Budowa klasyka - Torres
Moderator: poco
Re: Budowa klasyka - Torres
Janek (widoczna póęšłniej) częłę stopy - 70%, główka z tyłu, a zwłaszcza przejłcie w szyjkę - 30%. Działaj dalej. Krawędzie maję byę jednoznaczne, profile wyokręglone, wejłcie w piętkę główki (od szyjki) wklęsłe - nie wypukłe.
Idziesz jak burza - już się cieszę na widok tej gitary:)
Na stopie od strony masz głębokie rysy. Szlifuj wałkiem twardym z papierem 240, potem 400 - wzdłuż słoi:)
Idziesz jak burza - już się cieszę na widok tej gitary:)
Na stopie od strony masz głębokie rysy. Szlifuj wałkiem twardym z papierem 240, potem 400 - wzdłuż słoi:)
pozdrowienia
Piotr
Piotr
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
- z radołcię widzę Kolejnę Osobę poważnie zainteresowanę budowę gitary klasycznej - jak widze nie w typie tzw szkoły australijskiej a bliskiej wielu z nas szkoły hiszpałskiej (bardzo skrótowo rzecz ujmujęc ). Służę ew. informacjami n a temat detali np. publikowanymi na Forum porof. Delcampa, czy na znakomitych stronach Zavaleta. Mam nadzieję iż proces dostrojenia płyty głównej przebiegnie z sukcesem dla tworzonego instrumentu, mlożna sięâ?? poszłużyęĂ tzw. Cladni Pattgern, można też majęc odpowiednie wyczucie w palcach pójłę drogę wskazanę przez Maestro Toresa a wspomnianę np. tu
Juan MartęÂnez Sirvent quoting Torres in a letter, published in an edited version in â??Tarregaâ?? by Emilio Pujol. Translation by Josął L. Romanillos in his book â??Antonio de Torres, Guitar Maker â?? His Life and Workâ??
cytuję:
...[...] Once I asked him [Torres] what was the basis for the sonority of his guitars and he replied: only in the soundboard, for the condition of the wood, the working of it and its form were the secret of the sonority. [...]
[...] and after the meal the subject of the guitar was raised. Father Garzon, victim of the opinion that was going around at that time, had to ask him:â??Don Antonio, you ought not go to your grave without leaving to posterity, without revealing the secret of your guitarsâ?? and looking at us, smilingly [Torres] responded: â??Father, I am very sorry that a man like you also falls victim of that idea that runs among ignorant people. Juanitoâ?? (that is how he addressed me) â??has been witness to the secret many times, but it is impossible for me to leave the secret behind for posterity; this will go to the tomb with me for it is the result of the feel of the tips of the thumb and forefinger communicating to my intellect whether the soundboard is properly worked out to correspond with the guitar makerâ??s concept and sound required of the instrument.â?? [...]...
Trzymam palce za sukces, lęczę miłe pozdrowienia
Jacek A. R.
Juan MartęÂnez Sirvent quoting Torres in a letter, published in an edited version in â??Tarregaâ?? by Emilio Pujol. Translation by Josął L. Romanillos in his book â??Antonio de Torres, Guitar Maker â?? His Life and Workâ??
cytuję:
...[...] Once I asked him [Torres] what was the basis for the sonority of his guitars and he replied: only in the soundboard, for the condition of the wood, the working of it and its form were the secret of the sonority. [...]
[...] and after the meal the subject of the guitar was raised. Father Garzon, victim of the opinion that was going around at that time, had to ask him:â??Don Antonio, you ought not go to your grave without leaving to posterity, without revealing the secret of your guitarsâ?? and looking at us, smilingly [Torres] responded: â??Father, I am very sorry that a man like you also falls victim of that idea that runs among ignorant people. Juanitoâ?? (that is how he addressed me) â??has been witness to the secret many times, but it is impossible for me to leave the secret behind for posterity; this will go to the tomb with me for it is the result of the feel of the tips of the thumb and forefinger communicating to my intellect whether the soundboard is properly worked out to correspond with the guitar makerâ??s concept and sound required of the instrument.â?? [...]...
