- tak, hiszpałska tradycja lutnicza jest długa i piękna, aliłci od dawien dawna lutnictwo gitarowe było równie rozwinięte w innych krajach. I tak istnieję do dził gitary zbudowane przez znanego nam Antonio Stradivari, w tym gitara Stradivariusa zwana Sabionari jest doprowadzona do znakomitego stanu i odbywaję się na niej koncerty. Ostatni bodaj w maju tego, 2016 roku.
http://www.sabionari.com/Home.html
Poza wirtuozami hiszpałskim pamiętam o wybitnych gitarzystach z Włoch - Ferdinando Carulli, Matteo Caracassi, Mauro Giuliani. Jako ciekawostkę podaję wielce interesujęce i wartołciowe opracowanie naukowe wskazujęce iż gitara z szełcioma strunami NIE JEST "wynalazkiem" hiszpałskim (sic!)
http://www3.uakron.edu/gfaa/stalking.html
Znany nam Fernando Sor używał i polecał gitary hiszpałskie ale i gitary francuskie Renee Lacote
...The guitars to which I have always given the preference are those of Alonzo of Madrid, Pages and Benediz of Cęędiz, Joseph and Manuel MartęÂnez of Malaga, or Rada, successor and scholar of the latter, and those of M. Lacote of ParęÂs...
(Method for the Spanish guitar czyli angielskojęzyczna edycja podręcznika Fernando Sora przetłumaczona w roku 1832 przez A. Merrick'a).
oraz angielskie Luisa Panormo. (podaję link do historii Panormo - moim zdaniem warto !)
http://theguitar-blog.com/wp-content/up ... makers.pdf
Nawet popularna Wikipedia podaje:
Sor undoubtably played guitars by Pierre Renęł Lacę´te, mentioning: "M. Lacote, a French maker, the only person who, besides his talents, has proved to me that he possesses the quality of not being inflexible to reasoning".
Some guitars of Lacę´te show Sor's signature: "Fernando Sor, the Catalan guitarist living in Paris has signed a number of guitars by Renęł Lacę´te â?? examples now survive in the Edinburgh University Collection of Historic Musical Instruments, cat. no. 2521; and in private ownership (exhibited at the Londen Early Music Instrument Makers Exhibition, 1991). Sor also lent his name to the instruments of Louis Panormo of London. However, in neither case is the instrument known, then or now, as a 'Sor model'."
A guitar of Lacę´te that was signed by Sor is displayed at the Metropolitan Museum of Art
...In his method, he (Sor) also mentions that "J. Panormo" of London and "Mr. Schroeder of Petersburgh", made some guitars under his direction; but it is curious that he mentions them only in regard to his own guitar design ideas, which are today partly critically viewed. Guitars made according to Sor's design have not yet been located....
Lata póęšłniej Andres Segovia w latach 1938 - 1962 grał na gitarze niemieckiej - Hermana Hausera, mimo iż grał bardzo wiele na gitarach Ramirez rozsławiajęc je na cały łwiat. Obecnie jego sławny Hauser z 1937 roku jest w Metropolitan Museum, ofiarowany tam przez wdowę po Maestro w roku 1986.
http://www.metmuseum.org/art/collection/search/503282
Natomiast nadal interesuje mnie czemu owe otwory w bokach gitar nazywane są Sound Reflector; w znanej mi nomenklaturze to typowe Sound Ports. Ale to tylko kwestia nazewnictwa, najważniejsze, że wiemy, o co chodzi.
Jak zawsze
Jacek A. R.