eketryczny kontrabas
Moderator: Jan
eketryczny kontrabas
zakupilem na licytacji - niedrogo, do generalnego remontu, byla zniszczona podstrunnica, jakies papierowe podkladki pod strunami bo ktos za mocno podpilowal siodelko i struna E zrobila masakryczne wyzlobienie w podstrunnicy. w tej chwili podstrunnica wyszlifowana na rowno. oto zdjecia... dalsze zdjecia beda sie pojawialy w miare postepu prac.
nie mam 100% pewnosci wydaje mi sie ze jest to konstrukcja klon jawor w calosci. radius podstawka ma odbicie w podstrunnicy niestety, jest to kompletnie niepraktyczne i ulegnie zmianie
jak widac na zdjeciach ktos go "usprawnial", folga strunociagu jest zrobiona z jakiegos drutu zamiast z linki. sruba mocujaca nozke jest zrobiona z klucza do kredensu
i takie tam rozne kwiatki...


dla mnie niestety, bo mi nie jest wygodniej, no ale to o to w tym wszystkim chodzi. zadaniem lutnika jest stworzenie instrumentu ktory bedzie dostosowany do potrzeb muzyka. jako ze sam znam swoje potrzeby najlepiej postanowilem sie tym zajac, nawet jezeli bede robil instrumenty tylko dla siebie.
rozmiar to cos pomiedzy 1/2 i 3/4 maksymalna menzura jaka mozna tu ustawic to 103cm.
rozmiar to cos pomiedzy 1/2 i 3/4 maksymalna menzura jaka mozna tu ustawic to 103cm.
Co do podstrunnicy, to nie sądzę, że radius jest zmienny, a jeżeli, to w niewielkim stopniu. Zauważcie, że nie ma tu ustroju temperowanego, a zatem nie występuje zjawisko opierania się struny o próg. Zatem jak i gdzie by nie nacisnęł, to nigdy nie powinno brzęczeę, o ile oczywiłcie będzie wszystko wykonane zgodnie ze sztukę. Ja już pisałem n/t tego radiusa zmiennego, który będzie się zmieniał o ile wykonywany będzie jako element wycinka łciany bocznej stożka powstałego z przedłużenia strun od główki do punktu zbieżnołci wszystkich. Ponieważ podstawek jest wykonany niesymetrycznie - nie ma radiusa symetrycznego, to jest to efekt szarpania strun w dobie obecnej, albowiem dawniej głównie grano smyczkiem, a ergonomia tej techniki narzuca właśnie takie, a nie inne ukształtowanie. Aby rozwiaę wętpliwołci proponuję wykonaę szablon radiusa podstrunnicy i sprawdzię go na długołci podstrunnicy. Zwróęcie uwagę koledzy, że kształt krawędzi górnej podstawka/mostka jest wielkołcię zadana niejako fabrycznie, lutniczo. Nie ma co walczyę z tym. Wszak, jest to gitarowo ujmujęc fretles. Z jakiego drewna jest ta podstrunnica, bo kolor jest mylęcy? Ja myłlę, że restauracja tego instrumentu i dopasowanie go do potrzeb właściciela muzyka jest zabiegiem niezbyt skomplikowanym i kosztownym. Zastępienie tych psujęcych estetyka detali, to pryszcz i można je kupię w dobrze wyposażonym sklepie z art. metalowymi lub zlecię wykonanie w warsztacie łlusarskim. Można też zapytaę w sklepach z art. lutniczymi. Strunocięg może byę na sztywnym połęczeniu, łruba dociskowa taka jak do osprzętu perkusyjnego. Ważniejsze będzie dostosowanie do niego odpowiedniego przetwornika. . Do pudlanego grubasa lepszy jest mikrofon. Zresztę, sam wiesz najlepiej co Ci będzie w duszy grało i jak to ma brzmieę.
W przypadku strun do kontrabasu całkowicie metalowych więc na zasadzie domniemania po obejrzeniu zdjęę zauważyłem, że są tez przetworniki montowane przy kołcu podstrunnicy. Wykonanie takich nie powinno byę problemem i praktycznie każdy wytwórca powinien poradzię sobie z takowym. Wykonaę można na bazie walcowych magnesów ceramicznych-ferrytowych i cylindrycznych szpulek na cewki. Pod każdę strunę podstawiony by był jakby pojedynczy przetwornik. Zabudowujęc to w drewniane opakowanie dostosowane kształtem i kolorem do podstrunnicy można uzyskaę super układ pasywny. Można też aktywny przetwornik zlecię do wykonania, ęšłĽaden problem, a wykonanie gwarantujęce bezproblemowe działanie . Ale z tym tematem, to poradzę sobie koledzy z forum zajmujęcy się problematyka przetworników. Masz co robię i nad czym myłleę. Pozdrawiam, Ryszard

via vita curva est
Nie spiesz się z tę elektronikę, byę może będę robił podobnę dla Popika a może nawet łęcznie z pickupami czekam na jego przemyłlenia.Nie chciałbył wmontowaę dodatkowo pickupa elektromagnetycznego ? Można by było miksowaę sygnały itd.. zresztę to samo zaproponowałem Popikowi.Wieczorkiem napiszę do Ciebie maila i coś zaproponuję, zaczynaj sobie powoli układaę koncepcję nagłołnienia tego instrumentu opcji jest wiele.
jakos ze gram i smyczkiem i palcami to podstawek bede musial zmienic na "klasyczny" i lekko wyrownac podstrunnice. jest minimalnie niesymetryczna, moze niektorym to pomaga mnie tylko przeszkadza i spowalnia. faktem jest ze dobrze zaopatrzony sklep metalowy zalatwi sprawe i nie ma zadnego problemu. troche pracy kilka zloty i bedzie jako nowy. jedna rzecz mi jeszcze przeszkadza bo widac ze stal gdzies na sloncu i odbarwil sie lakier, zastanawiam sie nad przeszlifowaniem calosci i pociagniecia go lakierem na nowo. mam tez w glowie kompletny pomysl naglosnienia tegoz tworu.
otoz na koncu podstrunnicy myslalem o elektromagnetyku, w podstawku standardowy pickup kontrabasowy a do tego piezo wmontowane w podstrunnice. potrzebny tylko bylby ktos kto ogarnie to logistycznie zeby wszystkie sygnaly mozna bylo miksowac.
Bemol : napisalem Ci wiadomosc prywatna mailem w ktorej opisalem co dokladnie wymyslilem w kwestii naglosnienia
otoz na koncu podstrunnicy myslalem o elektromagnetyku, w podstawku standardowy pickup kontrabasowy a do tego piezo wmontowane w podstrunnice. potrzebny tylko bylby ktos kto ogarnie to logistycznie zeby wszystkie sygnaly mozna bylo miksowac.
Bemol : napisalem Ci wiadomosc prywatna mailem w ktorej opisalem co dokladnie wymyslilem w kwestii naglosnienia
