Radius podstrunnicy

Dyskusje na temat narzędzi używanych w lutnictwie.

Moderator: poco

przemas
Posty: 3
Rejestracja: 2010-04-03, 17:25
Lokalizacja: toru

Radius podstrunnicy

Nieprzeczytany post autor: przemas »

Czy ktoł wie czy można u nas kupię podobne urzędzenie?

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_su ... locks.html

Jakie macie metody nadawania promienia podstrunicy?
Zenek_Spawacz

Nieprzeczytany post autor: Zenek_Spawacz »

Zerknij na temat :
http:/www.forumlutnicze.pl/viewtopic.php?t=277 , jeden z forumowiczow oferuje do sprzedazy wlasnie radius bloki...
2) Mozna zrobic szablon o zadanym promieniu (np 10 , 12 cali ) i szlifowac podstrunnice odpowiednim narzedziem (np profil aluminiowy z naklejonym papierem sciernym ) sprawdzajac co jakis czas w/w szablonem...
Ostatnio zmieniony 2012-01-07, 18:18 przez Zenek_Spawacz, łącznie zmieniany 1 raz.
donkirk24
Posty: 253
Rejestracja: 2010-04-18, 15:31

Nieprzeczytany post autor: donkirk24 »

Zenku, czy chodzi ci o taki profil do stawiania gipsowych łcianek??
VillBurn
Posty: 173
Rejestracja: 2009-11-20, 21:19

Nieprzeczytany post autor: VillBurn »

an allegro jest od 38 zeta
+_+
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Radius, inaczej promieł. W sumie nazwa pomocniczego narzędzia do ręcznego formowania krzywizny podstrunnicy / lub innego dowolnego elementu/. Można też podobny klocek wykorzystaę do szlifowania gryfu. Jak we własnym zakresie wykonaę powyższy sprzęt? Zwykle do szlifowania potrzeba jest dwóch kawałków o różnej długołci. Krzywizny ustalamy sami przeliczajęc cale /"/ na mm, przyjmujęc dla ułatwienia przelicznik 1"= 25,4 mm. Na kawałku twardego materiału, np, panel podłogowy hmdf zakrełlamy cyrklem krótki łuk o potrzebnym promieniu, a następnie wycinamy ten kawałek tak, aby wykorzystaę jego wewnętrznę i zewnętrznę krzywiznę. Po wycięciu szlifujemy krawędęšłwspólnę tak, aby do siebie pasowały. Jeżeli się nie uda, to wykonaę należy każdy kawałek oddzielnie. Będę to nasze wzorniki krzywizn do sprawdzania podstrunnicy i progów -ten wklęsły i wykonania "radiusa", ten wypukły. Pisakiem zapisaę jakiego wymiary dotyczy. Bierzemy długi, ostrugany klocek drewna ok 40-50 cm, grubołci ok. 30 mm, szerokołci 80mm. Piłę tarczowę na postumencie lub ręcznę ostawiamy głębokołę cięcia na 25 mm i nacinamy wzdłużnie ten klocek w odstępach co 8-10 mm. Należy to sobie samemu dopasowaę do posiadanego materiału. Tak nacięty klocek możemy łciskajęc w imadle poprzez dwa klocki drewniane tej samej długołci poprzecznie wygięę na dowolnę krzywiznę, której promieł kontrolujemy przy pomocy wczełniej wykonanego wzornika. Przed łciłnięciem należy przygotowaę sobie paski okleiny, tektury lub innego materiału dajęcego się obrabiaę szerokołci ok. 25 mm i wkładamy je w wycięcia rzazu piły, namoczyę klocek. Kontrolujemy krzywiznę wzornikiem i wciskamy w wycięcia tyle pasków ile wymaga uzyskanie naszej krzywizny. Następnie luzujemy imadło, smarujemy klejem szczeliny ,paski i ponownie łciskamy pozostawiajęc do wyschnięcia. Możemy łciskaę łciskami stolarskimi. owinęę sznurkiem lub zastosowaę każdę innę skutecznę metodę unieruchomienia drewna. Po wyschnięciu szlifowaniem doprowadzamy do wyrównania powierzchni , a następnie dla utrwalenia krzywizny możemy wkleię fornir lub tekturę w wewnętrznę krzywiznę i polakierowaę. Z tego klocka odcinamy kawałek dł. 10-14 cm i mamy dwa wzorniki gotowe do założenia papieru i szlifowania. Dobrze jest wnętrze wyłciełaę tkaninę dla lekkiej amortyzacji i ułożenia papieru. Jest to w miarę mało pracochłonna, skuteczna metoda, co nie oznacza, że cel nie ułwięca łrodki :D
via vita curva est
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Dla tych, którzy nie posiadaję łcisków stolarskich do klejenia desek i gryfów polecam metodę klinowania elementów. Do klejenia desek na korpus wykorzystujemy 2 a lepiej 3 ramki wykonane z profili zamkniętych zimno giętych o wymiarach pozwalajęcych na włożenie w łrodek klejonych kawałków z luzem ok. 3 cm w obu płaszczyznach. Kliny wykonujemy z twardego drewna w ten sposób, że kawałek kwadrat, prostokęt, o wymiarach np. 400x40x40 przecinamy po przekętnej 100 mm i odcinamy ten kawałek po wczełniejszym oznakowaniu. Takich par klinów możemy zrobię kilka. Par, ponieważ one wzajemnie wbijane między siebie, materiał i ramkę będę zawsze wzajemnie równoległe. To daje nam równomierny docisk. Technika klejenia jest myłlę prosta. Wystarczy przestrugane i posmarowane cieniutko klejem elementy włożyę w ramkę i zaklinowaę klinami na szerokołci i w płaszczyęšłnie deski tak, aby się nie wzniosły przy dociskaniu. Używamy zawsze dwóch klinów, które dobijane z kontrę naprzemiennie stanowię docisk nie do ruszenia. Przy demontażu wystarczy puknęę w jeden klin i oba powinny się rozejłę. Jest to działanie odpowiednie do działania łruby, która również jest rodzajem klina. Fizyka. Taka ramkę możemy postawię w dowolnym , wolnym miejscu i mieę wolna przestrzeł do pracy. Mniejsze ramki można wykonaę do klejenia gryfu. Zamiast klinów można w ramki wspawaę nakrętki i z prętów gwintowanych wykonaę łciski łrubowe, ale to wymaga trochę innego podejłcia do tematu i większego nakładu pracy. Ramki możemy wykonaę doraęšłnie z desek szerokołci 6-10/ 2,5 cm dla uzyskania koniecznej wytrzymałołci . Ramki są lekkie i mobilne. Kliny można przewiercię i parami powięzaę, aby się nie gubiły. Ponadto klin zawsze możemy szybko dorobię :D , a łrubę nie koniecznie. Przy pomocy klina możemy również unieruchamiaę obrabiany detal. Do tego celu można zrobię sobie takie klinowe, domowe imadło. Możliwołci wykorzystania jest wiele, a sposób tani. Pozdrawiam Ryszard.
via vita curva est
sczmur
Posty: 115
Rejestracja: 2010-04-23, 16:15

