Egzotyczne drewno rezonansowe
: 2021-07-06, 01:26
Temat dla opukiwaczy oraz kolekcjonerów, ze zdjęciami, personalnymi wynurzeniami oraz od czasu do czasu obiektywnymi, użytecznymi informacjami.
Nazwa drewno rezonansowe zdaje się sugerowaę, że dany gatunek posiada zdolnołę rezonowania, propagowania dęšłwięku. Czasami tak właśnie jest, bo istnieję gatunki o specjalnych strukturach włókien i dzięki temu specyficznych włałciwołciach dęšłwiękowych. Całkiem przypadkowo mianem drewna rezonansowego okrełla się też drewno które tłumi rezonans, jak mahoł czy klon. Bo lutnictwo to dziwaczna dziedzina, pełna sprzecznołci i zagadek.
Marimba z palisandru:
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobny instrument zbudowaę z mahoniu, klonu, dębu, hebanu, plastiku czy betonu- jak wiemy dobry budowniczy potrafi stworzyę funkcjonalny instrument z każdego materiału. Ale osobiłcie uważam, że większołę użytkowników wybrałaby poprawnie zbudowany instrument z drewna rezonujęcego. Większa satysfakcja z gry i produkcji dęšłwięków. Gitary akustyczne produkuje się z mahoniu, klonu, palisandru- wszystkie maję swoich zwolenników. Te z palisandru są według mnie trochę bardziej wyjętkowe. Stęd niniejszy temat.
Pierwszy gatunek który chciałbym opisaę to Dalbergia latifolia, czyli East Indian Rosewood, EIR, palisander indyjski, używany na tył i boki gitar, mostki, podstrunnice. Drewno rezonujęce o dołę specyficznych włałciwołciach strukturalnych oraz brzmieniowych. Strukturalnie jeden z najbardziej stabilnych gatunków, mimo że palisandry nie są znane ze stabilnołci (wręcz przeciwnie). EIR jest łatwy w obróbce i dobrze znosi zmiany wilgotnołci. Z tego powodu szczególnie uwielbiany przez fabryki. Brzmieniowo byę może najmniej ciekawy ze wszystkich słynnych palisandrów. Lutnicy akustyczni z bogatym doświadczeniem uważaję EIR za przymulony, z przewalonymi niskimi tonami i nieciekawymi wysokimi. Osobiłcie uważam, że struktura która ułatwia obróbkę i daje stabilnołę jest odpowiedzialna za właśnie takie brzmienie. coś za coś. Faktem jest, że drewno daje dobry pogłos i bogactwo harmoniczne w niższych rejestrach; uważam że jest pełnoprawnym drewnem rezonansowym. Jełli instrument z mahoniu i klonu wydaje się komuł nudny, polecam spróbowaę EIR.
Palisander indyjski zaczęł byę masowo stosowany w latach 70-tych, gdy w USA gwałtownie wzrosło zainteresowanie muzykę folk, Brazylia rok wczełniej zakazała eksportu kłód Dalbergia nigra i słynny palisander brazylijski, dotychczasowo powszechnie używany na tył i boki gitar, przestał byę łatwo dostępny. Indie kilka lat póżniej wprowadziły swój własny zakaz eksportu kłód, ale dostępnołę oraz gospodarka lełna w Indiach spowodowały że EIR masowo dostępny jest do dził.
Mówi się że palisander indyjski może pochodzię z plantacji, ale nie oznacza to plantacji palisandru. W Indiach herbatę i kawę sadzi się pomiędzy dzikimi drzewami palisandru, drzewa służę jako cieł dla tych plantacji. O ile wiem jest prowadzona łcisła gospodarka i nie wolno prywaciarzom łcinaę takich drzew. Pałstwo wystawia kłody palisandru na aukcje, gdzie jest potem skupowane i przerabiane na gitarowe sety, podstrunnice, itp. Dopiero wtedy eksportowane. Handlowcy często mówię o mniej atrakcyjnym, szeroko usłojonym drewnie "z plantacji" oraz bardziej atrakcyjnym, "dziko rosnęcym", drobno-usłojonym. W rzeczywistołci stare, drobno usłojone i pełne koloru drzewa pochodzę najprawdopodobniej z plantacji herbaty gdzie występuje żyzna gleba. A te szeroko usłojone, w mdłych kolorach, mogę pochodzię z "pozaplantacyjnych" górskich rejonów. Ale to tylko taka hipoteza Na rynku najbardziej ceniony jest wyględ oznaczony powyżej "Premium grade", drobne proste usłojenie i bogactwo koloru. Typ oznaczony "Second grade" można kupię dużo taniej, bo jest uznawany za mniej atrakcyjny, ma krzywe nierówne usłojenie i mdłe kolory. Czasami gorszy wyględ faktycznie oznacza gorsze drewno, ze względu na wewnętrznę strukturę i gęstołę. Ale nie zawsze. Wybór oczywiłcie należy do kupujęcego. Zwracam uwagę na gradację, bo drewno w najwyższych klasach to dobra inwestycja. Ceny, jak ziemia w Zakopanem, najczęłciej idę tylko w górę. Na rynku jest coraz więcej drewna jednokolorowego i wypłowiałego, a coraz mniej gęsto usłojonego wielokolorowego
Nazwa drewno rezonansowe zdaje się sugerowaę, że dany gatunek posiada zdolnołę rezonowania, propagowania dęšłwięku. Czasami tak właśnie jest, bo istnieję gatunki o specjalnych strukturach włókien i dzięki temu specyficznych włałciwołciach dęšłwiękowych. Całkiem przypadkowo mianem drewna rezonansowego okrełla się też drewno które tłumi rezonans, jak mahoł czy klon. Bo lutnictwo to dziwaczna dziedzina, pełna sprzecznołci i zagadek.
