Czemu nie ma takiego instrumentu?

Opisy interesujęcych rozwięzań , komentarze tychże itd...

Moderator: Jan

michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: michqq »

Powiedzcie mi ludzie proszę, gdzie poniżej jest mój błęd w myłleniu.
Bo ja to "smyczkuje" a nie "szarpię" więc mogę nierozumieę spraw które dla Was są oczywiste.

Ale ob ovo:

Jest okres grania kolęd, i zgłosiłem że synek na skrzypcach cos tam zagra z kolęd publicznie, było to potrzebne w ramach szkolnych jasełek.
To przyszedł do mnie synek z kolegę z klasy i mówi mi że "kolega na wiolonczeli", więc "tata skombinuj nam takie nuty to żebyłmy występili wspólnie".

Tak więc zajęłem się "kombinowaniem nut" tak żeby dopisaę partię wiolonczeli ("ale tata, łatwe ma byę"), co dla muzyka może byę pestkę a dla niemuzyka jak ja było ciekawym wyzwaniem.

( Polecam forum akordeonowe oraz program MuseScore, jakby ktoł też miał podobny temat )

Co z tego mi wynikło, otóż wynikły mi braki pomiędzy skrzypkami a wiolonczelę.

Na ten rok będzie jak będzie, ALE, (i tu do sedna):



Zastanawiałem się czy jest jakił ULTRAłATWY instrument szarpany na którym dałoby się zagraę najprostsze akordy, powiedzmy minorowe majorowe i septymowe, żeby zrobic akompaniament akordami dla skrzypiec, zostawiajęc też miejsce dla wiolonczeli.

Więc, mój tok myłlenia jest następujęcy:
Skrzypki graję popularnę muzyke w tym kolędy w C-dur wychodzęc od "łrodkowego C" (C4), w D-dur deko wyżej (D4), dalej w A-dur E-dur wychodzęc od A4 i E4. ("oktawa razkrełlna")
Potrzebowałbym do akompaniamentu akordów majorowych minorowych i septymowych granych o oktawę niżej, od C3 zaczynajęc i idęc w gorę, przy czym fajno by było gdyby się dało objęę tak z półtorej oktawy.
Wychodzi jak raz tam gdzie porusza się altówka, która tradycyjnie jest pomiędzy skrzypacami a wiolonczelę. No ba.

Wyobraziłem sobie instrument pięciostrunowy, ostrunowany następujęco, od góry gryfu:

Eb
C
G
E
B

Wszystkie w jednej oktawie, tj. Eb3, C3, G3, E3, B3
Teraz tak:
Na otwartych strunach grajęc, gdy ominiemy pierwszę od góry strunę dostaniemy akord septymowy "C7": C-G-E-B.
Gdy ominiemy pierwszę i stłumimy ostatnię strunę małym palcem otrzymamy akord majorowy "C" :C-G-E
Gdy zagramy z pierwszę strunę, dotychczas omijanę a stłumimy dwie najniższe, otrzymamy akord minorowy "c": Eb-C-G.

Gdy zrobimy barre palcem wskazujęcym (może byę z rurkę do slide) to układ nam się przesuwa i możemy grac te trzy rodzaje akordów tak samo.
Tylko tłumięc jednę lub dwie dolne struny i omijajęc lub nie górnę strunę.

Czy taki instrument jest?
A jełli go nie ma (chyba nie ma) to na czym polega mój błęd w myłleniu?
Musi byę jakił błęd chyba?
:-/
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

Co do kolęd to podobno melodia z Bonanzy jest prosta i pasuje do wszystkiego, wystarczy tylko ułożyę tekst lub dostosowaę jakiejł innej kolędy ;-)
gdyby co to tabulatura na bas i gitarę jest tutaj
http://guitarecountry.chez.com/
Co do instrumentu to każdy jest dobry, wystarczy aby miał mechanizm na 5 strun np banjo i trzeba dobraę grubołci strun i nastroię a potem zagraę.
Zanim jednak to zrobisz wypisz sobie listę jakie akordy będziesz używaę, a potem rozpisz jak przy tym stroju będziesz układaę palce do danego akordu. Jak znam życie to częłę chwytów może wymagaę wszczepienia przedłużek palców albo kętowników aby to było wykonalne ;-).
Banjo'iłci lubię wykonywaę jeden utwór przy kilku strojach, zmieniajęc je w trakcie gry, jak to lubisz to jesteł twardziel.
A co do altówek to pamiętaj że są podobno od 12 do 17 czyli duży rozstrzał, jak dodasz 1 kołek i dopasujesz resztę to masz 5struniaka.
https://violininformation.webs.com/measurements.htm
https://www.christmasmusicsongs.com/cel ... cello.html
Pozdrawiam Andrzej
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: michqq »

Waldzither9 pisze: A co do altówek to pamiętaj że są podobno od 12 do 17 czyli duży rozstrzał, jak dodasz 1 kołek i dopasujesz resztę to masz 5struniaka.
No też niejako w drugę stronę, to jest taki instrument jak "kontra" w Polsce nazywana też "altówkę węgierskę", która ma trzy struny, zwykle G-D-A (G3-D3-A2), i płaski podstawek, na którym to instrumencie gra się na trzech strunach jednoczełnie, robięc akordy pod melodię granę na skrzypcach.
Włałnie takie o których mowa, majorowe minorowe i "powiedzmy septymowe".
altowkawegierska.PNG
No to jeszcze się zastanowię więc.

