Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Moderator: poco
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski czyli mówisz , że top ma krzywiznę zamierzonę 28 stóp ? A ja myłlałem że on ma byę płaski. To radykalnie zmienia postaę rzeczy. Zrobię przymiar z kartonu i zobaczę jak to odstaje.
- Mirek Sadowski
- Posty: 200
- Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Sę dwie szkoły płaski i wypukły top. Ta druga (wypukły top) jest przeważajęca i ma bardzo przekonywujęcę teorię uzasadniajęcę dlaczego tak. W skrócie można by ję ujęę tak: łciskajęę listewkę wykrzywionę z obu kołców siłami wzdłuż listewki spowodujemy tylko jej większe ugięcie, natomiast przy listewce prostej po przekroczeniu pewnej granicy obciężenia, ugięcie może nastapię skokowo i doprowadzię do znisczenia (tzw. wyboczenie) Tak promieł krzywizny 28 ft czyli 8534 mm. Drewienko wycięłem (klon) w poniedziałek wyłlę.
pozdrawiam Mirek
pozdrawiam Mirek
Ostatnio zmieniony 2019-12-13, 16:27 przez Mirek Sadowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Nie musisz robię szablonu. Połóż liniał na pudle i tak go ustaw, aby przy bindingu był ten sam wymiar. Potem ze wzoru na wycinek koła wyliczysz sobie łrednicę/promieł . dla ułatwienia http://matma4u.pl/topic/36919-kolo-i-je ... sze-wzory/
Wracajęc do tematu wypukły/płaski top, to wg mnie ma to swoje uzasadnienie poprzez jeszcze jeden detal, a mianowicie ta "kopuła" jest już wstępnie stężonym.naprężonym elementem, który pobudzony do drgał zaczyna je wzmacniaę i oddawaę lepiej niż płaski, w sumie luęšłno połęczony z resztę element.
Jak dla mnie jest to bardzo złożony mechanizm akcji-reakcji konstrukcji na występujęce tu siły zwięzane z materiałem użytym na instrument, strun, techniki gry, temperatury, wilgotnołci, etc., etc.
W sumie nie znalazłem jednolitej teorii opisujęcej to wszystko, bo gdyby była, to na etapie produkcji można by było przewidzieę efekt kołcowy i stworzyę idealne klony wzorca, a tak nie jest. Dlatego są mistrzowie lutnicy i cała reszta potem. Drugie dlatego-nie ma dwóch identycznych gitar
I dobrze !
O tym, że jest grawitacja, to dopiero uczymy się od czasów Newtona, a istnieje od zawsze i nie znamy wszystkich jej działał do kołca !!! Ale zostawmy ten temat, bo ....
Pozdrawiam, Ryszard
Wracajęc do tematu wypukły/płaski top, to wg mnie ma to swoje uzasadnienie poprzez jeszcze jeden detal, a mianowicie ta "kopuła" jest już wstępnie stężonym.naprężonym elementem, który pobudzony do drgał zaczyna je wzmacniaę i oddawaę lepiej niż płaski, w sumie luęšłno połęczony z resztę element.
Jak dla mnie jest to bardzo złożony mechanizm akcji-reakcji konstrukcji na występujęce tu siły zwięzane z materiałem użytym na instrument, strun, techniki gry, temperatury, wilgotnołci, etc., etc.
W sumie nie znalazłem jednolitej teorii opisujęcej to wszystko, bo gdyby była, to na etapie produkcji można by było przewidzieę efekt kołcowy i stworzyę idealne klony wzorca, a tak nie jest. Dlatego są mistrzowie lutnicy i cała reszta potem. Drugie dlatego-nie ma dwóch identycznych gitar