Marimba z palisandru:
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobny instrument zbudowaę z mahoniu, klonu, dębu, hebanu, plastiku czy betonu- jak wiemy dobry budowniczy potrafi stworzyę funkcjonalny instrument z każdego materiału. Ale osobiłcie uważam, że większołę użytkowników wybrałaby poprawnie zbudowany instrument z drewna rezonujęcego. Większa satysfakcja z gry i produkcji dęšłwięków. Gitary akustyczne produkuje się z mahoniu, klonu, palisandru- wszystkie maję swoich zwolenników. Te z palisandru są według mnie trochę bardziej wyjętkowe. Stęd niniejszy temat.
Pierwszy gatunek który chciałbym opisaę to Dalbergia latifolia, czyli East Indian Rosewood, EIR, palisander indyjski, używany na tył i boki gitar, mostki, podstrunnice. Drewno rezonujęce o dołę specyficznych włałciwołciach strukturalnych oraz brzmieniowych. Strukturalnie jeden z najbardziej stabilnych gatunków, mimo że palisandry nie są znane ze stabilnołci (wręcz przeciwnie). EIR jest łatwy w obróbce i dobrze znosi zmiany wilgotnołci. Z tego powodu szczególnie uwielbiany przez fabryki. Brzmieniowo byę może najmniej ciekawy ze wszystkich słynnych palisandrów. Lutnicy akustyczni z bogatym doświadczeniem uważaję EIR za przymulony, z przewalonymi niskimi tonami i nieciekawymi wysokimi. Osobiłcie uważam, że struktura która ułatwia obróbkę i daje stabilnołę jest odpowiedzialna za właśnie takie brzmienie. coś za coś. Faktem jest, że drewno daje dobry pogłos i bogactwo harmoniczne w niższych rejestrach; uważam że jest pełnoprawnym drewnem rezonansowym. Jełli instrument z mahoniu i klonu wydaje się komuł nudny, polecam spróbowaę EIR.
Palisander indyjski zaczęł byę masowo stosowany w latach 70-tych, gdy w USA gwałtownie wzrosło zainteresowanie muzykę folk, Brazylia rok wczełniej zakazała eksportu kłód Dalbergia nigra i słynny palisander brazylijski, dotychczasowo powszechnie używany na tył i boki gitar, przestał byę łatwo dostępny. Indie kilka lat póżniej wprowadziły swój własny zakaz eksportu kłód, ale dostępnołę oraz gospodarka lełna w Indiach spowodowały że EIR masowo dostępny jest do dził.
Mówi się że palisander indyjski może pochodzię z plantacji, ale nie oznacza to plantacji palisandru. W Indiach herbatę i kawę sadzi się pomiędzy dzikimi drzewami palisandru, drzewa służę jako cieł dla tych plantacji. O ile wiem jest prowadzona łcisła gospodarka i nie wolno prywaciarzom łcinaę takich drzew. Pałstwo wystawia kłody palisandru na aukcje, gdzie jest potem skupowane i przerabiane na gitarowe sety, podstrunnice, itp. Dopiero wtedy eksportowane. Handlowcy często mówię o mniej atrakcyjnym, szeroko usłojonym drewnie "z plantacji" oraz bardziej atrakcyjnym, "dziko rosnęcym", drobno-usłojonym. W rzeczywistołci stare, drobno usłojone i pełne koloru drzewa pochodzę najprawdopodobniej z plantacji herbaty gdzie występuje żyzna gleba. A te szeroko usłojone, w mdłych kolorach, mogę pochodzię z "pozaplantacyjnych" górskich rejonów. Ale to tylko taka hipoteza Na rynku najbardziej ceniony jest wyględ oznaczony powyżej "Premium grade", drobne proste usłojenie i bogactwo koloru. Typ oznaczony "Second grade" można kupię dużo taniej, bo jest uznawany za mniej atrakcyjny, ma krzywe nierówne usłojenie i mdłe kolory. Czasami gorszy wyględ faktycznie oznacza gorsze drewno, ze względu na wewnętrznę strukturę i gęstołę. Ale nie zawsze. Wybór oczywiłcie należy do kupujęcego. Zwracam uwagę na gradację, bo drewno w najwyższych klasach to dobra inwestycja. Ceny, jak ziemia w Zakopanem, najczęłciej idę tylko w górę. Na rynku jest coraz więcej drewna jednokolorowego i wypłowiałego, a coraz mniej gęsto usłojonego wielokolorowego