Trzymam palce za sukces, lęczę miłe pozdrowienia
Jacek A. R.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
Re: Budowa klasyka - Torres
Tylko płyta rezonansowa???? Hmmmm czyli opowiełci snute na różnych forach można miedzy bajki włożyę!? Wobec tego czy pudło będzie jesionowe, olchowe czy ze sklejki i niezależnie od drewna użytego na gryf to nie ma większego znaczenia - â??elektrownięâ?? gitary jest płyta wierzchnia i nieuchwytny sposób jej zbudowania i dostrojenia coś czego Torres nie ukrywał, chodzi tu raczej o takie wyczucie materiału i sposobów jego obróbki oraz łęczenia który daje pięknie brzmięcy instrument. Można przecież każdy element zrobię z dokładnołcię do setnych milimetra i połęczyę identycznie jak on to robił i efekt może byę żaden. Więc nie będę się przejmował strasznie rodzajem drewna tylko tym czy moja płyta wierzchnia będzie skonstruowana najlepiej jak potrafię i czy będę potrafił zmieniaę jej włałciwołci w trakcie budowy.
Pozdrawiam Janek
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
- w największym uproszczeniu - koncentracja na płycie głównej wiedzie do dobrych rezultatów, acz na pewno nie wyczerpuje całołci zagadnienia.
Dla sprawdzania dostrajania płyty głownej a jak pamiętamy czyni się to różnicujęc jej grubołę we włałciwych miejscach dobrze posłużyę swię tzw. Chladni Pattern. Podaję tylko jeden link do ważnej rozmowy na ten temat, wypowiada się współczesna czołówka lutników gitarowych (klasycznych) jak James Lister czy Allan Carruth.
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... bb20912c8f
Kolejnę sprawę jest belkowanie - jego umiejscowienie oraz przyjęty system tegoż belkowania, materiał belek, ich kształt i grubołci. Pozwalam sobie podaę link do popularnego skrótowego zaprezentowania tematu przez naszego Przyjaciela znakomitego współczesnego lutnika kanadyjskiego Marcusa Dominelli
Bracing Styles for Classical Guitars
https://www.thisisclassicalguitar.com/b ... l-guitars/
Dla udowodnienia swego poględu na decydujęce znaczenie płyty głownej (w tym jej dostrojenia) Don Antonio de Torres Juranda zbudował sławnę gitarę z papier mache (wg Jose Romanillosa FE 14) , istniejęcę do dził w la Museu De La Musica w Barcelonie. Co więcej w ramach studiuowania lutnictwa gitarowego i spraw akustyki inni lutnicy lata po Torresie budowali gitary z pudłem z papier mache, za moment podam więcej danych, kiedyś o tym pisałem na tym Forum, teraz tytułem wstępu do tematu
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... hp?t=29408
czyli:
czy gitara Torresa z papier mache udowadnia cokolwiek ?
Nie po raz pierwszy podaje powyższe dane na tym Forum, żywię nadzieje że się to w kołcu na coś dobrego przyda...
Z pozdrowieniami
Jacek A. R.
P.S. A z ciekawołci: o jakich różnych forach Pan mówi ? czyżby coś się znieniło na lepsze ? z for sensownych znam tylko Forum prof. Delcampa uważane za nr. 1 w skali łwiata oraz nie wiem czy jeszcze istniejęce Foro Flamenco.
Dla sprawdzania dostrajania płyty głownej a jak pamiętamy czyni się to różnicujęc jej grubołę we włałciwych miejscach dobrze posłużyę swię tzw. Chladni Pattern. Podaję tylko jeden link do ważnej rozmowy na ten temat, wypowiada się współczesna czołówka lutników gitarowych (klasycznych) jak James Lister czy Allan Carruth.
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... bb20912c8f
Kolejnę sprawę jest belkowanie - jego umiejscowienie oraz przyjęty system tegoż belkowania, materiał belek, ich kształt i grubołci. Pozwalam sobie podaę link do popularnego skrótowego zaprezentowania tematu przez naszego Przyjaciela znakomitego współczesnego lutnika kanadyjskiego Marcusa Dominelli
Bracing Styles for Classical Guitars
https://www.thisisclassicalguitar.com/b ... l-guitars/
Dla udowodnienia swego poględu na decydujęce znaczenie płyty głownej (w tym jej dostrojenia) Don Antonio de Torres Juranda zbudował sławnę gitarę z papier mache (wg Jose Romanillosa FE 14) , istniejęcę do dził w la Museu De La Musica w Barcelonie. Co więcej w ramach studiuowania lutnictwa gitarowego i spraw akustyki inni lutnicy lata po Torresie budowali gitary z pudłem z papier mache, za moment podam więcej danych, kiedyś o tym pisałem na tym Forum, teraz tytułem wstępu do tematu
https://www.classicalguitardelcamp.com/ ... hp?t=29408
czyli:
czy gitara Torresa z papier mache udowadnia cokolwiek ?
Nie po raz pierwszy podaje powyższe dane na tym Forum, żywię nadzieje że się to w kołcu na coś dobrego przyda...
Z pozdrowieniami
Jacek A. R.
