Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Wszystko zwięzane z lutnictwem, a nie pasujęce do innych działów

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: KrakĂłw

Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: molu »

Warto zajrzeę na forum tdpri, do relacji z budowy archtopa. Szykuje się niezła gitara, zresztę jak zwykle u tego gołcia.

T.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: poco »

Poczętek OK, ale mam zastrzeżenia do żebrowania topu wykonanego z tego samego materiału poprzez wybranie.
Chodzi głównie o rolę jaka pełni to belkowanie, a którego w tym przypadku nie spełnia ze względów mechanicznych - układ słojów i przenoszenie sił zginajęcych.
Dalej będziemy się przyględaę postępowi. :-)
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
molu
Posty: 1418
Rejestracja: 2012-02-21, 14:42
Lokalizacja: KrakĂłw

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: molu »

Nie tylko Ty masz takie wętpliwołci - na konkurencyjnym forum (mylespaul) jest dyskusja na temat tego ożebrowania :). A tutaj autor zabrał głos w tej sprawie.

T.
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Ja tez mam uwagi, ale nie w wypadku belkowania płyty.
Jełli to jest klon, a tak mi wyględa, to taki wyfrezowany układ powinien spokojnie wystarczyę.
Grubołę samej płyty jak widzę też nie jest mała więc cały układ powinien (jak się wydaje) zadziałaę.
Bardziej rażę mnie "pancerne" boki gitary.
Wiem ze to znaczne ułatwienie w budowie ale po co odbieraę gitarze dęšłwięk zabierajęc jej powietrze z łrodka??
Poza tym bardzo ładnie - podoba mi się :-)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

piękne drewno na podstrunnicę.
Belkowania nie rozumiem, za dużo czytania za mało czasu. Może w tej konstrukcji jest to bez znaczenia, ale generalnie jak top cieniutki, to belki muszę braę udział nie tylko w przenoszeniu nacięgu strun ale i w kształtowaniu się dęšłwięku. Najwięcej chyba wiedzę smyczkowi - jak dużo zależy od belek, ale to samo się tyczy gitar klasycznych, ale w tej gitarze może rzeczywiłcie taki sposób "wystarczy". Za takim rozwięzaniem przemawia chyba tylko prostota wykonania (CNC).
pozdrowienia
Piotr
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Za takim rozwięzaniem przemawia chyba tylko prostota wykonania (CNC).
Nie do kołca Piotrze. Chyba każdy przy budowie bierze pod uwagę cały proces budowy instrumentu. I o ile w tym wypadku rzeczywiłcie łatwiej belki wykonaę na cnc, to potem już dostroię płytę znacznie trudniej. Kiepsko poruszaę się między belkami, no chyba że stroimy od góry, ale jakoł tego nie wiedzę.
Doczytałem tez o co chodzi z grubymi bokami (choę do mnie to mnie przemawia - tak jest napisane w założeniach) Chodzi o to żeby max. powierzchni płyty była wolna i drgajęca. Dla tego nie będzie klejona do bloku gryfowego i spodniego. Stęd przez autora użyte grubsze boki, żeby całołę konstrukcji wytrzymała.
Nie rozumiem tego bo takie klocki po obrysie tez zabieraję sporo miejsca.
Pozdrawiam
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Czy one są pancerne to kwestia dyskusyjna.
W mojej opinii kluczowe dla projektu jest założenie "wolnych" płyt.
Dla tego do pewnego stopnia usprawiedliwiona jest kwestia grubych boków w obszarze bloku gryfowego. Co dalej?? Jak mi się zdaje zbędny materiał. Ale to tylko moja opinia. Nie kwestionuje umiejętnołci i wiedzy autora. Wydaje mi się po prostu, że można by to zrobię "delikatniej"
Tu podobna konstrukcja http://www.vanden.co.uk/archtop-guitar.htm
Jak dla mnie w pewnym sensie wzorcowa. Zarówno względem materiałowym jak i samej budowy.
Nie ma tam "pancernych elementów" a całołę jest estetyczna i przemyłlana.
Gitara prezentowana przez Mola w sensie konstrukcyjnym to elektroakustyk, buduje się takie gitarki mniejsze i nie lecę na głowę, są przecież różne rozmiary archtopów. Choęby Gibson robi kilka modeli. A chyba każda z nich wyposażona jest w truss rod'a i klucze. Nie wiem czy to jest powód do zmartwieł. Pewnie okazało by się po zmontowaniu całołci.
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: poco »