O tym, że jest grawitacja, to dopiero uczymy się od czasów Newtona, a istnieje od zawsze i nie znamy wszystkich jej działał do kołca !!! Ale zostawmy ten temat, bo ....
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski i drewienko dotarło z piękna niespodziankę. Naprawdę nie wiem jak dziękowaę bo już miałem pisaę czy wyginaę to na parze czy może doszlifowywaę papierem. A tu idealny łuk 28 stóp promienia
Bardzo się ucieszyłem. I ten rysuneczek podkładki to też wielka pomoc - Dziękuje bardzo!
W międzyczasie zakupiłem i zakochałem się od pierwszego wejrzenia w gitarze Furch Gc-CM . Brzmi wspaniale! Każdę innę gitarę odkładałem po dwóch akordach jak porównywałem w sklepie.
Taki na szybko test z Kemperem (piezo - choę planuję kupię mikrofon a LR baggs zamienię na anthem) :
https://soundcloud.com/damiangr/furch-kpa-test
Co do naprawy, to po odklejeniu mostu okazało się że top jakby przysiadł odrobinę i prawie trzyma się w łuku 28 stóp.
W między czasie nauczyłem się wyginaę hartowana stal za pomocę palnika dentystycznego i ze starego noża zrobiłem narzędzie do podważenia tego wzmocnienia mostka w kształcie litery U.
Jeszcze raz dziękuję @Marek Sadowski , to na prawdę wspaniały prezent mikołajkowy. Nie spodziewałem się

W międzyczasie zakupiłem i zakochałem się od pierwszego wejrzenia w gitarze Furch Gc-CM . Brzmi wspaniale! Każdę innę gitarę odkładałem po dwóch akordach jak porównywałem w sklepie.
Taki na szybko test z Kemperem (piezo - choę planuję kupię mikrofon a LR baggs zamienię na anthem) :
https://soundcloud.com/damiangr/furch-kpa-test
Co do naprawy, to po odklejeniu mostu okazało się że top jakby przysiadł odrobinę i prawie trzyma się w łuku 28 stóp.
W między czasie nauczyłem się wyginaę hartowana stal za pomocę palnika dentystycznego i ze starego noża zrobiłem narzędzie do podważenia tego wzmocnienia mostka w kształcie litery U.
Jeszcze raz dziękuję @Marek Sadowski , to na prawdę wspaniały prezent mikołajkowy. Nie spodziewałem się

Ostatnio zmieniony 2020-04-27, 10:28 przez DamianGr, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mirek Sadowski
- Posty: 200
- Rejestracja: 2019-08-05, 13:51
- Lokalizacja: Brzeg
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Cieszę się że dotarło , bo zwykłym listem czasami idzie 7 dni. Gdy kupowałem Furcha, w tej cenie też nie widziałem w sklepie konkurencji, może Hagstrom, bardzo wygodna gitara, ale poleciałem na głołnołę cedru Furcha.
P.s.
Super brzmienie
P.s.
Super brzmienie

Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
@Mirek Sadowski mnie również to urzekło
Co do tematu to skonstruowałem specjalne żelazko z grzałkami każda po 100W .
Dałem na top żelowy zmrożony kompres a żelazko przykręciłem łciskiem i podłęczyłem do prędu.
Okazało się , że mimo iż bridgeplate zaczęł się przypalaę, to klej ani odrobinę nie zmiękł
.
Wydedukowałem , że mam do czynienia z klejem typu polioctanu winylu. Nasączyłem papier roztworem octu i położyłem na ten backplate . Zobaczymy czy coś pomoże.

Co do tematu to skonstruowałem specjalne żelazko z grzałkami każda po 100W .
Dałem na top żelowy zmrożony kompres a żelazko przykręciłem łciskiem i podłęczyłem do prędu.
Okazało się , że mimo iż bridgeplate zaczęł się przypalaę, to klej ani odrobinę nie zmiękł

Wydedukowałem , że mam do czynienia z klejem typu polioctanu winylu. Nasączyłem papier roztworem octu i położyłem na ten backplate . Zobaczymy czy coś pomoże.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
No chyba, że ten kompres tak mocno chłodził , że ciepło nie dochodziło do kleju :/
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Grzałka patronowa i kawał żelaza?
Fajny i prosty patent.
Sprawdęšłbez chłodzenia przy 70 stopniach. Nie pozostaje nic innego jak testy.
Przy takich gitarach obawiam się nikt nie używa klejów odwracalnych. Nawet pu po podgrzaniu powinien zmięknęę.
Bardzo mnie frapuje jakich klejów firmy używaję do klejenia laminatów. Ale szczerze wyględaję mi na mocznik.
W tym wypadku jak oględam filmik to mam nieodparte wrażenie że ktoł tam klej upychał od łrodka. I cholera wie co to za wynalazek.
Fajny i prosty patent.
Sprawdęšłbez chłodzenia przy 70 stopniach. Nie pozostaje nic innego jak testy.
Przy takich gitarach obawiam się nikt nie używa klejów odwracalnych. Nawet pu po podgrzaniu powinien zmięknęę.
Bardzo mnie frapuje jakich klejów firmy używaję do klejenia laminatów. Ale szczerze wyględaję mi na mocznik.
W tym wypadku jak oględam filmik to mam nieodparte wrażenie że ktoł tam klej upychał od łrodka. I cholera wie co to za wynalazek.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
W tym wypadku gruba płyta aluminiowa - łatwa w obróbce. Ale szybko stygnie . Więc stęd pomysł na te grzałki.
Chodziło mi też , żeby móc przymocowaę to na zimno i podgrzaę już przymocowane.
Miałem akurat dostęp do takich grzałek , a jak już wspominałem to nie chcę ładowaę kasy w narzędzia typu https://www.stewmac.com/

