Rółźne ołźebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: waldek »

Przez lata nazbierało się trochę zdjęę i chciałbym je zmagazynowaę [EDIT przeanalizowaę] w jednym miejscu, wraz z personalnymi opiniami, komentarzami innych użytkowników, a także własnymi wynurzeniami. Może komuł się przyda przy budowie akustyka
Obrazekdfgfgd5 by waldek, on Flickr
Takiego X-a chyba u nikogo jeszcze nie widziałem i w sumie dopiero teraz zwróciłem uwagę. To butikowa wersja gitary Taylor która już nie jest produkowana. Porównuję belkowanie do standardowych Taylorów i wydaje się trochę lżejsze; pamiętam że te gitary miały wdzięczne brzmienie, produkowały niezłę ilołę harmonicznych artefaktów i dobry pogłos
Obrazekr43b5h8k9 by waldek, on Flickr
Obrazekwetrerer3 by waldek, on Flickr
Obrazek365063247_1e69768793 by waldek, on Flickr
Choę sam X wyględa na dużo za sztywny
Obrazekvbfghn6 by waldek, on Flickr
Zwykły Taylor jumbo i pod spodem GS
Obrazekfgdfghdf5 by waldek, on Flickr
Obrazekfdgf6 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1023 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1019 (1) by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1020 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1021 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_1022 by waldek, on Flickr
wersja butikowa tej samej gitary (GS), z palisandrowo-machoniowym litym kerfingiem, belki na plecach są ciełsze i innego kształtu
ObrazekIMG_6869 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6867 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6866 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6865 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6857 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6856 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6854 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6853 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6852 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6850 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6849 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6848 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6847 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6843 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6870 by waldek, on Flickr
Dla porównania belkowanie mahoniowej 12 jumbo Taylora
ObrazekIMG_7006 (2) by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6997 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6998 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_6999 by waldek, on Flickr
ObrazekIMG_7003 by waldek, on Flickr
Gitara miała struny 13-tki strojone 3 półtony w dół i pogłos jak w kołciele

Ten sam model gitary, w bardziej wykwalifikowanych rękach

Dodam jeszcze grubołci płyt Taylora w calach
Obrazekektkt5 by waldek, on Flickr
0.120" = 3.048 mm
0.125" = 3.175 mm
0.110" = 2.794 mm
Ostatnio zmieniony 2021-07-17, 04:45 przez waldek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

X bracing wymyłlony i wprowadzony w firmie Martin to najpopularniejszy rodzaj belkowania w gitarach akustycznych. Istnieję setki jeżeli nie tysięce wzorów belkował ale są one głównie stosowane w klasykach natomiast w akustykach najczęłciej stosowany jest niewętpliwie X. Inne popularne wzory to V-bracing niedawno wprowadzony przez Tylora, A-bracing czyli odwrócone V, belkowanie drabiniaste oraz różne mixy zapożyczane głownie z dużo starszego lutnictwa gitar klasycznych. Sam robiłem kiedyś belkowanie hybrydowe, połęcznie X z belkowaniem wachlarzowym - brzmiało łwietnie. W gitarach akustycznych X bracing można powiedzieę zdominował rynek i jeżeli znajdziecie coś poza X lub V to będzie to niezwykle rzadka sytuacja. Widziałem gitary akustyczne ze zbrojeniem typu Falcate ale sa one niezwykle rzadkie prekursorem jest tu Trevor Gore bardzo zdolny i innowacyjny lutnik. Aktualnie sam robię dla porównania gitary ze zbrojenie V ze względu na pozytywne opinie odnołnie ich walorów brzmieniowych, jak będzie niedługo się przekonam.
Niewętpliwie dużę innowację jest "rynienka" faza zrobiona na płycie zastosowana w Tylorach, mnie kojarzy się to z membranę głołnikowę i zapewni pełni podobnę funkcję tylko wymaga zastosowania odpowiednio grubej płyty by takie nacięcie wykonaę. Wydaje mi się, że może to mieę większe znaczenie niż samo belkowanie. Jednak z całę pewnołcię mogę powiedzieę, że każdy element doklejony do płyty rezonansowej niesie ze sobę zmianę walorów akustycznych ale żeby zaobserwowaę rodzaj zmiany trzeba by użyę metod naukowych i przeprowadzię dużę ilołę prób a i tak wnioskowanie będzie bardzo ogólne ze względu na niejednorodnołę drewna.
Pozdrawiam Janek
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: poco »

