strug miniaturowy

Dyskusje na temat narzędzi używanych w lutnictwie.

Moderator: poco

poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

strug miniaturowy

Nieprzeczytany post autor: poco »

Większołę z nas łlini się na widok pięknych narzędzi, które gwarantowały by lepsze efekty pracy, gdyby się je posiadało. Opada jednak szczęka, kiedy docieramy do najważniejszego, ceny.
Niektóre liczby powoduję, że leżymy kołami do góry. Dlatego wychodzęc na przeciw proponuję wykonanie takich "zabawek" w warunkach domowych, stosownie do potrzeb i możliwołci.
Co nam będzie potrzebne? Ano drewno, najlepiej twardy gatunek, gdyż musi byę odporny na łcieranie; ostrze struga na które możemy przeznaczyę każdy twardy, zahartowany kawałek stali. Moze to byę tez dłuto mało używane, klinga noża itp., itd. Z narzędzi do obróbki potrzebujemy piły- może byę ręczna, strug ręczny, dłuto, łciski stolarskie małe szt. 2, szlifierkę tałmowę lub tarczowę, ewentualnie tylko papier łcierny o różnej granulacji i płaski stolik. Wiertarkę ręcznę na korbę lub elektrycznę lub kolumnowę i wiertła fi 4,5,6 i ewentualnie gwintownik M6 lub 8. Klej do drewna niby dowolny, ale ja polecam jednak glutenowy, czyli kostny/skórny. Narzędzia pomiarowe w rodzaju przymiar kreskowy, kętomierz, linijka/ekierka 45*, węgielnica -zwana winklem :-/ , ołówek, kartka papieru.
Na poczętek musimy wykonaę projekt struga w oparciu o nasze potrzeby. Jako podstawę projektowania przyjmujemy grubołę i szerokołę ostrza naszego malucha. Na kartce papieru w dowolnej skali rysujemy sobie przekrój struga taki jak na widocznym poniżej rysunku z zachowaniem danych geometrycznych tam zawartych. Teraz ten sam rysunek wykonujemy w skali 1:1.
Majęc rysunek rozważamy dalsze potrzeby, czyli drewno, ręczkę z grzybkiem czy bez tego elementu. Drewno do tego celu najlepiej kupię w składzie z drewnem na podłogi itp. ew. można też rodzinie rozebraę jakił antyczny sprzęt jako dawcę organów. :roll: Wybór należy do wykonawcy. Może to byę drewno dębowe, bukowe, grabowe, akacjowe, że o palisandrze, gwajaku, teku lub innym twardym "ezgotycznym" nie wspomnę.
Teraz patrzymy co mamy i dobieramy, czyli szerokołę noża plus rzaz x 2 na piłę dla szerokołci struga tak, żeby odcięte elementy I i III miały grubołę ok. 5 mm, a II szerokołę noża +0,5 mm. Wszystko to kontrolujemy wg rysunku sporzędzonego wg załęczonych wzorów rys 1 , 2, 3.
Na przygotowanym z użyciem dostępnych narzędzi i metod obróbczych, skontrolowanym pod względem geometrii kawałku drewna nanosimy linie cięcia wzdłużnego i punkty na wiercenie - rysujemy linie a i b z naddatkiem na rzaz tak, aby po odcięciu uzyskaę listewki grubołci ok. 5mm, a łrodkowa częłę miała szerokołę naszego ostrza +0,5 mm.
W miejscach gdzie będę otwory w powierzchniach bocznych przewiercamy na wylot 3 otwory np. fi 5 mm. Otwory te przy montaży i klejeniu będę nam ustalaę położenie elementów. Przecinamy teraz klocek wzdłuż linii a i b. Otrzymujemy 3 elementy /szlifujemy płaszczyzny po cięciu na wszystkich elementach, aby póęšłniej było łatwiej/, z których do dalszej obróbki bierzemy łrodkowy, na którym to rysujemy dwie linie . Jedna pod katem 45 * druga 75-80* dokładnie tak jak na projekcie. Przecinamy ten kawałek w miejscach linii, a częłę nr IV możemy wyrzucię. Teraz będzie punkt kulminacyjny, czyli klejenie. Wczełniej przygotowujemy dwa kołeczki drewniane o łrednicy wiertła , którym wczełniej wywierciliłmy otwory na kołki ustalajęce. Trzeci kołek na opór może byę metalowy, a możemy go zamocowaę potem. Przygotowujemy klej kostny w ten sposób, że bierzemy niewielkę ilołę granulek, jakił mały pojemnik i zalewamy wodę w ilołci 2x większej, ja wykorzystuję opakowanie po łmietanie, obcięta butelka plastikowa. Pozostawiamy na czas , w którym klej mocno napęcznieje, a następnie wkładam ten pojemnik do drugiego naczynia z woda i wstawiam na kuchenkę gazowę-może byę elektryczna. Woda w większym naczyniu nagrzeje się do temp. wrzenia i wtedy odstawiam z kuchenki i mieszajęc klej uzyskuje konsystencję płynnę kleju w moim małym pojemniczku.