Mogę zrobic jeszcze jeden knyf. Zauważyłem, że po przypaleniu ten backplate rozwarstwia się i palcami go można odłupywaę warstwami. Może go po prostu poprzypalam aż dostanę się do topu?
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Masz rację. Chciałem spróbowaę bez chłodzenia, ale jedyne co mogę na tę chwilę zrobię , to włęczyę diodę w szereg , żeby ograniczyę moc o połowę. Ale zaraz ogarnę jakił schemat regulacji mocy na triaku. Póki co wyględa , że roztwór octu delikatnie zmiękczył połęczenia a przynajmniej sam backplate.popik10 pisze: 2019-12-11, 00:03 Sprawdęšłbez chłodzenia przy 70 stopniach. Nie pozostaje nic innego jak testy.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
łciemniaczem załatwisz sprawę. Ale skoro się rozwarstwia to by znaczyło że to sklejkowe podklejka. Uważaj żeby nie rozwarstwiaę materiału płyty.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
No właśnie tego się obawiam.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Jestełmy w domu. Biały klej po namoczeniu octem ewidentnie zmiękł i został na palcu w postaci gęstej mazi. Prę dalej . 
Liczę na to , że fornir topu był klejony czym innym i się nie rozlezie. Innymi słowy - większa szansa że fornir płyty był klejony innym klejem , a ja chemicznie rozpuszczam tylko polioctan winylu. Jak bym użył żelazka to fornir mógłby tez się naruszyę. Mniejsze zło.

Liczę na to , że fornir topu był klejony czym innym i się nie rozlezie. Innymi słowy - większa szansa że fornir płyty był klejony innym klejem , a ja chemicznie rozpuszczam tylko polioctan winylu. Jak bym użył żelazka to fornir mógłby tez się naruszyę. Mniejsze zło.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
Po chwili przerwy i rezygnacji z powodu niemożliwołci odklejenia wzmocnienia mostka , zdecydowałem się daę sobie( i gitarze) jeszcze jednę szansą. Tak więc kontynuuję telenowelę z cyklu domorosłego lutnika
Może się komuł kiedyś przyda gdy będzie miał podobny problem.
Najbardziej obiecujęcę metodę było namaczanie octem i mozolne odłupywania sklejki, z jakiej było zrobione wzmocnienie mostka. Do tego celu użyłem zwykłej szpachelki zaostrzonej na kołcu i wygiętej za pomocę palnika(obok kętomierz z dwóch płaskowników alu).

Po mozolnym dłubaniu na przemian z namaczaniem udało się i efekt jest bardzo zadowalajęcy. Praktycznie udało się bez uszkadzania płyty gitary. Drewno odrobinę łciemniało , choę nie wiem czy jest to efekt octu czy też wczełniejszych testów żelazka.


Przymierzyłem oczyszczony stary mostek i teraz o dziwo poziom się zgadza
Nie wiem czy jest sens kształtowania płyty wierzchniej , bo wydaje się , że wróciła do oryginalnego położenia. Poza tym moje umiejętnołci w tym zakresie są zerowe (choę praktycznie w każdym aspekcie tutaj poruszanym również były zerowe ).

