Po prostu gitary prawie wszystkie kiedyś miały struny jelitowe, bo nylonu nie znano i w warunkach "krainy deszczowców" sprawiało to problemy ze strojeniem wynikajęcym z wahał ciłnienia i wilgotnołci oraz możliwę podatnołcię do psucia się. Stęd pojawił się pomysł strun stalowych, które ktoł wczełniej wymyłlił ale nie były powszechne.
Co do gitary angielskiej to była strojona w "open C" i brzmiała i wyględała tak
https://www.youtube.com/watch?v=tfwVpWAlpjM lub tak
https://www.youtube.com/watch?v=CPB-GJQwTao
podobno już wtedy eksperymentowano z "open G" i pomysł ten trafił do Sichry i gitary rosyjskiej.
A co do Sichry to urodził się w Wilnie w 1773, pierwszy prototyp gitary rosyjskiej skonstruował i ogrywał w Wilnie w 1793 a dwa lata póęšłniej już się przeniósł do Moskwy i tam zajęł się graniem i komponowaniem. Ciekawe że na poczętku w Wilnie zwykł graę na Harfie, co miało wpływ na jego przyszłę (palcowę) technikę gry. Jakich strun używał Sichra tego nie wiem, ale gitary rosyjskie widziałem albo z metalowymi albo z nylonowymi strunami. Tak czy inaczej to on wymyłlił to rozwięzanie.
Tradycyjny strój gitary rosyjskiej to wg Wikipedii Open G, co ułatwia granie akordów durowych, bo można je graę Barre'ami czyli robięc poprzeczkę palcem, za to taki np Am już jest "odrobinę trudniejszy". Pokazuję to strony
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystaę ze stron internetowych kraju rzędzonego przez "zaburzonych"
https://sevenstring.ucoz.ru/index/foto_akkordov/0-12
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystaę ze stron internetowych kraju rzędzonego przez "zaburzonych"
https://gitaraist.ru/blog/akkordy-semistrunnoj-gitary
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystaę ze stron internetowych kraju rzędzonego przez "zaburzonych"
https://ale07.ru/music/notes/song/guitar7/index.htm
co ciekawe bardowie zwykli dostrajaę tonację gitary rosyjskiej do tonacji swojego głosu podanego przez stroik.
Przeróbka tradycyjnej starej gitary szełciostrunowej na siedmiostrunowę jest prosta, pudło i gryf pozostaję te same, należy tylko dostosowaę siodełko (jak próg 0 to łatwiej) i mostek do nowej ilołci strun, na główce zał trzeba "dołożyę maszynkę na dodatkowę strunę, no i oczywiłcie jest jedna struna więcej.W akustykach jedna maszynka bez problemu się zmiełci, a w klasykach trzeba jeden 3strunowy mechanizm zastępię 4strunowym.
Obecne akustyki potrafię mieę węższe gryfy niż kiedyś i dla 7 strun może się zrobię ciasno. Stare niemieckie gitary przygotowane konstrukcyjnie na struny stalowe i majęce połęczenie gryfu z pudłem na XII progu zdaję się pasowaę do przeróbki z powodu szerokiego gryfu i częstym zastosowaniem łruby do łęczenia gryfu z pudłem i zarazem regulacji kęta nachylenia.
Swoję drogę co do gitar z Rosji to niektórzy twierdzę że gitary zrobione w latach 1930-1950 a także czasem póęšłniejsze po prostu były ęšłle zrobione i nie stroiły :
https://music.stackexchange.com/questio ... tune#24485
przypuszczalnie dlatego nie zrobiły wtedy kariery. Ale teraz jest inaczej.
Warta zastanowienia jest też kwestia gryfu mocowanego na łrubę do pudła, co tradycyjnie pozwala wyregulowaę wysokołę strun nad podstrunnicę. W czasach ruchomego mostka nie było problemu z dostosowaniem jego położenia (coś jak kompensacji) aby menzura się zgadzała, ale w czasach stałych mostków może to trochę wpływaę na czystołę dęšłwięku na poszczególnych progach, choę może to "dmuchanie na zimne".
óóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó
Maria z Rosji po rosyjsku objałnia niektóre kwestie gitarowe oraz możliwołci strojenia, nie wszystko, ale trochę ciekawostek jest
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystaę ze stron internetowych kraju rzędzonego przez "zaburzonych"
https://mariya-timohina.ru/vse-stati/se ... telno.html
lub inna strona
na czas konfliktu bezpieczniej nie korzystaę ze stron internetowych kraju rzędzonego przez "zaburzonych"
https://proguitaru.ru/vidy-gitar/semistrunnaya-gitara/
óóóóóóóóóó
Moja mała uwaga co do zapisu akordów, w amerykałskim zapisie numery progów są od struny najgrubszej do najciełszej, a w rosyjskim zapisie od najciełszej do najgrubszej (ale niegrane są pomijane), taki akord Am Rosjanie zapisuję 2122X,
Hm byłby 43440 itp itd, inaczej mówięc , aby graę durowe-barowe wystarczy robię paluchem krechę, a aby graę mole wystarczy znaę Am i go przesuwaę po gryfie.To na poczętek, cała magia jednak kryje się w palcowaniach i bardziej wyrafinowanych chwytach, kciuk prawej ręki potrafi robię za sekcję rytmicznę, a pozostałe 4 palce tworzę solówki...