Krełlenie, projektowanie itd.

Wszystko zwięzane z lutnictwem, a nie pasujęce do innych działów

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska

Krełlenie, projektowanie itd.

Nieprzeczytany post autor: palisander »

Witam.

Jak w temacie. Mimo komputerów, wydruków oraz całej gamy programów do projektowania w lutnictwie najczęłciej jednak stosowana jest metoda konwencjonalna. Rozwija ona wyobraęšłnię oraz bardzo pozytywnie wpływa na trening zdolnołci manualnych i czystołę pracy. Czynników bardzo ważnych w póęšłniejszej pracy nad drewnem.

Zakładamy , że projektujemy płytę wierzchnię do gitary klasycznej. jak postępowaę...? Co zrobię aby to co podpowiada nam nasza intuicja odnołnie rozkładu obelkowania i innych detali stała się w naszej pracy jak najbardziej powtarzalna i zdolna do odtworzenia przy kolejnym instrumencie jełli wstrzelimy się w ,,dziesiętkę" z brzmieniem i głołnołcię instrumentu...?

Potrzebny jest projekt, który pozwoli nam na odwzorowanie poprzednich wytycznych.

Potrzebujemy do tego trochę materiałów. Przybory krełlarskie takie jak przezroczyste linijki, kętomierze, ekierki, cyrkiel, przenołnik, pisak techniczny grubołci ) 0,2 mm ( zamiast rapidografu z tuszem) itd. Całołę projektu aby była wygodna w użyciu powinna byę wykonana na czymł trwałym i przezroczystym. Możemy użyę do tego dobrej jakołciowo kalki technicznej 9 w odpowiednim rozmiarze ) lub jeszcze lepiej folii krełlarskiej używanej w kartografii. Może to byę folia jednostronnie matowana. Będzie trwalsza niż kalka i nie będzie mieę tendencji do falowania się w rulon.

Na tak przygotowanym ,, nołniku " krełlimy sobie całołę naszego indywidualnego pomysłu zaczynajęc oczywiłcie od wyznaczenia osi symetrii która będzie bazę i odnołnikiem do wszystkich naszych dalszych wytycznych i pomiarów. Krełlimy osie symetrii całego obelkowania płyty , a następnie wrysowujemy ożebrowanie z uwzględnieniem założonych przez naszę intuicję grubołci wysokołci. Nanosimy wszystkie wymiary łęcznie z podaniem założonych grubołci płyty wierzchniej w poszczególnych jej punktach. Osie symetrii wszystkich elementów powinny byę wykrełlone w taki sposób aby przecinały się ze sobę. W tych miejscach ( w miejscach ich przecięę) należy bardzo dokładnie ostrym i precyzyjnym nożykiem wycięę malutkie podłużne otwory w folii lub kalce o szerokołci pozwalajęcej zaostrzonym ołówkiem przeniełę te punkty na drewno. Jełli mamy projekt gotowy , i gotowa jest już obrobiona na przyjętę przez nas grubołę płyta wierzchnia arkusz taki kładziemy na niej ustawiajęc idealnie w osi płyty ( czyli w miejscu jej sklejenia) . Następnie za pomocę ostrego ołówka przenosimy wszystkie punkty na płytę robięc cienkie kreski lub kropki. Odkładamy arkusz i za pomocę cienkiego ołówka łęczymy te punkty zgodnie z osiami jakie wrysowaliłmy w projekt. To pozwoli nam przy klejeniu obelkowania na powtarzalnołę i dokładnołę prac.

Czasem przesunięcie belki na spoinie o 2 mm niweczy wszystko i instrument już nie będzie grał jak należy.

Pozdrawiam.
podstawa to dokładność
ODPOWIEDZ