Dzięki uprzejmołci @Mirek Sadowski otrzymałem wraz z kawałkiem drewienka na wzmocnienie również plan tego wzmocnienia.
Niestety Ibanez podszedł do sprawy nietypowo i okazało się że na długołci to wzmocnienie musi byę krótsze i ma lekko inne kęty.
Na razie próbuję korygowaę kształt podklejenia używajęc kętomierza i wycinajęc go z kartonika.
Przymierzam, koryguje i tak w kółko.
I tu byłbym wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.
1. Czy takie wzmocnienie musi dokładnie przylegaę do otaczajęcego ożebrowania , czy może mieę odrobinę luzu ? Trzeba je dokleię do ożebrowania po bokach czy wystarczy do płyty wierzchniej?
2. Posiadam klej Titebond Original i Titebond Hide Glue . Którego lepiej użyę? Hide Glue jak rozumiem można łatwo rozkleię używajęc ciepła?
Niestety lakier wokół mostka w niektórych miejscach odkeił sie od płyty.


Zastanawiam się czy jest sens wpuszczenia tam kropelki cyjanopanu i doklejeniu go czy może odłupaę takie fragmenty i polakierowaę te miejsca na nowo(plus szlifowanie i polerka).
Dziękuję wszystkim za wsparcie i pozdrawiam w tych kiepskich czasach !

Najbardziej obiecujęcę metodę było namaczanie octem i mozolne odłupywania sklejki, z jakiej było zrobione wzmocnienie mostka. Do tego celu użyłem zwykłej szpachelki zaostrzonej na kołcu i wygiętej za pomocę palnika(obok kętomierz z dwóch płaskowników alu).

Po mozolnym dłubaniu na przemian z namaczaniem udało się i efekt jest bardzo zadowalajęcy. Praktycznie udało się bez uszkadzania płyty gitary. Drewno odrobinę łciemniało , choę nie wiem czy jest to efekt octu czy też wczełniejszych testów żelazka.


Przymierzyłem oczyszczony stary mostek i teraz o dziwo poziom się zgadza




Dzięki uprzejmołci @Mirek Sadowski otrzymałem wraz z kawałkiem drewienka na wzmocnienie również plan tego wzmocnienia.
Niestety Ibanez podszedł do sprawy nietypowo i okazało się że na długołci to wzmocnienie musi byę krótsze i ma lekko inne kęty.
Na razie próbuję korygowaę kształt podklejenia używajęc kętomierza i wycinajęc go z kartonika.
Przymierzam, koryguje i tak w kółko.
I tu byłbym wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.
1. Czy takie wzmocnienie musi dokładnie przylegaę do otaczajęcego ożebrowania , czy może mieę odrobinę luzu ? Trzeba je dokleię do ożebrowania po bokach czy wystarczy do płyty wierzchniej?
2. Posiadam klej Titebond Original i Titebond Hide Glue . Którego lepiej użyę? Hide Glue jak rozumiem można łatwo rozkleię używajęc ciepła?
Niestety lakier wokół mostka w niektórych miejscach odkeił sie od płyty.


Zastanawiam się czy jest sens wpuszczenia tam kropelki cyjanopanu i doklejeniu go czy może odłupaę takie fragmenty i polakierowaę te miejsca na nowo(plus szlifowanie i polerka).
Dziękuję wszystkim za wsparcie i pozdrawiam w tych kiepskich czasach !
Ostatnio zmieniony 2020-04-27, 18:06 przez DamianGr, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Ibanez AEL 20E ACV Wysoka akcja strun.
I w podziękowaniu ( i żeby temat nie był zbyt nudny) przesyłam mój mały projekt muzyczny z kolegę wokalistę. Ja tylko tam aranż zrobiłem a kolega Marek Lubner łpiewa. To wstępna wersja robiona na odległołę więc nie będęšłcie bardzo krytyczni
https://www.dropbox.com/s/t638y6mwcb3lv ... .mp3?raw=1
I taki jeszcze pomysł z cyklu niedokołczony jak ta nieszczęsna gitara
Tu już akustyk Furch zebrany po bożemu parę mikrofonów NT5. I tak mam nauczkę i dbam o niego (wilgotnołciomierz i futerał i trzymam go w okolicach 50% wilgotnołci) .
https://www.dropbox.com/s/xkm6d5pd1hvgu ... .mp3?raw=1

I taki jeszcze pomysł z cyklu niedokołczony jak ta nieszczęsna gitara

https://www.dropbox.com/s/xkm6d5pd1hvgu ... .mp3?raw=1