W 1948-50 w Niemczech powsta艂y prototypy futurystycznych skrzypiec znanego z nonkonformizmu projektanta in偶yniera Zoeller'a
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -240-18705
https://www.youtube.com/watch?v=rGTDQZtkKL0
widzia艂em wcze艂niej jego gitar臋 jazzow臋 z otworami w bokach bez ef贸w na wyprofilowanym topie...
膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧膫藰?艂拧
w og艂oszeniu na Kleinanzeigen w opisie jest zdanie m贸wi臋ce 偶e Zoeller doszed艂 do wniosku 偶e niepowtarzalny d臋拧艂wi臋k skrzypiec jest nie efektem wieku drewna, ale rodzaju drewna i jego procesowania/obr贸bki, a dok艂adnie procesu zw臋glania drewna czyli wypalania/przypalania. Taki proces ma miejsce w tradycyjnym japo艂skim lutnictwie i pokazany jest na drugim filmiku w 1:50
https://www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?f=8&t=516
oczywi艂cie w przypadku skrzypiec s膮 inne grubo艂ci drewna, a sama technologia mo偶e odbiega臋 od tej z filmu.
Efektem takich wniosk贸w by艂o wybudowanie skrzypiec ze 艂wie偶ego drewna (jaworowego) wypalanego , kt贸rego d偶wi臋k por贸wnano z nagranym wcze艂niej co potwierdzi艂o wnioski. Nast臋pnym etapem by艂y analizy fal d臋拧艂wi臋kowych i wniosek 偶e kszta艂t powinien by臋 w kszta艂cie butelki/8 k臋tny bez ef贸w, skrzypce nie powinny mie臋 "naro偶nik贸w" i fale d臋拧艂wi臋kowe powinny z okolic mostka wydobywa臋 si臋 niezak艂贸cenie bokami w kt贸rych s膮 otwory (po 5 z ka偶dej strony), dodatkowo jest struna sympatyczna pod podstrunnic臋, przechodz臋ca przez 艂rodek mostka do strunoci臋gu, jej str贸j to "C".