W wyniku tak lektur jak i konsulacji z Przyjaciółmi - lutnikami ze łwiata oraz z Osobę z kraju bardzo przeze mnie cenionę z racji tak praktyki i wiedzy jak i stałego podnoszenia poziomu wiedzy i kwalifikacji pragnę podaę co następuje w kwestii różnicowania grubołci płyt głównych w przypadku gitar klasycznych (także wielu czy niektórych tzw. akustycznych oraz flamenco), przy okazji niekiedy wspominajęc o zagadnieniach niejako obocznych, acz zwięzanych z tematem.
Temat jest dla mnie może nie tyle skomplikowany ale bardzo rozległy, i tak siłę rzeczy zostanę pominięte pewne aspekty. Pragnę bowiem odpowiedzieę daj Boże prosto na pytanie o strojeniu/"regulowaniu" grubołci płyty głównej przed - czy po naklejeniu ożebrowania, oraz czy owo przecienianie płyty głównej przeprowadza się na wierzchu czy w spodniej częłci płyty, a jełli pod spodem - to jak na nierównej powierzchni przykleięĂ ożebrowanie ? Po raz kolejny zastrzegam, iż to, co piszę poniżej dalekie jest od wyczerpania tematu.
Wszyscy zwracali mi uwagę, iż płyta główna wraz z ożebrowaniem stanowi całołę/element ważny dla nadania gitarze odpowiedniej charakterystyki dęšłwiękowej. I tak wiele operacji trzeba przeprowadzaę PO naklejeniu ożebrowania. Wiele - ale nie wszystkie.
I tak płycie głównej PRZED naklejeniem ożebrowania nadaje się przeszlifowywaniem oraz/lub narzędziami tnęcymi (strugi, skrobaki, swoiste cykliny i dłuta) kształt będęcy w swym przekroju zbliżony do soczewki; grubszy w centrum (różni lutnicy różnie wybieraję miejsce na owo centrum) a zcieniajęcy się ku brzegom; i tak najciełsze są obszary "brzegowe", podawałem przykłady z wymiarami - np. 1.4 mm., (Torres z 1860 roku) a nawet mniej.
Następnie nakleja się odpowiednio acz wstępnie "ukształtowane" ożebrowanie; bywaję te elementy w przekrojach prostokętne, bywaję zakołczone obło, bywaję i o innych profilach przekroju.
Kolejnym zabiegiem jest strojenie zasadzajęce się na łwiadomym a delikatnym "podbieraniu" czy zcinaniu samych żeberek i sprawdzanie własnołci dęšłwiękowych - rezultatów owego "podbierania". Zdarza się, iż należy także "podebraę" z grubołci samę płytę głównę w przestrzeniach pomiędzy ożebrowaniem. Wykonuje się to narzędziami tnęcymi - mini strugami, skrobakami etc. Wiadomo mi, iż bywały sytuacje w których owo - już bardzo delikatne "podbieranie" z grubołci płyty głównej miało miejsce jednak na jej wierzchu już minimalnie, papierami łciernymi.
To wszystko wykonuje się PRZED naklejeniem płyty głównej na "pudło" gitary. Aliłci nierzadko zdarza się iż trzeba te operacje kontynuowaę już po przyklejeniu płyty głównej do boków. Tutaj są niesłychanie przydatne skrobaki na dłuższych trzonkach (załęczam przykładowe zdjęcie) i podobne narzędzia tnęce np. dłuta czy noże.
W tym miejscu pragnę powrócię do podanej na wstępie konstatacji, iż płyta główna stanowi z ożebrowaniem cały czy kompletny element determinujęcy charakterystykę dęšłwiękowę i to cały element należy finalnier "dostroię". Samo ożebrowanie a raczej jego dobranie/"zestrojenie" z płytę głównę jest niesłychanie istotne. Tak więc należy łwiadomie dobraę nie tylko rodzaj/typ drewna pod kętem jego pracy ale i sposób w jaki zostało pocięte dla odpowiedniej interakcji z płytę głównę, nadanie odpowiednich kształtów, profili tak podczas wstępnego wykonania żeberek jak i podczas finalnego strojenia całej płyty dopracowywujęc kształty elementów tworzęcych belkowanie.
