Powtórzę i dodam , że rozciełczalnik do wyrobów lakierniczych na bazie żywic akrylowych dodajemy w ilołciach podanych przez producenta. Nic nie wymyłlaę , nic nie kombinowaę, nic nie ulepszaę jak to maję w zwyczaju rodacy. Ilołci procentowe podane w nawiasach dotyczę maksymalnej zawartołci rozciełczalnika w objętołci z zawartołcię "bazy"- tu bazę jest lakier nazywany bazowym, stanowięcym coś w rodzaju podkładu, czyli tła na którym będzie nakładana warstwa dekoracyjna w postaci rysunków, naklejek itp. zależnie od inwencji lakiernika; tu bazę będzie tez lakier perłowy, klar lak czyli po polsku lakier bezbarwny. Należy uważaę z utwardzaczem szybkim do tego rodzaju prac, gdyż może przy braku doświadczenia spowodowaę zbyt szybkie więzanie lakieru bezbarwnego, a tym samym możliwołę powstania zacieków, grud itp., a także efektu spękania powierzchni lakieru po wyschnięciu. Dlatego na wstępie dobrze jest zapoznaę się z informację technicznę producenta i można zadzwonię do rzeczoznawcy firmy lub przedstawiciela handlowego. Najlepszym ęšłródłem informacji jest zakład lakierniczy i lakiernik tam pracujęcy. Aerograf nie jest najlepszym narzędziem do lakierowania płaszczyzn, a już przy lakierach typu metalik, perła, gdzie metoda nakładania i doświadczenie jest ważne zupełnie nie przydatny. Jeżeli powierzchnie nie będę dekorowane rysunkami tylko lakierowane całopłaszczyznowo to lepiej powierzyę to lakiernikowi, który za niewielkie pieniędze wykona lakierowanie profesjonalnie. Po lakierowanie klar lakiem należy całę powierzchnię przeszlifowaę papierem drobnoziarnistym i wypolerowaę pastami polerskimi przy użyciu szlifierki-polerki /małe obroty żeby nie przegrzaę lakieru/, nasadki z futra lub gębki i pasty o odpowiednim ziarnie. Z zestawienia materiałów podanego w połcie wynika, że na przygotowanę odpowiednio powierzchnię /wyszpachlowane, wyszlifowane, podkładowanie dla wyłapania rysek na powierzchni lakierowanej, odtłuszczonej, odkurzonej /naniesione będę kolejno -warstwa bazy, jako koloru podkładowego pod perłę, warstwa lakieru perłowego i na koniec lakier bezbarwny. To lakierowanie można przeprowadzię w jednym cyklu pozwalajęc powierzchniom lakierowanym baza i perłę na przeschnięcie i zaraz lakier bezbarwny. Jest to metoda mokrym na mokro. Teoretycznie nie jest to trudne, ale wymaga wczełniejszego "treningu" na innych elementach

. Chodzi o oswojenie się z włałciwołciami i technikę lakierowania. Jeżeli nie planuje się produkcji seryjne , to lepiej daę dechę w ręce fachowca, a ponadto w przypadku złego wykonania możemy żędaę naprawienia bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Zwracam uwagę na to, że na zachowanie lakierów maję wpływ warunki w jakich jest nanoszony czyli np. temperatura, wilgotnołę , obecnołę kurzu w powietrzu, ciłnienie powietrza ze sprężarki, czystołę tego powietrza /może zawieraę wodę i olej/, łrednica dyszy, dozowanie lakieru do dyszy pistoletu a wreszcie doświadczenie lakiernika. Nie pisze tego aby zniechęcię, ale aby przestrzec przed hura optymizmem i zachęcię do działał racjonalnych, przemyłlanych co procentowaę będzie zadowoleniem z efektu kołcowego. Pędzlem też się pomaluje.Powodzenia. Pozdrawiam Ryszard.