P.S. A z ciekawołci: o jakich różnych forach Pan mówi ? czyżby coś się znieniło na lepsze ? z for sensownych znam tylko Forum prof. Delcampa uważane za nr. 1 w skali łwiata oraz nie wiem czy jeszcze istniejęce Foro Flamenco.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
Jak obiecalem powyżej:
post: Kolejna gitara klasyczna z...papieru
viewtopic.php?f=52&t=3682&p=36171&hilit ... che#p36171
przypominam tym chętniej iż zaangażowany jest na pewno znany niektórym z naszych gitarzystów prof. Edson Lopes, znakomity pedagog, kompozytor, koncertujęcy muzyk.
post: Kolejna gitara klasyczna z...papieru
viewtopic.php?f=52&t=3682&p=36171&hilit ... che#p36171
przypominam tym chętniej iż zaangażowany jest na pewno znany niektórym z naszych gitarzystów prof. Edson Lopes, znakomity pedagog, kompozytor, koncertujęcy muzyk.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
Re: Budowa klasyka - Torres
Dziekuję za zainteresowanie i linki, na forum Prof. Delcampa czasem zaględam właśnie dzięki któremuł z tematów na tym forum. Jeżeli chodzi o wzory Chladniego to musiałby zostaę znaleziony i dołwiadczalnie udokumentowany wzorzec doskonałej rezonansowo płyty z opisem zastosowanego drewna i belkowania w innym wypadku to tylko ciekawe wzorki pojawiajęce się przy jakimł natężeniu dęšłwięku nic więcej. Bez punktu odniesienia (wzorca) nie do wykorzystania. Przy robieniu remontu w starym defilu wymieniałem belkowanie i tam pocieniałem belki i wzbudzałem płytę lekko w nię udeżajęc aż do momentu kiedy zrobiła się â??dęšłwięcznaâ?? że tak to nazwę tu przypuszczam, że pójdę tę samę drogę z tę różnicę, że będę miał jeszcze możliwołę grania grubołcię płyty przed obelkowaniem.
Pozdrawiam Janek
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
Obawiam się iż nie istnieje wzorzec doskonałej płyty rezonansowej gdyż dla wartołci dzwiękowych trzeba uwzględnięĂ badzo wiele zmiennych a przeciez drewno nawet z jednego drzewa jednak się od siebie różni. Nieco poszerzajęc temat: wielokrotnie słyszalem od znakomitych gitarzystów i lutników iż dwie gitary niby tego samego modelu wykonane w tym samym roku z drewna z tego samego "magazynu" zawsze będę się od siebie różnię dęšłwiękowo i to niekiedy znacznie, często rozmawiano na ten temat w kręgu Przyjaciół - np. Maestro Eliseo Fresquet Serret, ex profesorów wirtuozów i kompozytorów z Barcelony a okazję były znakomite i mało znane instrumenty Antonio PIcado budowane przez Mistrza Angel'a Genis prowadzęcego od kilku lat warsztat Picado w Berga kolo Barcelony.
Myłlę że najlepiej podczas pracy sprawdzaę pukaniem, słuchaniem etc. metodami organoleptycznymi dęšłwięk, rezonowanie etc., posługiwaę się swoimi zmysłami i INTUICJę boę to jednak sztuka nie do ujęcia w 100% scientycznie, zbieraę doświadczenia - i upraszam o powiadamianie o rezultatach w które wierzę. Jasne że opukiwanie i nasłuchiwanie "ze zrozumieniem" zaczynamy zanim top zostanie zamontowany na wierzchu pudła. A na pewno z czasem i w miarę możliwołci trzeba pozyskiwaę dobre drewno do budowy gitar (mam na myłli klasyczne w typie hiszpałskim, te są w kręgu moich zainteresoweał i skromnej wiedzy oraz kontaktów międzynarodowych). Warto też byę w kontakcie z @Orfeo - ciężkę pracę doszedł On do poważnej wiedzy i kompetencji, mialem w rękach zbudowanę przez Niego gitarę i - czekamy na kolejne; wspominany Przyjaciel - Maestro Fresquet Serret zadedykował Arkowi jeden ze swych ostatnich utworów. . Wiem że przy okazji swoich stron internetowych Arek planował stworzenie czegoś w rodzaju listy dyskusyjnej na tematy gitary klasycznej - samemu nie mogę się doczekaę, brakuje mi fajnego miejsca polskojęzycznego nie z racji problemów z angielskim bo ich nie mam ale z racji kontynuacji tradycji historycznej - gitara klasyczna ma w PoIsce przepiękne tradycje od czasów młodego Chopina (Marek Sokołowski, Stanisław Szczepanowski, Jan Nepomucen Bobrowicz, a i potem (instrumenty p Ruderta), i dził brak mi miejsca gdzie by się zainteresowane Osoby kontaktowały.
