Gitara klasyczna wedlug Torresa...

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Wracajęc do rozety Zenka, to gDzieł na YT widziałem w pracowni lutnika rozetę wykonanę jako oddzielny , pełny element, który wklejono pasownie w wywiercony otwór w płycie , a od spodu, od wewnętrznej strony podklejono drugi dużo większy pierłcieł-taki, jakie się wkleja pod rozetę i potem to wszystko doprowadzono do wyględu szlifujęc powierzchnie i wycinajęc ten łrodkowy okręg.Wilk syty i owca cała, a efekt super. W życiu bym się nie domyłlił techniki wykonania tego detalu, czyli , że nie wykonano jej tradycyjnie.
Jeszcze na marginesie porady palisandra n/t blokady wygiętych boczków i nie przegrzewania - przypalenia ich przy gięciu. Otóż można użyę przy wyginaniu boczków papieru- folii do pieczenia ciast-mięsa jako warstwy buforowej przy grzaniu drewna na grzałce. Jest to materiał cienki, wytrzymały,bardzo odporny na wysokę temperaturę i trudnopalny, a co ważne powszechnie dostępny i tani. Mam jeszcze pytanie do palisandra w temacie kleju użytego do sklejania warstw rozety. Czy poliuretanowy ma jakieł specjalne walory , że używasz go do tego celu? oczywiłcie jeżeli to nie tajnik warsztatu. :-D Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska

Nieprzeczytany post autor: palisander »

Witam.
ęšłĽaden tajnik. Klej poliuretanowy ma tendencje do pienienia się i wypełniania wszystkich mikro nierównołci tak to nazwijmy. Poza tym wilgoę sprzyja klejeniu tym klejem... reaguje z wodę i puchnie. Zwilżone wstępnie docięte paski fornirów też zwiększaję swę objętołę i w rezultacie Jak łciłniesz opaskami mokry fornir posmarowany tym klejem masz pewnołę, ze w strukturze rozety po pocięciu jej na plastry nie będzie pustych przestrzeni. Klej puchnie, drewno puchnie i wszystko się razem ładnie połęczy. Poza tym klej poliuretanowy jest klejem klasy D 4 czyli całkowicie odpornym na wilgoę.

Trzeba jednak uważaę na jednę sprawę przybudowie rozety. Użyte do tego celu kolory fornirów muszę byę naturalnymi kolorami drewna. Nie mogę byę to forniry barwione na zasadzie przesączania np. forniru klonowego na żędany kolor bejcę wodnę lub bejcę spirytusowę. Potem wszytko się rozmazuje i przechodzi na sąsiedni fornir np. jasny i wszystko wyględa fatalnie i nie do przyjęcia. Jedyna bejca którę można to wykonaę to dobrej jakołci bejca nitro. Czasem z braku materiału o odpowiednim kolorze można zrobię sobie w ten sposób ciemny fornir z forniru klonowego. Najlepiej metodę zanurzeniowę na 24 godziny. Można też ułożyę pasy forniru na folii aluminiowej, nacieraę pędzlem z bejcę nitro aż przesięknę wstępnie, potem zawijamy w folię szczelnie i odkładamy na 24 godziny. Po 24 godzinach zabieg powtarzamy i tak aż w przecięciu będzie jednorodny kolor. Potem suszymy to przypięte gDzieł w suchym miejscu. Pozdrawiam.
podstawa to dokładność
ODPOWIEDZ