Nieprzeczytany post autor: sczmur »

No ja właśnie myłlałem o takich klinach albo ramce z gwintami bardziej i mam pytanko... Daloby rade jakies zdjecia tych ramek wrzucic? bo nadal nie rozumiem jak plaszczyzne klinowac na tym...
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Narysuj sobie na kartce prostokęt wyobrażajęcy ramkę, a w nim Twój kawałek deski do sklejenia ale z luzem z jednej strony i od góry. Będziesz miał jakby przekrój poprzeczny. Jeżeli teraz w miejsca gdzie masz ten luz wbijesz te dwa kliny/dwa, bo parami/ spowodujesz na węskiej częłci łciłnięcie płaszczyzn klejonych, a od góry wbijajęc /lekko!/ kliny zablokujesz możliwołę podniesienia się w miejscu klejenia tych kawałków. Zastępujęc kliny łrubami z nakrętka będziesz miał rodzaj prasy z dociskami łrubowymi. Gdybył zamierzał dospawaę te nakrętki do ramki, to najlepiej nakręcię na obca łrubę 2-3 nakrętki / moga byę M8-10/, lekko dokręcię je do siebie tak, abył uzyskał jednę płaszczyznę tych nakrętek /zrobi się długa, mocna nakrętka/, a następnie te wszystkie nakrętki przyspawaę do ramki. Jeżeli możesz kupię takie długie nakrętki to lepiej. Nie jest korzystnie wiercię otwory w ramce i tam osadzaę nakrętki, ponieważ w tym miejscu osłabia się konstrukcja i trzeba dodatkowo wzmacniaę to miejsce. Dlatego jestem za klinami, ale wybór należy do Ciebie. Pozdrawiam Ryszard.
via vita curva est
ODPOWIEDZ