Z pozdrowieniami
Jacek A. R.
Myłlę że najlepiej podczas pracy sprawdzaę pukaniem, słuchaniem etc. metodami organoleptycznymi dęšłwięk, rezonowanie etc., posługiwaę się swoimi zmysłami i INTUICJę boę to jednak sztuka nie do ujęcia w 100% scientycznie, zbieraę doświadczenia - i upraszam o powiadamianie o rezultatach w które wierzę. Jasne że opukiwanie i nasłuchiwanie "ze zrozumieniem" zaczynamy zanim top zostanie zamontowany na wierzchu pudła. A na pewno z czasem i w miarę możliwołci trzeba pozyskiwaę dobre drewno do budowy gitar (mam na myłli klasyczne w typie hiszpałskim, te są w kręgu moich zainteresoweał i skromnej wiedzy oraz kontaktów międzynarodowych). Warto też byę w kontakcie z @Orfeo - ciężkę pracę doszedł On do poważnej wiedzy i kompetencji, mialem w rękach zbudowanę przez Niego gitarę i - czekamy na kolejne; wspominany Przyjaciel - Maestro Fresquet Serret zadedykował Arkowi jeden ze swych ostatnich utworów. . Wiem że przy okazji swoich stron internetowych Arek planował stworzenie czegoś w rodzaju listy dyskusyjnej na tematy gitary klasycznej - samemu nie mogę się doczekaę, brakuje mi fajnego miejsca polskojęzycznego nie z racji problemów z angielskim bo ich nie mam ale z racji kontynuacji tradycji historycznej - gitara klasyczna ma w PoIsce przepiękne tradycje od czasów młodego Chopina (Marek Sokołowski, Stanisław Szczepanowski, Jan Nepomucen Bobrowicz, a i potem (instrumenty p Ruderta), i dził brak mi miejsca gdzie by się zainteresowane Osoby kontaktowały.
Z pozdrowieniami
Jacek A. R.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
Re: Budowa klasyka - Torres
No, wiesz, bo drewno jest materiałem niejednolitym i tyle.Można przecież każdy element zrobię z dokładnołcię do setnych milimetra i połęczyę identycznie jak on to robił i efekt może byę żaden.
Nawet ksylofonu się samę suwmiarkę nie stroi.
Skrzypce â?? przyrzÄd do Ĺaskotania wnÄ
trza ucha za pomocÄ tarcia koĹskiego ogona o wnÄ
trznoĹci barana.
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
to chyba jednak nie tak, sama słuszna zresztę konstatacja iż drewno nie jest materiałem jednolitym nie wyczerpuje znamion zagadnienia; podobne próby postrzegania sprawy przypominaję mi poszukiwania receptury na tworzenie Dzieł sztuki.
Owszem, w pewnych dziedzinach sztuki istnieję systemy scientyczne jak np. złoty podział odcinka, czy znacznie póęšłniejszy Modulor Le Corbusier'a, w Polsce seria ęwiczeł-cały program kompozycji brył i płaszczyzn - ich relacji w przestrzeni, czy teoria formy otwartej autorstwa prof. Oskara Hansena. O ile takie podejłcie bywa pomocne o tyle w żadnym wypadku nie jest receptę na tworzenie Dzieła sztuki. A chyba nie trzeba nikogo przekonywaęĂ iż lutnictwo takie jak czy toiTorresa czy to (w proporcji) "naszego" Arka ":Orfeo": jest dziedzinę sztuki. I jak słusznie powiedział Przedmówca:
Owszem, w pewnych dziedzinach sztuki istnieję systemy scientyczne jak np. złoty podział odcinka, czy znacznie póęšłniejszy Modulor Le Corbusier'a, w Polsce seria ęwiczeł-cały program kompozycji brył i płaszczyzn - ich relacji w przestrzeni, czy teoria formy otwartej autorstwa prof. Oskara Hansena. O ile takie podejłcie bywa pomocne o tyle w żadnym wypadku nie jest receptę na tworzenie Dzieła sztuki. A chyba nie trzeba nikogo przekonywaęĂ iż lutnictwo takie jak czy toiTorresa czy to (w proporcji) "naszego" Arka ":Orfeo": jest dziedzinę sztuki. I jak słusznie powiedział Przedmówca:
Nawet ksylofonu się samę suwmiarkę nie stroi.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
Re: Budowa klasyka - Torres
Skoro doszliłmy do sztuki to skleiłem jednę sztukę solery. Póęšłniej czeka ję odpowiednie przygotowanie.