No chyba, że mamy już przeznaczenie kleju i nie musimy robię takiej cepelii. Pasujemy na sucho elementy składowe i ew. korygujemy geometrię styku częłci. Teraz zwilżamy delikatnie sklejane powierzchnie wodę i smarujemy przy użyciu pędzelka tym goręcym klejem. Składamy częłci i kołkujemy drewnianymi kołeczkami, a następnie łciskamy łciskami stolarskimi i pozostawiamy na ok. 1 godz. Po tym czasie usuwamy łciski i możemy przystępię do dalszej obróbki bez obawy, że coś się odklei, przesunie itd.
W międzyczasie oczekujęc na sklejenie podszykujemy sobie klin dociskowy i ostrzymy nóż. Sklejony już strug zaopatrzymy w opór klina i przeszlifujemy całołę nadajęc ostateczny kształt całemu narzędziu. W zależnołci od przeznaczenia możemy dowolnie kształtowaę stopę i boki struga tak, aby służył w sposób dla nas najbardziej wygodny. Wzorujęc się na koncepcji firmowych strugów podaję również wersję z "grzybkiem", czyli rękojełcię ułatwiajęcę chwyt i prowadzenie struga przy długotrwałej pracy np, przy wybieraniu dużej ilołci materiału z powierzchni wklęsłych lub wypukłych. Wystarczy ucięę pod katem 45* górnę, tylnę częłę naszego struga, nawiercię i nagwintowaę otwór stosownie do zastosowanego uchwytu. W razie potrzeby możemy zdemontowaę rękojełę i używaę go jak tradycyjny.
Oczywiłcie ta wersja nie wyczerpuje innych możliwych rozwięzał. Możemy np. Zamiast odcinaę boczne deseczki odcięę jednę, nacięę pod kętem tam , gdzie potrzeba, wybraę dłutem nadmiar materiału oznaczony IV i dokleię tylko jeden boczek.
Możemy np. wykonaę klin dociskowy w postaci docisku łrubowego, jaki podałem na rysunkach. Stopę, jak wczełniej wspomniałem możemy kształtowaę w obu kierunkach, czyli wzdłuż i w poprzek uzyskujęc narzędzia specjalizowane, do okrełlonych operacji.
Wszystko to możemy sami sobie wykonaę i mieę dodatkowa frajdę , jak się sprawdzi w działaniu, a zaoszczędzonę kasą przeznaczyę na oblewanie sukcesu np. ;-) :mrgreen:
Sukces jednak wymaga starannołci w wykonaniu, a jednę z miar będzie ładny wiórek wysuwajęcy się ze szczeliny. Jakołę tego wiórka i powierzchni z której jest usuwany zależy od tej szczelinki, która zaznaczyłem wymiarem 1 mm. Może byę mniej, to ciełszy wiór będzie się odkładał bez zadziorów. Większa pozwoli na grubszy wiórek. Szczelinkę możemy kształtowaę pilnikiem gdyby wyszła za mała, pod nóż możemy podkleię fornir i dłutem skorygowaę jego położenie itd. Tak, że nie można za bardzo zepsuę naszego malełstwa. :-D
Wracajęc do tej szczeliny pomiędzy kołcem noża struga, a łcianę przednia, to koledzy z innego forum podali mi jaki wymiar jest wskazany dla okrełlonego typu struga. I tak dla zdzieraka wynosi ona 3-4 mm, dla równiaka 2mm, dla spusta 1 mm, a dla gładzika 0,5 mm. Dziękuję im za to, bo trudno znaleźć informacje i literaturę temu połwięconę, a nam też się przyda.
Powodzenia w działaniu.
Pozdrawiam, Ryszard
PS znalazłem film traktujęcy o tym co napisałem wyżej
http://www.youtube.com/watch?v=rwyKe3iO ... re=related
Załączniki
strug DIY.xls
(26.5 KiB) Pobrany 349 razy
Ostatnio zmieniony 2012-02-12, 22:00 przez poco, łącznie zmieniany 1 raz.
via vita curva est
ODPOWIEDZ