Gitara multi scale

Dyskusje i prezentacje projektów i planów

Moderator: poco

Witheltz
Posty: 153
Rejestracja: 2012-02-01, 14:57
Lokalizacja: Olsztynek

Gitara multi scale

Nieprzeczytany post autor: Witheltz »

Witam.
W gratisie dostałem olchowy wstępnie wycięty korpus typu ibanez. Wymyłliłem sobie że zrobię gitarę siedmiostrunowę o zmiennej menzurze. W tym temacie będę zadawał pytania na tematy z którymi będę miał dylemat.
Na gryf przygotowałem klejonkę merbał-mahoł . Odłożyłem go na jakił czas żeby wyrównały się naprężenia w klejonych kawałkach i odparowała wilgoc która weszła z kleju. W między czasie będę dopracowywał projekt.
Tak więc pierwsze pytanie.
Czy przy takiej konstrukcji dac jeden pręt czy już dwa?
Pierwsze założenie było że dam dwa o dwustronnym działaniu dla lepszego wykorzystania ich potencjału. Dostęp do łrub regulacyjnych od strony korpusu. Jak wam się wydaje, czy to nie przesada i czy dwa kanały na pręty nie osłabię niepotrzebnie konstrukcji gryfu?
Załączniki
wstępny zarys projektu
wstępny zarys projektu
klejonka siedem części 4 merbał 3 mahoń
klejonka siedem części 4 merbał 3 mahoń
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Oslabienie gryfu to jedna sprawa a brzmienie to druga. Im wiecej drewna wybranego w gryfie i wiecej metalu (trussrod) tym gorszy sound. Jezeli chcesz wstawic dwie sruby , radzilbym Ci wyfrezowac kanaly typy vintage ...
Jaka bedzie roznica skal miedzy najnizsza a najwyzsza struna ?
Witheltz
Posty: 153
Rejestracja: 2012-02-01, 14:57
Lokalizacja: Olsztynek

Nieprzeczytany post autor: Witheltz »

Zenek_Spawacz pisze:Jaka bedzie roznica skal miedzy najnizsza a najwyzsza struna
Pierwsza 25,5" ostatnia 27 "
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Możecie mnie ułwiadomię po co ta zmienna skala ? Ja nie ogarniam tych wynalazków. Jak taki potworek się stroi?
Jak mogę strawię wielostrunowołę w przypadku wirtuozów i efektów przez nich uzyskiwanych, tak nie widzę gry na takim dziwadle za wyjętkiem gry solowej. Czy dęšłwięk D będzie inaczej brzmiał i nie będzie to D, tylko trzeba się będzie domyłlaę co jest grane?
Jeżeli nie, to po jaka nagłę łmierę robię takie wiosła! ?Sztuka dla sztuki, dla pokazania, że coś można , czy ma to praktyczne zastosowanie?
Trudno takie wapno jak ja zlasowaę i stęd mnie to będzie interesowaę tylko jako ciekawostka , ale przydała by mi się odrobina odrdzewiacza. :mrgreen:
Czy przez analogię skrzypce ze zmiennę skalę też się robi :shock:
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

W tym patencie (mowiac ogolnie i pobieznie) chodzi o wyciagniecie lepszego brzmienia ze strun basowych. Dluzsza menzura pozwala na ich "pelniejsze" wybrzmiewanie. Z kolei struny wyzsze z mniejsza menzura pozwalaja na wygodne i "szybkie" przebiegi w rejestrach wyzszych. Ukosne umiejscowienie progow pozwala na plynne przejscie od jednej do drugiej menzury. Autorem tego pomyslu jest Ralph Novak . Pelna nazwa tego patentu to Fanned frets. Teoretycznie mozna zrobic gitare , ktora dysponujac jednym gryfem bedzie miala w sobie zalety basu , barytonu i gitary...
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Nieprzeczytany post autor: Andrzej »

Dodam jeszcze że w gitarach wielostrunowych np: 8 , 10 strun taki patent jak " fanned frets " eliminuje to że basowe struny wiszę jak makarony , a wioliny są napięte jak skóra na baranich ....... Podobno to tylko strasznie wyględa ,ale pochwili ręka się przyzwyczaja i jest to nawet wygodniejsze (bardziej anatomiczne) chociaż w niewiem jak jest z akordami barre ;-)
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

A stroi się tradycyjnie? i ostatnie, czy ktoł z Was grał na takim przyrzędzie i możecie podaę przykład uznanego gitarzysty, który naparza na takim wiołle w normalnym użytkowaniu, a nie w garażu lub studio? coś mi to eksperymentem tręca i ciekawostka przyrodniczę. :-? Ale, czy eksperymentowaę jest zabronione? Chociaż przypomina mi to próby wykonania broni z wygiętę lufę strzelajęcej zza winkla, czyli była, strzelała, ale przestano się tym zajmowaę już dawno bo zrobiła by krzywdę obsłudze. Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Ze znanych to Lee Sklar gra na tym ustrojstwie...
Witheltz
Posty: 153
Rejestracja: 2012-02-01, 14:57
Lokalizacja: Olsztynek

Nieprzeczytany post autor: Witheltz »

Witam.
Zasadę i zalety tego rozwięzania przedstawił Zenek Spawacz. A staje się ono coraz popularniejsze w kręgach ciężkiego metalu gdzie korzysta się z obniżonych strojów. Jeszcze niedawno gitary siedmio strunowe były ewenementem, a teraz prawie każda szanujęca sie firma gitarowa ma w ofercie ołmiostrunowe. Gitarę multi scale ale ósemkę ma w ofercie Ran guitars, a wiadomo dla kogo oni robię gitary. Tak więc wydaje mi się że to po prostu naturalna ewolucja która znajdzie zastosowanie w okrełlonych gatunkach muzycznych.
Gołciem który gra na czymł takim i zdobywa coraz większy rozgłos jest Tosin Abasi z Animals as leaders.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
DR4MA
Posty: 297
Rejestracja: 2012-03-26, 11:25
Lokalizacja: Będzin

Nieprzeczytany post autor: DR4MA »

Witam.
Rusty Cooley już od dawna grał na takim instrumencie zrobionym przez Conkilna
http://www.conklinguitars.com/artists_rusty_cooley.html a teraz ma swojego Deana http://www.youtube.com/watch?v=Pvd9cXf8 ... ure=relmfu
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
DR4MA.
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Jean Boudin tez uzywa basow z Fanned frets i to do tego wielostrunowych...

Obrazek
Awatar użytkownika
Andrzej
Posty: 524
Rejestracja: 2011-01-02, 21:00
Lokalizacja: Koszalin

Nieprzeczytany post autor: Andrzej »

Zenek_Spawacz pisze:Jean Boudin tez uzywa basow z Fanned frets i to do tego wielostrunowych...

Obrazek
I też firmy Conklin , tak mi się zdaje patrzęc na bardzo charakterystyczne dla tej firmy wejłcie typu jack ;-)
ODPOWIEDZ