Niektóre płyty główne są płaskie, niektóre - lekko wypukłe; jest to osobny temat będęcy ważnę częłcię kwestii lutnictwa gitarowego.
Tu kołczę, gdyżĂ rozwinięcie tematu wymagało by stworzenia obszernego opracowania; na zakołczenie podaję coś na kstałt bibliografii.
---
Jełli zał o materiały stosowane chodzi i domniemane predylekcje do budowy z materiałów łatwo osięgalnych czyli lokalnych, to niech mi będzie wolno przypomnieę iż na potrzeby tak stolarstwa jak i lutnictwa najróżniejsze rodzaje drewna tzw. egzotycznego były masowo sprowadzane do Europy po odkryciu Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. W licznych muzeach we wszystkich bodaj krajach zachowało się wiele przykładów/egzemplarzy mebli a i innych przedmiotów wykonanych z drewna pochodzęcego z importu, a liczne inwentarze instrumentów muzycznych - jak np. ten z 1566 roku , wylicza m.inn. lutnie wykonane z "drewna brazylijskiego" i gwajaku. W czasach póęšłniejszych - Antonio de Torres i liczni Mu rówiełni wykonywali swe instrumenty z palisandru, klonu, cyprysu, zał płyty główne ze łwierku, co przypominam pamiętajęc, iż Torres w swoich czasach był tylko i wyłęcznie jednym z wielu znakomitych lutników i tak może tu posłużyę jako przykład.
---
Wybór dyskusji wiele wnoszęcych do sprawy:
How do luthiers tune tops?
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... hp?t=73477
Tuning top after assembling
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... hp?t=45375
Tuning top and back (again)
http://www.classicalguitardelcamp.com/v ... hp?t=51902
Guitar top tuning - what's the point?ĂÂ
http://www.foroflamenco.com/tm.asp?m=18 ... &s=#182933
Wybór literatury:
Fine Tuning by Alan Carruth
http://www.alcarruthluthier.com/Downloads/Acoustic1.pdf
Fine-tuning by Tom Blackshear
http://tomblackshearguitarbuilder.weebl ... uning.html
Design of a classical guitar by Bert Endebak
http://www.designofaclassicalguitar.com
tamże:
Construction and sound bars
http://www.designofaclassicalguitar.com/construction
the soundboard
http://www.designofaclassicalguitar.com/soundboard
oraz inne pozycje z menu po lewej stronie
Voicing and Tap Tuning of Acoustic Guitars by Dogwood Guitars
http://dogwoodguitars.com/voicing-and-tap-tuning/
1890 Antonio de Torres, Replica by Kenneth Brogger. by: Finn Wandahl
http://www.guitarsalon.com/blog/?p=16901
The Guitar and its woods by James Greenberg, Zavaleta's
https://www.zavaletas-guitarras.com/zav ... -its-woods
Tonewoods, w Guitar Salon International
http://www.guitarsalon.com/blog/?p=4218
Prezentacje video:
JOSę? ROMANILLOS 05 | PANDORA's BOX - FINE TUNING the TOP
https://www.youtube.com/watch?v=2o9IM919x58
oraz pozostale materiały z udziałem tego wybitnego lutnika
Norman Haight explains tap tuning
https://www.youtube.com/watch?v=FBuzCRuZwFw
oraz wiele innych prezentacji video ukazanych na YouTube
Powyższe nabierze więcej sensu po zapoznaniu się z takimi księżkami jak:
- Jose Luis Romanillos, Making a Spanish Guitar.
- Jose Luis Romanillos , Antonio de Torres, Guitar Maker: His Life and Work.
- John S. Bogdanovich, Classical Guitar Making: A Modern Approach to Traditional Design.
- Roy Courtnall , Making Master Guitars.