Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

Miały byę wymienione belki dna ,a okazało się ze z gorę jest ten sam problem .Prawdopodobne `belki były za cienkie lub za łwieże ,z obawy na większy nacięg strun , wstawiłem dodatkowe belki przy otworze tworzęce 3x jako prototyp. Proszę lutników o wypowiedz czy to dobry pomysł.Pozdrawiam Jacol.
Załączniki
1.JPG
zamiast  rzeźbienia całej płyty ,wykonałem przyrząd z krawędziaka ,jedyny problem to czas dwie belki na dzień.
zamiast rzeźbienia całej płyty ,wykonałem przyrząd z krawędziaka ,jedyny problem to czas dwie belki na dzień.
3.JPG
4.JPG
5.JPG
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: poco »

Ilołę belek, to w sumie decyzja lutnika, ale czy dwie, czy cztery, to często są efekty doświadczenia wielowiekowego, oraz znajomołci mechaniki.
Musisz uwzględnię też to, że sztywnołę całego pudła jest wypadkowę sztywnołci poszczególnych elementów , które w sumie tworzę "skrzynię", a ta z racji swoich włałciwołci już jest konstrukcja sztywnę.
Przedobrzenie raz, że podniesie wagę układu drgajęcego dwa, że niekoniecznie podniesie sztywnołę.
Dla poprawy tych parametrów stosuje się solerę, której korzyłci opisał już palisander w stosownym dziale. Zresztę, to też jest sposób na wytworzenie naprężeł kompensujęcych potem nacięg strun.
To nie jest takie proste i wymaga przejrzenia wielu konstrukcji i przeanalizowania funkcji poszczególnych wzmocnieł w konkretnej konstrukcji. Ważny jest kształt/geometria płyt górnej i dolnej, bo one spinaję całołę poprzez boczki.
Ale jak by nie patrzył, to po wykonaniu ocenisz efekt kołcowy.
Poczętki prac i to co pokazujesz budujęce. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

Na pierwszym foto pokazałem efekt ,a na czwartym przyrzęd do wklejania belek by uzyskaę na szpanowanie płyty.W poprzedniej konstrukcji okolice otworu lekko się zapadały, dlatego próbuje wzmocnię te okolice ,jaki będzie efekt tego nie wie nikt .Pozdrawiam Jacol.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: poco »

Jacuł. Przyrzęd - deska z wklęłnięciem , to nie to samo, co solera i nigdy nie uzyskasz tego samego efektu. To zupełnie inna bajka, chociaż efekt wygięcia jest, ale tylko optycznie.
Ja bym Ci proponował wrócię do poczętku - zdemontowaę żebrowanie, zrobię solerę, wkleię użebrowanie i wtedy był mógł porównaę efekt z tym obecnym.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

O solerze już się dowiedziałem w 79 roku ale myłlałem ze wystarczy nadaę luk belka ,dopiero z dyskusji na forum się wydało aby belki wklejaę na rzeęšłbionej płycie,myłlę ze chodzi o wycinek kuli i to uzyskałem.Pokazałem to na pierwszym foto,na płycie w poprzek wyszedł luk, ale przykładajęc listwę po długołci tez jest ugięcie. Jak coś ęšłle zrozumiałem to proszę mnie poprawięJacol.
popik10

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

No to poprawiam
1 - Nasze Dzieła to miejsce na skołczone instrumenty, tak na przyszłołę.
Proszę się zastanowię gdzie kwalifikuje się praca.

2- sprzęganie płyty na belce to nie to samo co sprzęganie całego układu którego częłcię centralnę jest miejsce mostu.
Masz rację, solera to jest fragment sfery. Choę nie zawsze.
Obrazek
Obrazek
Widziałem również solery z owalem ustawionym wzdłuż mostka, choę teraz nie mogę ich znaleźć.
Na tyle na ile rozumiem fizykę solery to przestrzenie między belkowe również ulegaję "włałciwym" naprężeniom w chwili klejenia belek na solerze. Klejęc na szablonie nie jesteł w stanie tego osięgnęę. Tym bardziej klejęc po jednej belce.
Klejenie na solerze to tworzenie bardzo złożonego układu naprężeł, i choę wydaje się to proste, belki prostujęc się łciskaję płytę po to by struny mogły zniwelowaę to naprężenie, i płyta drgała jak gdyby w stanie 0. To faktycznie zależnołci jest mnóstwo i kierunków sił również. PiotrCh pewnie by to wytłumaczył fachowo, ja prosty człowiek jestem ;-)
Nie kusiło cię nigdy żeby spróbowaę i porównaę, płyta na "giętarce" i płyta na solerze??
P
jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

Dzieki popik 10 za foto ,z których idzie wydedukowaę ze to solera do klasyka.W moim ożebrowaniu typu X belki musiały by wejłę na czełę plaska .Przepraszam za złe umiejscowienie tematu, al nasze forum jest pierwsza przygoda z komputerem i internetem,a post pisze godzinami,foto i cala reszta to pomoc syna.Pozdrawiam Jacol.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: poco »

Jacol. Mechanika płyty wierzchniej podpartej ożebrowaniem wklejonym na solerze, to zupełnie coś innego niż wklejenie belek uformowanych do krzywizny topu. (naprężenia w belkach zginanych , strunobeton itp. są quasi odpowiednikami zjawisk zachodzęcych w tych listwach żebrowania)
Pomimo, że też je będziesz wklejał na solerze, nie będę tak samo pracowaę jak te, które są proste i wyginane podczas dociskania . Włałnie takie jest zastosowanie solery. Poczytaj jeszcze raz temat solery prowadzony przez palisandra oraz popatrz na YT jak to jest w realu, bo podstawę jest zrozumienie funkcji i działania solery .
Gdybył wykonywał top tak, jak w archtopie np., to to, co wykonałeł by się obroniło.
Poza tym , top wcale nie musi byę tak mocno wypukły. ;-) :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
popik10

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Jakie znaczenie ma to czy to solera do klasyka? Podalem je jako przykład. Możesz to robic na wklesłej soczewce. Chodzi o zasadę. A ta jest taka sana dla klasyka jak i akustyka.
P
jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

Ryszard w geometrii czuje się bardzo dobrze i mam wyobraęšłnie,a belki wklejam proste po rozkręceniu łcisków zostaję ugięte .W przed ostatniej gitarze formowałem belki,i przez to tylko płyta była naszpanowana ,a belki były jak flaki,teraz belki są jak sprężyny.A słowo SOLAR kojarzy się ze słołcem ,czy nie chodzi o układ belek w klasyku tworzęcych promienie słoneczne .Pozdrawiam Jacol.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Górna płyta, zmiany, zmiany, zmiany.

Nieprzeczytany post autor: poco »

Trochę czasu umknęło, ale myłlę, że nie jest to czas stracony i można jeszcze wrócię do tematu płyty górnej gitary.
Znalazłem na YT taki tutorial, który ciekawie opowiada o płycie górnej. https://www.youtube.com/watch?v=EWDt-7gbiYI
Polecam.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