Jesion one piece
Moderator: poco
Jesion one piece
Mój znajomy znalazł na strychu pniak , wycielismy z niego już kawałek na korpus , teraz taka sprawa do znawców , pniaczek prawdopodobnie lezał tam z 30-40 lat ,ale kawał drewna o wymiarachh 550/370/45 mm jest nadal dosyc ciężki , nie mam miernika wilgotności ,ale czy to może oznaczać że wewnatrz tego pnia nie wysechł ? Pniak miał wymiar 1200mm/450mm
Stał jako podpórka pod drewniany strop . Ciekawi mnie to bardzo dlaczego jest to nadal tak ciezkie , zwazone na wadze waży około 3kg .
Stał jako podpórka pod drewniany strop . Ciekawi mnie to bardzo dlaczego jest to nadal tak ciezkie , zwazone na wadze waży około 3kg .
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:30 przez glad123, łącznie zmieniany 2 razy.
Jak to był pniaczek, to żebyście 'ceguś nie sp****li. Rozważcie możliwość takiego pocięcia, żeby najwięcej lutniczego zostało. Nawet na kilka wiosełek. Zasady cięcia myślę znacie, więc nie będę się wymądrzał.
Jak by nie patrzył, plecy z tyłu, a deskę i tak z min. dwóch kawałków będziecie kleili, więc sprawa prosta.
Pozdrawiam, Ryszard
Jak by nie patrzył, plecy z tyłu, a deskę i tak z min. dwóch kawałków będziecie kleili, więc sprawa prosta.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
na strychu stał , więc tez mi się zdaje że suchy bo jak dłuto wpić chciałem to można było zapomnieć , na milimetry weszło tylko .
Ryszard a jak go ciąć najlepiej ? z góry na dół (tak wyciałem jeden kawałek )? Pniak jest dosyć gruby tak że spokojnie da sie wyciąć na dwa korpusy do basu i ze cztery na gitarę .
Ryszard a jak go ciąć najlepiej ? z góry na dół (tak wyciałem jeden kawałek )? Pniak jest dosyć gruby tak że spokojnie da sie wyciąć na dwa korpusy do basu i ze cztery na gitarę .
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:30 przez glad123, łącznie zmieniany 2 razy.
Tutaj jest link do tematu jak ciąć z naszego forum. Więcej nie potrafię napisać, ponieważ nie widzę kloca. http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=488
Zrobisz tak, aby najwięcej drewna porządnego uzyskać. Najlepszy efekt jest przy rift i Quater, bo najmniej pracuje, ale rysunek lepszy jest przy flat. Flat jednak wymaga najczęściej sklejania po przecięciu bo ma tendencje do deformacji, wyginania w łuk.
Na YT jest wiele filmów związanych z pozyskiwaniem drewna rezonansowego, ale to nie te średnice pnia co u nas, więc mogą sobie manipulować -segregować w zależności od przeznaczenia- dowolnie.
Pozdrawiam, Ryszard.
Zrobisz tak, aby najwięcej drewna porządnego uzyskać. Najlepszy efekt jest przy rift i Quater, bo najmniej pracuje, ale rysunek lepszy jest przy flat. Flat jednak wymaga najczęściej sklejania po przecięciu bo ma tendencje do deformacji, wyginania w łuk.
Na YT jest wiele filmów związanych z pozyskiwaniem drewna rezonansowego, ale to nie te średnice pnia co u nas, więc mogą sobie manipulować -segregować w zależności od przeznaczenia- dowolnie.
Pozdrawiam, Ryszard.
via vita curva est
a cha. No to teraz wytnę Quarter lub ten drugi . Będę musiał skleić dwa kawałki .Dzieki
azyla awwn z wycciętymm środkiem i sklejeniem nie jest tym samym co rift ?
na oko to to samo
azyla awwn z wycciętymm środkiem i sklejeniem nie jest tym samym co rift ?
na oko to to samo
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:31 przez glad123, łącznie zmieniany 3 razy.
Jak się przyjrzysz rysunkowi, to zauważysz, że w każdym przypadku inaczej układają się słoje przyrostu rocznego. Wydaje się to samo, ale jest różnica. Rift daje zawsze prostopadłość do płaszczyzny bocznej, w quarter tylko środkowy, a w flat żaden (no może czasami ten najbliżej rdzenia jest zbliżony do guarter. W rifcie jest największy odpad, ale najlepsze drewno i dlatego tak pozyskane jest bardzo drogie - uzysk ok. 50% z całej masy.
Jeszcze jeden zysk jaki daje cięcie rift, a mianowicie drewno schnąc minimalnie ulega deformacji związanej ze skurczem poprzecznym i wzdłużnym zachowując to co najlepsze ze swoich właściwości akustycznych, a i tak jest jeszcze dodatkowo selekcjonowane.
Metoda pozyskiwania , a raczej wielkość odpadu bez utraty jakości czasami jest niezbyt przestrzegana, ponieważ drewno już gotowe do obróbki nie wykazuje zmian, ale to dotyczy kilku tylko gatunków i związane jest z prawidłowo przeprowadzonym procesem sezonowania i końcowego dosuszania. W suszarniach pracujących na zysk nikt się tym nie przejmuje, a dla celów muzycznych drewno musi być inne niż do przemysłu.
U nas w kraju chyba na palcach jednej reki z naddatkiem policzyć by można fachowców w tej dziedzinie, a na zachodzie jest to już przemysł.
Pozdrawiam, Ryszard
Jeszcze jeden zysk jaki daje cięcie rift, a mianowicie drewno schnąc minimalnie ulega deformacji związanej ze skurczem poprzecznym i wzdłużnym zachowując to co najlepsze ze swoich właściwości akustycznych, a i tak jest jeszcze dodatkowo selekcjonowane.
Metoda pozyskiwania , a raczej wielkość odpadu bez utraty jakości czasami jest niezbyt przestrzegana, ponieważ drewno już gotowe do obróbki nie wykazuje zmian, ale to dotyczy kilku tylko gatunków i związane jest z prawidłowo przeprowadzonym procesem sezonowania i końcowego dosuszania. W suszarniach pracujących na zysk nikt się tym nie przejmuje, a dla celów muzycznych drewno musi być inne niż do przemysłu.
U nas w kraju chyba na palcach jednej reki z naddatkiem policzyć by można fachowców w tej dziedzinie, a na zachodzie jest to już przemysł.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est