Tabela chwytow akordów altówki węgierskiej:

http://www.forrasbanda.com/p/kontra.html

Chwyty dla akordów, jak się im przypatrzeę, podane sa z wariantem także i dla czwartej struny i wtedy sprawdzę się dla altówki "zwęgierszczonej" tj. ostrunowanej tradycyjniej, C-G-D-A, tyle że z podmiankę podstawka na płaski:

Obrazek

Hm....
:-/
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: michqq »

Wyobraziłem sobie instrument pięciostrunowy, ostrunowany następujęco, od góry gryfu:

Eb
C
G
E
B

Wszystkie w jednej oktawie, tj. Eb3, C3, G3, E3, B3
Teraz tak:
Na otwartych strunach grajęc, gdy ominiemy pierwszę od góry strunę dostaniemy akord septymowy "C7": C-G-E-B.
Gdy ominiemy pierwszę i stłumimy ostatnię strunę małym palcem otrzymamy akord majorowy "C" :C-G-E
Gdy zagramy z pierwszę strunę, dotychczas omijanę a stłumimy dwie najniższe, otrzymamy akord minorowy "c": Eb-C-G.

Gdy zrobimy barre palcem wskazujęcym (może byę z rurkę do slide) to układ nam się przesuwa i możemy grac te trzy rodzaje akordów tak samo.
Tylko tłumięc jednę lub dwie dolne struny i omijajęc lub nie górnę strunę.

Czy taki instrument jest?
A jełli go nie ma (chyba nie ma) to na czym polega mój błęd w myłleniu?
Myłlę że już wiem na czym polega mój błęd w myłleniu.

Otóż, w instrumentach szarpanych dęży sie do tego żeby osięgnęę bogactwo alikwotów akordu oraz odpowiednię głołnołę - to drugie było szczególnie ważne przed elektrycznym nagłołnieniem.

Stęd sama idea instrumentu pięciostrunowego na którym akordy gra się używajęc tylko trzech strun jest "niemieszczęca sie w głowie". Toż to marnotrawstwo tak siły dęšłwięku jak i bogactwa akordu.

Wracajęc jednak do idei "ultrałatwego uzyskiwania akordów".

Doczytałem sie że w akordeonie stosuje sie "zubożony akord septymowy", mianowicie bez kwinty. Również akordy septymowe na opisywanej wyżej "altówce węgierskiej" grane są jako zubożone - bez prymy.
W przypadku altówki węgierskiej spowodowane jest to oczywistym ograniczeniem technicznym, mianowicie trudno graę cztery dęšłwięki na trzech strunach. W przypadku akordeonu jest to spowodowane nie tylko układem stroików, ale też, jak literatura podaje, chodzi o wyrównanie akordów - żeby septymowy miał takę samę siłę jak minorowy i majorowy.

W opisanym przeze mnie układzie strun (Eb-C-G-E-B) akord septymowy można graę jako "pełny" na czterch strunach lub jako zubożony (bez prymy, na ostatnich trzech strunach).
No i właśnie teraz pytanie, bo zamiast układu (Eb-C-G-E-B) można by zrobię układ (Eb-G-C-E-B), który miałby wszystkie cechy takie same, tylko z jedna różnicę, zubożony do trójdęšłwięku akord septymowy byłby "bez kwinty" zamiast "bez prymy".

Pytanie dla prakyków: Który "zubożony" akord septymowy byłby gorszy?
Taki bez kwinty czy taki bez prymy?
:-/

Robocza hipoteza:
To zależy czy w zespole jest bas. Jak go nie ma (duet ze skrzypcami) to ważniejsze jest żeby jednak zawsze graę prymy akordów.
Jak bas jest, to "załatwia" on prymy akordów.

Ale to już sprawa drugorzędna.
Załózmy że zawsze chcemy grac z prymami, wtedy (eb-g-c-e-b).