Zmieniłem literę w tytule postu z "l" na "j". Dopiero teraz zauważyłem, że była literówka.
Wracajęc do dyskusji mam wrażenie, że nie rozumiem podziału konstrukcji w odniesieniu do nazewnictwa.
Archtop, dla mnie, to konstrukcja "pudlana", z wyraęšłnie oddzielonym wypukłym topem i tyłem . O "efach" (mogę byę inne kształty otworów) nie wspomnę. Czyli bardziej zbliżona do smyczków. https://www.google.pl/search?q=arch&tbm ... 67&bih=552
Natomiast Wikipedia zapodaje tak hollow jak i semi-hollow jako także archtop. http://en.wikipedia.org/wiki/Archtop_guitar oraz nasza http://pl.wikipedia.org/wiki/Arch_Top
Może koledzy bardziej kumaci w tych podziałach wprowadzę, spróbuję wprowadzię ujednolicenie w nazewnictwie, chociażby po to, aby nie było posądzenia o dyletanctwo w trakcie rozważania nad detalami charakterystycznymi dla jednej konstrukcji, a przypisywanych również innym. Tym samym ułatwia to dowolnołę interpretacyjnę.
Czytajęcy nasze forum muszę mieę pewnołę, że trafili pod adres, gdzie miełci się poważne forum. :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Arch top pochodzi od archit - łuk, sklepienie łukowe.
Top - wiadomo.
Włałciwie nie wiem czy Arch top może mieę stałe połęczenie płyt w środku pudła i byę przez to semi. Bo konstrukcja ta z zasady posiada czy strunocięg.
Wydaje się, że nie. Bo w momencie zastosowania takiego połęczenia idea strunocięgu traci sens.
Pozdrawiam
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: poco »

To kontynuujęc, mamy następne okrełlenie zwięzane z wyrazem semi. Jest to semi hollow, gdzie tłumaczenie z języka angielskiego
hollow http://pl.bab.la/slownik/angielski-polski/hollow , a semi http://pl.bab.la/slownik/angielski-polski/semi
Temat się rozszerza, albowiem mamy konstrukcję pustę - wydrężonę jako hollow oraz pół pustę/pół wydrężonę, częłciowo wydrężonę semi hollow.

Pozdrawiam, Ryszard
PS Przepraszam kolegów forumowiczów za błędny, nieprawdziwy fragment tekstu napisany wczełniej. Usunęłem go.
via vita curva est
popik10

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: popik10 »

Bazujęc na tej nomenklaturze to to, co w tytule jest archtopem raczej nazwał bym semi hollow i będzie konstrukcyjnie bliższe ES 335
A to z jakiego powodu??
Dla mnie to póki co typowy archtop, choę pancerny ;-)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Ja za popikiem - to jest archtop. Takie archtopy buduje ktoł, kto bardzo lubi konstrukcję solid body i jeszcze nie chce daę prawdziwego kroka w klasycznę konstrukcję gitary jazzowej;)
pozdrowienia
Piotr
Tanto
Posty: 274
Rejestracja: 2013-10-22, 19:04
Lokalizacja: Dobra

Re: Archtop. Relacja z budowy na tdpri

Nieprzeczytany post autor: Tanto »

popik10 pisze:Bardziej rażę mnie "pancerne" boki gitary.
Wiem ze to znaczne ułatwienie w budowie ale po co odbieraę gitarze dęšłwięk zabierajęc jej powietrze z łrodka??
Tę pancernołę porównujesz do klasycznych konstrukcji archtop czy 'dech' z wyfrezowanymi komorami?
Ta konstrukcja wyględa na próbę połęczenia tych dwóch koncepcji. Nigdy tego nie próbowałem, ale teoretyzujęc obawiam się że 'rama' majęc grubołę boków np. 5 mm była by bardzo niestabilna. Głównie ze względu na układ słojów, gięte boczki są mniej podatne na pęknięcia itp. niż cieniutki kawałek drewna ze słojami ułożonymi w poprzek.

Jełli jestełmy już przy temacie - jaka jest optymalna grubołę boczków w desce z frezowanymi komorami? Różnice w tej grubołci maję jakił zauważalny wpływ na brzmienie?
ODPOWIEDZ