Podzielam Janie Twoje zdanie i jeszcze bym dodał to, co mi się nasuwa w zwięzku z grubołcię płyty, belkowaniem, rynienkami itp. Otóż w moim widzeniu tego tematu, to zmiany w ilołci beleczek, zmiennej ich orientacji, kształcie mogę byę spowodowane strojeniem płyty i taka mnogołę kombinacji może byę tego łwiadectwem. Nie da się bowiem przewidzieę do kołca brzmienia ostatecznego i tu decydowało doświadczenie lutnika. W produkcji seryjnej przyjmuje się najczęłciej najkorzystniejsze z punktu widzenia produkcji rozwięzania, gdzie odstępstwa w emisji dęšłwięków nie są istotne. Rodzaj ryzyka handlowego. Stęd sprawa ogrywania gitar przed zakupem. Wiadomym jest jakie psikusy potrafi wyczyniaę drewno, więc to ono decyduje o wszystkim.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: waldek »

Dziękuję za komentarze. Do pierwszych 5 zdjeę w temacie chciałbym dodaę kształty gotowych pudeł. Zdjęcia zrobiłem podczas jakiejł wystawy
ObrazekDSC01310 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01321 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01325 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01330 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01336 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01340 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01341 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01342 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01343 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01344 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01345 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01346 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01347 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01351 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01352 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01353 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01354 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01355 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01356 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01370 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01371 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01372 by waldek, on Flickr
ObrazekDSC01373 by waldek, on Flickr
Na poczętek kilka rzeczy które zwróciły moję uwagę:
Ilołę tak zwanych finger braces
Obrazek11 by waldek, on Flickr
Obrazek22 by waldek, on Flickr
Rozpięty X
Obrazek33 by waldek, on Flickr
Wstawka wzmacniajęca top
Obrazek44 by waldek, on Flickr
Rynienka o której wspomniał Jan. Tradycyjnie lutnicy pocieniaję top na brzegach aby go poluzowaę, ale zajmuje to dłuższy czas, strugiem, wymaga wyczucia, itp. Tutaj zabieg wykonywany jest w kilka sekund na maszynie
Obrazek77 by waldek, on Flickr
Lining z mahoniu oraz palisandru; pamiętam że gDzieł już widziałem palisandrowy lining na topie, podobno poprawiał rezonans
Obrazek55 by waldek, on Flickr
Kształt żeber tone bars, jedno zacięte, drugie nie
Obrazek66 by waldek, on Flickr
Gruby polyester Taylora zwykle wyględa jak tafla szkła, tutaj widaę słoje i gdzie niegdzie można je było wyczuę pod palcami
Obrazek88 by waldek, on Flickr
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

Zdziwiłem się trochę widzęc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myłlałem, że to innowacja którę wprowadził Tylor a to jak widaę znane już wczełniej rozwięzanie. Na zdjęciach widzimy mnogołę wariacji na bazie X a lutnicy na całym łwiecie tworzę własne wersje więc wzorów belkował są zapewne tysięce.
W tamtym roku zbudowałem gitarę akustycznę z mieszanym zbrojeniem X z wachlarzowym. Takie połęczenie akustyka i klasyka. Gitara ma bardzo ciekawy dęšłwięk i była niesamowicie głołna jak na tak mały instrument. Gitara miała łęczenie gryfu jak w tradycyjnych hiszpałskich gitarach klasycznym. Takie połęczenie ponoę daje znacznie lepsze warunki dęšłwiękowe w porównaniu do gryfów łęczonych na łruby. Akustyka zrobiłem na formie klasyka. Poniżej parę zdjęę belkowania.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

Martin znany jest ze zbrojenia X natomiast Tylor kojarzy się ze zbrojeniem V. Tutaj zastosowałem bridge plate z hebanu za radę kolegi lutnika z Norwegii. Nie wiem jak to wpłynie na sustain (ponoę bardzo dobrze) a na pewno będzie korzystne dla wytrzymałołci samego elementu w miejscu blokowania strun kołkami.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: waldek »

