Pewnego sobotniego, deszczowego przedpołudnia zapukał do mnie sąsiad mieszkajęcy piętro niżej. Dzierżył w swej wielkiej łapie instrument, którym była gitara elektryczna.
Odwiedzajęc sąsiada, na przestrzeni lat, wielokrotnie widywałem tę gitarę, stojęcę smutnie na stojaczku w kęcie pokoju. Pokrywał ję zawsze kurz, czasem w warstwie grubej, czasem cienkiej, ale na główce pod strunami zawsze w formie kożuszka.
Struny smętnie zwisały z maszynek pokryte rudę starołci, i zdawały się szemraę jakieł niezrozumiałe dla mnie wtedy zdania - dził wiem, że to była modlitwa.
Sęsiad odezwał się swym grubym, adekwatnym do postury, głosem:
- ęšłĽona kazała mi wyrzucię gitarę, bo jej przeszkadza, weęšłmiesz sobie na częłci?
- Jasne dawaj, nie wyrwę jej bebechów złomiarze, porzucajęc, jako odpad cenne dalekowschodnie, egzotyczne drewno. â?? Odpowiedziałem równie grubym głosem zupełnie nieadekwatnym do mojej postury.
Sęsiad z wyraęšłnie ukojonę duszę wrócił do sobotnich porzędków, a szemranie strun kolebięcych się teraz wesoło przy główce zrobiło się wręcz radosne.
Rozdział IIâ?? Wstępne oględziny
Zerknięcie na gitarę pozwoliło ustalię mi jej wstępnę specyfikację
Model: aâ??la Jackson Performer Ps-2,
Kolorystyka: Czarny korpus bez pickguardu przetworniki czarne w czarnych ramkach, osprzęt chromowany błyszczęcy. Klonowy gryf w kolorze â??natural woodâ??, z czarnym lakierowaniem czoła główki, podstrunnica ciemna z punktowymi markerami z imitację masy perłowej.
Gryf: Profil gryfu U. Pomiar wykazuje na wysokołci I progu 24,4mm / XII próg 25,2mm. Menzura 25,5â??. Progi jakieł medium, nienaruszone i niepolerowane.
Klucze: otwarte, pordzewiałe i trzeszczęce w układzie 1x6, zabudowane w jedna podstawę.
Elektronika: 2 Humbuckery, 1 Vol, 1 Tone, Przełęcznik 3 pozycyjny
Mostek: â??Fender tremolo synchro very cheap copyâ?? â?? jest w komplecie z wajchę.
1. Popękane siodełko na odcinku E6-D4 â?? najprawdopodobniej gitara upadła na kant mebla. 2. Uszkodzona krawędęšłpodstrunnicy na wysokołci 5 progu, wgniotka 7x3mm - najprawdopodobniej gitara upadła na kant mebla.
3. Akcja drutów > 1cm ponad 12 progiem, skrzywienie osiowe na oko brak, skrzywienie wzdłużne â?? piękny banan wklęsły.
4. Pickupy 2x Humbucker, pokrętła potencjometrów, przełęcznik 3 pozycyjny â?? wszystko na miejscu bez objawów uszkodzeł mechanicznych. 5. Lakier w porzędku, bez większych rys â?? nawet ładny, choę nie lubię lakierów w pełni kryjęcych na gitarach. 6. Odkręcam płytkę, imitujęcę osłonę nakrętki pręta do regulacji gryfu. I tu niespodzianka â?? jest wyfrezowany kanał, a w środku kanału â?ł nie do wiary â?ł nakrętka. No to na bezdechu, klucz imbusowy w nakrętkę. Obrót â?ł iii â?łłałĂ˘?ł zaskoczenie kompletne, struny zbliżaję się do podstrunnicy, zanika banan. Będęc w stanie szoku podłęczyłem gitarę do piecyka. Gitara działa, potencjometry nie trzeszczę, przełęcznik funkcjonuje ale humbuckery dołę mocno szumię. Nad brzmieniem nie zastanawiam się przy tych strunach. Poszukuję gitarę sygnału radiowego podnoszęc i obracajęc gitarę, co wprowadza moje dzieci w stan zaciekawienia. I nic, żadnych głosów czy melodii. Z Sambę odbieranie radia było inspirujęce a tu â?ł ehhhh ta nowoczesnołę.
Rozdział III â?? Dylemat
â??â?ł decyzja â?ł zabię czy ułaskawięâ?łĂ˘??
â??â?ł zabraę życie, niszczyę, palię, grabię â?ł to jest łatwe - budowaę, poprawiaę jest wyzwaniem.â??
â??Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.â??
[jeden z cytatów tu nie pasuje, wskaż bohatera wypowiadajęcego niepasujęcę sentencję]
Koniec żartów, biorę gitarkę na warsztat, zrobię sobie testowę robotę.
Rozdział IV â?? Plan
Po rozkręceniu gitary ukazuje się korpus z lipy, oszlifowanie lakieru pozwala stwierdzię, że jest to lite drewno sklejone z czterech elementów o dołę równomiernym usączeniu w desce nr 3 patrzęc od dolnej częłci korpusu. Największy sąk ma 1,8cm łrednicy i znajduje się kilka cm nad zaczepem tylnym paska. Pozostałe sąki są małe (ok. 2mm) i nie stanowię problemu wizualnego. Jedynie top ma tak różne kolory, że lakierowanie transparentne odpada. Z ciężkim sercem postanawiam okleię top dwie warstwy, mahoł (0,6) a na to brzoza oczkowa (0,6).
Z wstępnych oględzin oraz oględzin dokonanych po rozkręceniu powstaje lista zmian:
1. Następi zmiana zarysu korpusu, bo tak

2. Korpus dostanie okleinę na top, reszta dostanie kolor jasny dęb â?? pokrycie lakier nitro (łwietny czas na próbę).
3. Gryf dostanie nowy kształt główki (+ okleina brzoza oczkowa) oraz nowy profil dężęcy do â??Câ?? i zostanie odchudzony do 22,5mm na I progu i 23,0 mm na XII.
4. Klucze zostanę wymienione na nowe.
5. Mostek zostaje ten, co jest - tremolo będzie zablokowane.
6. Siodełko trzeba wymienię.
7. Nad elektronikę zastanowię się, jeżeli po złożeniu drewna z założonymi strunami będzie jakoł grało i odchudzony gryf nie pęknie. Komora na elektronikę pomiełci ze cztery potencjometry i ze dwa przełęczniki. Na pewno trzeba ekranowaę wszystkie komory.
Rozdział V â?? Realizacja
Zmiana kształtu główki na mniej agresywnę
Rysunek i obciecie, docięcie, wyrównanie szlifowanie oraz klejenie. Krawędęšłgłówki dostała klonowę okleinę ze względu na widoczne rożne odcienie doklejek. Po zmianach kształtu wyględa to tak. Proporcje poleciały i niekoniecznie w dobrę stronę

[Przepraszam za słabe foty z telefonu, ale takie warunki ołwietleniowe i moja zapominalskołę żeby zabraę prawdziwy aparat na strych]