Jesion one piece
Moderator: poco
Jesion one piece
Mój znajomy znalazł na strychu pniak , wycielismy z niego już kawałek na korpus , teraz taka sprawa do znawców , pniaczek prawdopodobnie lezał tam z 30-40 lat ,ale kawał drewna o wymiarachh 550/370/45 mm jest nadal dosyc ciężki , nie mam miernika wilgotnołci ,ale czy to może oznaczaę że wewnatrz tego pnia nie wysechł ? Pniak miał wymiar 1200mm/450mm
Stał jako podpórka pod drewniany strop . Ciekawi mnie to bardzo dlaczego jest to nadal tak ciezkie , zwazone na wadze waży około 3kg .
Stał jako podpórka pod drewniany strop . Ciekawi mnie to bardzo dlaczego jest to nadal tak ciezkie , zwazone na wadze waży około 3kg .
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:30 przez glad123, łącznie zmieniany 2 razy.
Jak to był pniaczek, to żebyłcie 'ceguł nie sp****li. Rozważcie możliwołę takiego pocięcia, żeby najwięcej lutniczego zostało. Nawet na kilka wiosełek. Zasady cięcia myłlę znacie, więc nie będę się wymędrzał.
Jak by nie patrzył, plecy z tyłu, a deskę i tak z min. dwóch kawałków będziecie kleili, więc sprawa prosta.
Pozdrawiam, Ryszard
Jak by nie patrzył, plecy z tyłu, a deskę i tak z min. dwóch kawałków będziecie kleili, więc sprawa prosta.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
na strychu stał , więc tez mi się zdaje że suchy bo jak dłuto wpię chciałem to można było zapomnieę , na milimetry weszło tylko .
Ryszard a jak go cięę najlepiej ? z góry na dół (tak wyciałem jeden kawałek )? Pniak jest dosyę gruby tak że spokojnie da sie wycięę na dwa korpusy do basu i ze cztery na gitarę .
Ryszard a jak go cięę najlepiej ? z góry na dół (tak wyciałem jeden kawałek )? Pniak jest dosyę gruby tak że spokojnie da sie wycięę na dwa korpusy do basu i ze cztery na gitarę .
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:30 przez glad123, łącznie zmieniany 2 razy.
Tutaj jest link do tematu jak cięę z naszego forum. Więcej nie potrafię napisaę, ponieważ nie widzę kloca. http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=488
Zrobisz tak, aby najwięcej drewna porzędnego uzyskaę. Najlepszy efekt jest przy rift i Quater, bo najmniej pracuje, ale rysunek lepszy jest przy flat. Flat jednak wymaga najczęłciej sklejania po przecięciu bo ma tendencje do deformacji, wyginania w łuk.
Na YT jest wiele filmów zwięzanych z pozyskiwaniem drewna rezonansowego, ale to nie te łrednice pnia co u nas, więc mogę sobie manipulowaę -segregowaę w zależnołci od przeznaczenia- dowolnie.
Pozdrawiam, Ryszard.
Zrobisz tak, aby najwięcej drewna porzędnego uzyskaę. Najlepszy efekt jest przy rift i Quater, bo najmniej pracuje, ale rysunek lepszy jest przy flat. Flat jednak wymaga najczęłciej sklejania po przecięciu bo ma tendencje do deformacji, wyginania w łuk.
Na YT jest wiele filmów zwięzanych z pozyskiwaniem drewna rezonansowego, ale to nie te łrednice pnia co u nas, więc mogę sobie manipulowaę -segregowaę w zależnołci od przeznaczenia- dowolnie.
Pozdrawiam, Ryszard.
via vita curva est
a cha. No to teraz wytnę Quarter lub ten drugi . Będę musiał skleię dwa kawałki .Dzieki
azyla awwn z wycciętymm łrodkiem i sklejeniem nie jest tym samym co rift ?
na oko to to samo
azyla awwn z wycciętymm łrodkiem i sklejeniem nie jest tym samym co rift ?
na oko to to samo
Ostatnio zmieniony 2012-08-22, 10:31 przez glad123, łącznie zmieniany 3 razy.
Jak się przyjrzysz rysunkowi, to zauważysz, że w każdym przypadku inaczej układaję się słoje przyrostu rocznego. Wydaje się to samo, ale jest różnica. Rift daje zawsze prostopadłołę do płaszczyzny bocznej, w quarter tylko łrodkowy, a w flat żaden (no może czasami ten najbliżej rdzenia jest zbliżony do guarter. W rifcie jest największy odpad, ale najlepsze drewno i dlatego tak pozyskane jest bardzo drogie - uzysk ok. 50% z całej masy.
Jeszcze jeden zysk jaki daje cięcie rift, a mianowicie drewno schnęc minimalnie ulega deformacji zwięzanej ze skurczem poprzecznym i wzdłużnym zachowujęc to co najlepsze ze swoich włałciwołci akustycznych, a i tak jest jeszcze dodatkowo selekcjonowane.
Metoda pozyskiwania , a raczej wielkołę odpadu bez utraty jakołci czasami jest niezbyt przestrzegana, ponieważ drewno już gotowe do obróbki nie wykazuje zmian, ale to dotyczy kilku tylko gatunków i zwięzane jest z prawidłowo przeprowadzonym procesem sezonowania i kołcowego dosuszania. W suszarniach pracujęcych na zysk nikt się tym nie przejmuje, a dla celów muzycznych drewno musi byę inne niż do przemysłu.
U nas w kraju chyba na palcach jednej reki z naddatkiem policzyę by można fachowców w tej dziedzinie, a na zachodzie jest to już przemysł.
Pozdrawiam, Ryszard
Jeszcze jeden zysk jaki daje cięcie rift, a mianowicie drewno schnęc minimalnie ulega deformacji zwięzanej ze skurczem poprzecznym i wzdłużnym zachowujęc to co najlepsze ze swoich włałciwołci akustycznych, a i tak jest jeszcze dodatkowo selekcjonowane.
Metoda pozyskiwania , a raczej wielkołę odpadu bez utraty jakołci czasami jest niezbyt przestrzegana, ponieważ drewno już gotowe do obróbki nie wykazuje zmian, ale to dotyczy kilku tylko gatunków i zwięzane jest z prawidłowo przeprowadzonym procesem sezonowania i kołcowego dosuszania. W suszarniach pracujęcych na zysk nikt się tym nie przejmuje, a dla celów muzycznych drewno musi byę inne niż do przemysłu.
U nas w kraju chyba na palcach jednej reki z naddatkiem policzyę by można fachowców w tej dziedzinie, a na zachodzie jest to już przemysł.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est