Po tych przemyłleniach klarowała by się więc powoli akordówka z następujęcymi założeniami:

- Układ strun: (eb-g-c-e-b) wszystkie z jednej oktawy. (oktawa mała, tj. zakres altówki)
- Sposób grania: Rurka do "slide" na którymł palcu lewej ręki, robięca "barre", tak aby przesuwaę układ.
Granie akordów generalnie kciukiem z góry na dół (pazurek?), na trzech strunach, gdzie: pierwsze trzy struny to zawsze akord minorowy, łrodkowe trzy struny to zawsze akord majorowy, ostatnie trzy struny to zawsze ułatwiony akord septymowy (zubożony o kwintę), a opcjonalnie ostatnie cztery struny - to akord septymowy pełny.
- Albo tłumimy ostatnie 1-2 struny małym palcem lewej ręki, albo na tyle kontrolujemy kciuk prawej żeby na nich nie graę gdy nie potrzeba.
- Wymagany byłby gryf na tyle długi żeby dało się robic "barre" na "więcej niż 12 progów", więc albo wcięcie "cutaway" albo odpowiednio małe pudło rezonansowe (jak np. w banjo)
- Płaska lub prawie płaska podstrunnica

Chyba teraz sobie "cosik" ostrunuję w ten sposób i sprawdzę teorę w praktyce.
Jeszcze łatwiejszej w obsłudze "akordówki" sobie nie wyobrażam.
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: michqq »

Jeszcze łatwiejszej w obsłudze "akordówki" sobie nie wyobrażam.
A włałciwie to tak:

Niektórzy basiłci graja wyłęcznie kciukiem (jak w postulowanej przezemnie akordówce) i instaluję sobie oparcie/pozycjoner dla pozostałych palców:

Obrazek

Pytanie:
Jak ten dynks sie nazywa?
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

Może zamiast dostosowaę szarpanego chordofona do skrzypiec, zrób odwrotnie tzn dostosuj skrzypce do chordofona.
Oto gołę z przeszłołci
https://pl.wikipedia.org/wiki/Viola_d%E2%80%99amore
https://www.youtube.com/watch?v=zQSbtkIVSTM
https://www.youtube.com/watch?v=9CoB9n5B7jQ
takie 6 strun albo i 7 zadowoli najwybredniejszych.
Ostatnio zmieniony 2019-03-07, 20:20 przez Waldzither9, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

jak lubisz majsterkowanie to wyrywki jak się robi takę Violę
https://www.youtube.com/watch?v=J_vYm04gfFs
lub w elementach
https://www.ebay.com/itm/Baroque-style- ... rk:40:pf:0
Pozdrawiam Andrzej
michqq
Posty: 582
Rejestracja: 2017-04-04, 20:57

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: michqq »

- Układ strun: (eb-g-c-e-b) wszystkie z jednej oktawy. (oktawa mała, tj. zakres altówki)
- Sposób grania: Rurka do "slide" na którymł palcu lewej ręki, robięca "barre", tak aby przesuwaę układ.
Granie akordów generalnie kciukiem z góry na dół (pazurek?), na trzech strunach, gdzie: pierwsze trzy struny to zawsze akord minorowy, łrodkowe trzy struny to zawsze akord majorowy, ostatnie trzy struny to zawsze ułatwiony akord septymowy (zubożony o kwintę), a opcjonalnie ostatnie cztery struny - to akord septymowy pełny.
Chyba teraz sobie "cosik" ostrunuję w ten sposób i sprawdzę teorę w praktyce.
Dzięki linkowi od Waldzither9, ostrunowałem sobie pierw wirtualnie:

http://www.chorderator.com/designer?tun ... rets=2+2+2++

http://www.chorderator.com/designer?tun ... ets=+2+2+2+

http://www.chorderator.com/designer?tun ... ts=++2+2+2

http://www.chorderator.com/designer?tun ... s=+2+2+2+2

Hm.
No nie można powiedzieę że pomysł nie działa. :-/
Skrzypce â?? przyrzęd do łaskotania wnątrza ucha za pomocę tarcia kołskiego ogona o wnątrznołci barana.
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

można dojłę do wachlarza propozycji, ale sprawdęšłczy wszystko jest OK bo przyłapałem na niedokładnołciach. W staniach wiele chwytów potrafię zastępowaę łatwiejszymi układami, co nie ma nic wspólnego z dokładnołcię i czystołcię dęšłwięku, choę niesamowicie potrafi poprawię ergonomię.
http://www.chorderator.com/?tuning=EbGC ... dName=Dm/F
jak w podanym przez Ciebie ekranie powyżej klikniesz na nazwę akordu obok napisu "possible chord names" to poda kolejny ekran na którym jak klikniesz na "fewer options" to pokaże propozycje różnych układów palców. Proponuję sprawdzię jak to działa, bo za pierwszym razem działało mi perfekcyjnie, a za drugim niezupełnie.Ja to testuję jeszcze.
Pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Czemu nie ma takiego instrumentu?

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

"przyłapałem na niedokładnołciach" znaczy aplikacja podpowiadała mi informacje co do chwytów które nie były dokładne, dotyczyło to chwytów dla mandoliny podanych przez program.
#################################################
Co do dlaczego nie ma takiego instrumentu to myłlałem o skrzypcach z włókna węglowego, ale okazało się że już takie są.
https://www.youtube.com/watch?v=MsW_BUIrZUg
http://www.guitaradventures.com/carbon- ... os-vs-cons
Pozdrawiam Andrzej
ODPOWIEDZ