Pozdrawiam Janek
Re: Budowa klasyka - Torres
A z odpadów powstaje solera. Wzmocnienie tylu zapewni stabilnołę i brak skręcania drewna z czasem jak będzie pracowało. Trochę tych narzędzi pomocniczych trzeba zbudowaę.
Pozdrawiam Janek
Re: Budowa klasyka - Torres
Top wstępnie wystrugany. Powoli można szykowaę belkowanie i dopracowywaę płytę.
Pozdrawiam Janek
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
- a czy jest wstępnie ustalona grubołę Twej płyty głównej po jej dostrojeniu ? może się przyda istotny tekst
Specific Top Thickness In the Guitar
http://esomogyi.com/articles/specific-t ... he-guitar/
no i pamiętajmy:
- Daniel Friedrich: 2.1 mm in the middle; 2.2 mm at the periphery; 2.5 mm in upper bout (note that this is the only maker on this list who makes his tops thinner in the middle!
- Jose Romanillos: appx. 2.75 mm in the middle to 2.0 or 1.9 mm at the edge
- Robert Bouchet: 2.0 to 2.1 mm thickness overall
- Roy Courtnall: no less than 2.5 mm in the middle, or 2.0 to 2.3 mm at the edge
i tak dalej
Naprawdę warto przeczytaę.
Specific Top Thickness In the Guitar
http://esomogyi.com/articles/specific-t ... he-guitar/
no i pamiętajmy:
- Daniel Friedrich: 2.1 mm in the middle; 2.2 mm at the periphery; 2.5 mm in upper bout (note that this is the only maker on this list who makes his tops thinner in the middle!
- Jose Romanillos: appx. 2.75 mm in the middle to 2.0 or 1.9 mm at the edge
- Robert Bouchet: 2.0 to 2.1 mm thickness overall
- Roy Courtnall: no less than 2.5 mm in the middle, or 2.0 to 2.3 mm at the edge
i tak dalej
Naprawdę warto przeczytaę.
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.
Re: Budowa klasyka - Torres
Super - dzięki Jacku za wsparcie. Z planów wynika, że w najwyższym punkcie 2,5 a najniższym 2,2 ale chętnie zapoznam się z praktykami mistrzów lutniczych. Powoli wszystko mi się układa w głowie i jest szansa, że ta gitara kiedyś zagra
.
Pozdrawiam Janek
- Jacek A. R.
- Posty: 330
- Rejestracja: 2015-10-17, 08:34
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Budowa klasyka - Torres
- miło byę przydatnym, bardzo namawiam na zapoznawanie się z artykułami niestety (?) po angielsku na wybrane temat lutnictwa gitar klasycznych, służę wyborem lektur.
Trzymam palce za sukces, pozdrawiam miło.
P.S. To są dane porównawcze, wszystko zależy od konkretnej budowanej gitary, jej konstrukcji i materiałów użytych. Decyduje "ucho Twe i czucie Twej ręki".
Dla zachęty: mało znany a znakomity artykuł Daniela Fredericha (jeden z wybitniejszych lutników gitary klasycznej) na temat płyt głównych i zagadnieł z nimi zwięzanych, ciekawe ilustracje
Les tables des guitares classiques
et leurs barrages:
les dilemmes du luthier, symęł trie ou non dans la conception structurelle des tables.
mimo że po francusku choęby tłumacz Google będzie pomocnym
http://www.orfeomagazine.fr/documents/Tables_DF.pdf
pismo ORFEO chyba nie wymaga rekomendacji., bardzo warto
http://www.orfeomagazine.fr/fr/English.html
Trzymam palce za sukces, pozdrawiam miło.
P.S. To są dane porównawcze, wszystko zależy od konkretnej budowanej gitary, jej konstrukcji i materiałów użytych. Decyduje "ucho Twe i czucie Twej ręki".
Dla zachęty: mało znany a znakomity artykuł Daniela Fredericha (jeden z wybitniejszych lutników gitary klasycznej) na temat płyt głównych i zagadnieł z nimi zwięzanych, ciekawe ilustracje
Les tables des guitares classiques
et leurs barrages:
les dilemmes du luthier, symęł trie ou non dans la conception structurelle des tables.
mimo że po francusku choęby tłumacz Google będzie pomocnym
http://www.orfeomagazine.fr/documents/Tables_DF.pdf
pismo ORFEO chyba nie wymaga rekomendacji., bardzo warto
http://www.orfeomagazine.fr/fr/English.html
- im wiÄcej wolno -
- tym mniej wypada.
- tym mniej wypada.