Strona 1 z 6

Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 00:27
autor: Orfeo
Witam
Nowy wątek poświęcony budowie gitary klasycznej w tradycji szkoły hiszpańskiej XIX i XX wieku. Nie jest to kopia znanego instrumentu lecz własna interpretacja oparta o analizę kilku projektów.

Materiały i specyfikacja
płyta rezonansowa - świerk europejski
rozeta - mozaika drewniana
tył i boki - klon
klin na plecach - palisander
gryf - mahoń
nakładka głwóki - palisander indyjski
mostek - palisander indyjski
podstrunnica palisander indyjski lub heban
progi 19 szt./2,0mm
menzura 650mm

Kilka zdjęć z pierwszego etapu budowy

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 08:29
autor: Jacek A. R.
Trzymam palce za sukces przedsięwzięcia; już sam dobór drewna mówi o nawiązaniu do tradycji hiszpańskiej; Jose Romanillos w swej książce "Antonio de Torres, Guitar Maker: His Life and Work" wymienia w rozdziale V traktującym o drewnie stosowanym do budowy gitar klon jako jeden z ulubionych materiałów stosowanych przez Torresa.
https://books.google.pl/books?id=EOMU8U ... od&f=false

A jeśli można: jaki typ belkowania płyty głównej jest brany pod uwagę ? "Szkoła hiszpańska" jest pojęciem bardzo szerokim, w jej obszarze spotykamy różne typy obelkowania dające różne efekty dźwiękowe; skrótowy przegląd jest w już podawanym opracowaniu znakomitego współczesnego lutnika, Marcusa Dominelli:
http://www.thisisclassicalguitar.com/br ... l-guitars/

Z miłymi pozdrowieniami

Jacek A. R.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 09:42
autor: Orfeo
Dzięki za wsparcie.
Co do belkowania ( wszystko jest przygotowane tylko czekam na odpowiednią wilgotność ) - pięć otwartych belek świerkowych ułożonych w wachlarz lekko zbiegających się w kierunku główki, do tego cienki pasek z cedru kanadyjskiego pod mostem na całej szerokości płyty rezonansowej.
W nawiązaniu do klonu, uwielbiam ten gatunek drewna i jego wszystkie odmiany a w szczególności jawor falisty. Sezonuję kilka kompletów ale jest jeszcze za świeży na wykorzystanie - to w dalszej przyszłości. Z ciekawostek związanych z klonem ostatnia gitara Marcina Dylli to Torres z warsztatu Gabrielle Lodi - warto posłuchać.

Poniżej zdjęcie pleców oraz płyty rezonansowej przed obelkowaniem
Pozdrawiam
Arek

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 12:16
autor: Jacek A. R.
Pięknie dziękuję, Arku, za podane informacje, z radością znajduję Osobę o poważnym podejściu do budowy gitar klasycznych w kraju, gdyż, jak się obawiam, niewielu jest wciąż takich lutników, a tradycje lutnictwa gitarowego mamy historyczne, bardzo ciekawe, wspomina o nich Halina Goldberg w swej książce "Music in Chopin's Warsaw", New York, Oxford University Press, 2008.

A wracając do budowanej przez Ciebie gitary: jak planujesz wykończyć powierzchnię ? jakim materiałem - szelak, olej, cashew, inne, może jakieś środki/mixtury Twojego autorstwa ?

Z pozdrowieniami

Jacek A. R.

DODANE: Wspominani we wskazanej pozycji lutnicy gitarowi pierwszej połowy XIX wieku w Warszawie to np. Jan Baranowski, Antoni Wejnert, wspomniany jest Henryk Rudert i inni.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 14:25
autor: Orfeo
Muszę wyraźnie zaznaczyć że nie mam wykształcenia lutniczego co wcale nie przeszkadza mi w pracy nad gitarą.
W temacie wykończenia instrumentu ( oczywiście to jeszcze nie ten etap ), największe doświadczenie mam z olejem mimo to postawiłem na politurę/szelak. Mam czas żeby się do tego dobrze przygotować i przeprowadzić kilka testów.

Z pozdrowieniami
Arek

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-17, 21:29
autor: PiotrCh
Pięknie idzie, trzymam kciuki! Szkoła ma pomagać, a nie być jakąś przepustką.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 10:33
autor: Orfeo
Gryf praktycznie gotowy do montażu musi jeszcze poczekać na kompletną płytą rezonansową. Sposób łączenia szyjki z boczkami w stylu Jose Romanillos za pomocą klinów. Główka wymaga jeszcze ostatecznego wykończenia ale to dopiero przed politurą.

Arek.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 10:53
autor: Jacek A. R.
Wygląda ślicznie i "jak się należy" - prawdziwe tradycyjne łączenie typu "Spanish Heel" (Stopa hiszpańska ?). Trzymam palce za sukces ! żałuję, iż nie jestem już tak mobilny jak kiedyś, z radością za Twym pozwoleniem spróbował bym wydobyć kilka dźwięków z tej gitary kiedy będzie ona gotowa ...

Pozdrawiam serdecznie

Jacek A. R.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 11:42
autor: PiotrCh
Perfekcyjna robota lutnicza. Otwory piękne. A jakie imadło śliczne ;)

A powiedz, czy belki w płycie tylnej to świerk?

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 13:06
autor: popik10
Jak to ludzie potrafią zachwycać się kawałkiem drewna :-)
Również kibicuję.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 14:05
autor: Orfeo
Dzięki, dzięki...

Piotrze; całe drewno konstrukcyjne użyte do budowy pudła z wyłączeniem belkowania płyty rezonansowej to cedr kanadyjski. Wszystkie belki łupane i wyprowadzane strugiem.

Jacku; do każdego elementu dokładam własną estetykę, inspiracją są gitary wielkich nieobecnych oraz współczesnych lutników gitarowych - stąd też taka forma stopy.
Jestem pewien że będzie okazja do spotkania i ogrania gitary.

Arek

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 14:31
autor: PiotrCh
Nic tylko naśladować:) Bardzo podoba mi się filozofia inspiracji i szukania swojej ścieżki. Nie mogę się oderwać od tych fotek:)

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 14:40
autor: popik10
Rozeta jam mniemam gotowa, nie kupowana??

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-23, 15:01
autor: Orfeo
Rozeta tradycyjna drewniana. Jak już zbiegną się wszystkie elementy estetyczne w całość i nastąpi przynajmniej kilka korekt w kolejnych realizacjach to przyjdzie czas na własną rozetę.

Re: Klasyczna w budowie

: 2016-08-24, 09:10
autor: PiotrCh
Pięknie wklejona. Kanał robiłeś ręcznie, czy frezowałeś?