.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3A3_dmN ... 41&t=2625s[/youtube]
po 43 minucie autor uzywa czegos do obstukiwania plyty , o co pytam.
W ogole ten film polecam kazdemu do przestudiowania. W tym wypadku chodzi o to, zeby znajac aktulny punkt w ktorym nalezaloby umiescic dusze, tak cieniowac plyte, aby go przemiescic tam gdzie on normalnie sie znajdowac powinien.
Niestety, moj sluch nie jest na tyle dobry, aby uzywajac czegokolwiek co wchodzi pod reka mozna bylo go okreslic. Byc
moze uzywajac tego samego co autor w filmie nie bedzie w moim wypadku lepiej.
Skrzypce - Pani instrumentow muzycznych !
Re: renowacja bardzo starej kopii Stradivariusa od zera.
To jest mosiężny strug - tzw liliputek i służy do tapowania płyty wierzchniej.