Dziękuję za zdjęcia i opis, Janie. Nie znam się na tych wachlarzach, ale pamiętam widziałem coś podobnego w akustykach PRS (które tak naprawdę były projektowane przez angielskiego lutnika Steve Fischera) . Jak byłem w fabryce PRS to widziałem ożebrowanie X i wachlarz z trzema belkami tam gdzie u Ciebie jest pięę. Nie mam zdjęę bo zabronili fotografowaę, ale ogrywałem jeden model i pamiętam, że brzmienie faktycznie było ciekawe, dosyę bogate, takie powiedziałbym lutnicze. Ale zupełnie inne od brzmienia Martina, które wydaje mi się zdecydowanie bardziej skoncentrowane/ukierunkowane.
Jan pisze: 2021-07-19, 07:17 Zdziwiłem się trochę widzęc rynienki z gitarach Martina ze zbrojeniem X. Myłlałem, że to innowacja którę wprowadził Tylor
Wszystkie zdjęcia które dotychczas tutaj zamiełciłem pokazuję gitary i wnętrza gitar z fabryki Taylor.
Jak na ironię nie ogrywałem jeszcze gitar Taylor z ożebrowaniem V, w sumie mógłbył kiedyś zrobię obszerniejszy opis i wyłożyę nam rezultat z Twojego punktu widzenia.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

No to trop miałem dobry z rynienkę i Tylorem, jakoł myłlałem, że to Martinowskie zbrojenia. Kiedyś postanowiłem sobie zaprojektowaę własne zbrojenie i w kołcu wyrysowałem X z wachlarzem, jakież było moje zdziwienie i łmiech gdy poprzeględałem neta i stwierdziłem, że "prochu to ja nie wymyłlę" :-) i że dawno już tego typu belkowania ktoł wymyłlił i powszechnie stosuje (chociażby PRS) Narysowałem sobie jeszcze kilka zbrojeł i za każdym razem znajdowałem na necie coś podobnego :-) W lutnictwie gitar klasycznych jest jeszcze lepiej bo tam chyba nie ma już co wymyłlaę i każdy możliwy wzór ktoł już robił.
X z wachlarzem gra pięknie i na pewno zrobię jeszcze parę gitar z tym belkowaniem gdyż bogaty dęšłwięk jaki można uzyskaę jest wart wyboru tego wzoru belkowania.
Robię jeden projekt z różnymi belkowaniami ale w wersji Ukulele gdzie jednoczełnie robię kilka wzorów żeby móc zobaczyę porównawczo jak to w rzeczywistołci wyględa a nie z opowiełci o mchu i paprociach :-)
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: waldek »

Pięknie to robisz, Janie. Widaę pasję i dbałołę o szczegóły, trzymam kciuki za powodzenie tych wszystkich modeli.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

Waldku dopiero teraz przesłuchałem sobie plik z Youtuba gdzie gitara była w obniżonym stroju - odlot jaki dęšłwięk. coś pięknego jakie brzmienie. Tak przeględałem sobie kilka razy te zbrojenia Tylora i widzę, że ta "rynienka" jest powszechnie stosowana w najróżniejszych wzorach belkował więc musi byę korzystna dla brzmienia skoro uparcie to rozwięzanie stosuję. Muszę sobie zrobię szablon do frezowania tej rynienki i zakupię frez kształtowy gdyż mam zamiar odgapię to rozwięzanie i zastosowaę w swoich gitarach.
Te grubołci topów odpisałeł podczas wizyty w fabryce?
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
waldek
Posty: 119
Rejestracja: 2020-07-13, 18:41

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: waldek »

Dziękuję :-)
Zdjęcie pożyczone od kogoł kto akurat odwiedził fabrykę, lata temu. Te wymiary mogły się zmienię, bo fabryka lubi eksperymentowaę, ale postanowiłem zamiełcię aby daę punkt wyjłciowy komuł kto zaczyna i nie bardzo wie gdzie zaczęę.
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Jan »

Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: Różne ożebrowania stosowane w gitarach akustycznych

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

mnie cięgle chodzi po głowie belkowanie gitar ovation, a przynajmniej to jakie podłwietla mi wyszukiwarka.
Nie wiem czy to najczęstsze lub najbardziej typowe rozwięzanie, ale intryguje...

A swoję drogę już za 8 lat w USA wygasnie taki patent
https://patents.google.com/patent/US20130042739
Pozdrawiam Andrzej
ODPOWIEDZ