Lutnictwo a podatki
: 2021-01-15, 19:33
Jełli ktoł interesuje się lutnictwem zawodowo, warto wiedzieę o preferencjach podatkowych dla tzw. "lutnictwa artystycznego". W skrócie: gitara wykazujęca cechy oryginalnołci i indywidualny charakter (czyli praktycznie wszystkie gitary lutnicze, a i wiele manufakturowych), jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i twórca gitary może odliczyę 50% kosztu uzyskania przychodu z tytułu korzystania z praw autorskich.
Poniżej generalia, które wycięłem z artykułu doradcy podatkowego J.Rudzkiej:
"[...] Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 i 1291, z póęšłn. zm.), zwanej dalej â??ustawę PITâ??, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporzędzania przez nich tymi prawami wynoszę 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potręcone przez płatnika w danym miesięcu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PIT, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jednoczełnie z uwagi na fakt, że przepis zawiera odesłanie do odrębnych przepisów dotyczęcych korzystania przez twórców z praw autorskich, wyjałnienia zawarte w interpretacji będę odwoływały się również do postanowieł ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231, z póęšłn. zm.), dalej zwanej â??ustawę o prawie autorskimâ??, oraz do innych szczególnych regulacji zawartych w odrębnych ustawach.
Sposób stosowania przepisów
Z powołanego na wstępie przepisu ustawy PIT wynika, że 50% koszty przysługuję podmiotowo twórcom (1) oraz przedmiotowo z tytułu korzystania przez nich z praw autorskich (2) lub rozporzędzania przez nich tymi prawami (3).
Jednoczełnie jak stanowi art. 22 ust. 9b ustawy PIT, ww. koszty stosuje się wyłęcznie do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1) działalnołci twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczołci audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2) działalnołci artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3) produkcji audialnej i audiowizualnej;
4) działalnołci publicystycznej;
5) działalnołci muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6) działalnołci konserwatorskiej;
7) prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o prawie autorskim, do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8) działalnołci badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalnołci dydaktycznej.
Ponadto, wysokołę 50% kosztów uzyskania przychodów ograniczona jest limitem kwotowym uregulowanym w art. 22 ust. 9a i 9aa ustawy PIT.
W roku podatkowym łęczne koszty uzyskania przychodów z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 9 pkt 1â??3 ustawy PIT nie mogę przekroczyę kwoty stanowięcej górnę granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, czyli 85 528 zł. Z kolei w myłl art. 22 ust. 9aa ustawy PIT, w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (dalej: â??ulga dla młodychâ??), kwoty 85 528 zł nie może przekroczyę suma łęcznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1â??3 ustawy PIT, oraz ww. przychodów zwolnionych od podatku.
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikajęce z zastosowania normy procentowej okrełlonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT (w tym ponad kwotę 85 528 zł), koszty uzyskania przychodów przyjmuje się w wysokołci kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10 i 10a ustawy PIT).
Prawa autorskie
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim przedmiotem prawa autorskiego (przysługujęcego twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej) jest każdy przejaw działalnołci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartołci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postaę nieukołczonę (art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim).[...]"
---------------
Koniec cytatu.
Czyli przypomnijmy:
W obowięzujęcej ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych występuje syntetyczna definicja przedmiotu prawa autorskiego, zgodnie z którę utworem jest każdy przejaw działalnołci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartołci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Jest kilka za i przeciw, aby traktowaę gitarę jako utwór (temat jest dosyę dokładnie przeanalizowany w opracowaniu Opolskie Studia Administracyjno-Prawne VIII, rozdział "Utwór lutniczy w prawie autorskim" na str 147-161 którego autorem jest Marcin Mróz), ale w skrócie należy założyę, że "utwór lutniczy" jest dobrem niematerialnym, jest wytworem intelektu o indywidualnym i oryginalnym charakterze, który został ustalony i utrwalony w postaci instrumentu lutniczego (gitary). Całkiem podobnie jak "utwór plastyczny".
Definicja prawna, jak przypuszczam, powstała przy pomocy lobby budowniczych skrzypiec, ale całkiem przypadkowo zyskuję tu budowniczy gitar, w tym gitar manufakturowych, którym łatwiej jest udowodnię "indywidualnołę Dzieła" - gołym okiem widaę że gitara różni się kształtem, wyględem, ornamentację, itp.
Dlatego według mnie nie powinno byę większych trudnołci przy korzystaniu z tej konkretnej preferencji podatkowej.
Poniżej generalia, które wycięłem z artykułu doradcy podatkowego J.Rudzkiej:
"[...] Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 i 1291, z póęšłn. zm.), zwanej dalej â??ustawę PITâ??, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporzędzania przez nich tymi prawami wynoszę 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potręcone przez płatnika w danym miesięcu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PIT, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Jednoczełnie z uwagi na fakt, że przepis zawiera odesłanie do odrębnych przepisów dotyczęcych korzystania przez twórców z praw autorskich, wyjałnienia zawarte w interpretacji będę odwoływały się również do postanowieł ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231, z póęšłn. zm.), dalej zwanej â??ustawę o prawie autorskimâ??, oraz do innych szczególnych regulacji zawartych w odrębnych ustawach.
Sposób stosowania przepisów
Z powołanego na wstępie przepisu ustawy PIT wynika, że 50% koszty przysługuję podmiotowo twórcom (1) oraz przedmiotowo z tytułu korzystania przez nich z praw autorskich (2) lub rozporzędzania przez nich tymi prawami (3).
Jednoczełnie jak stanowi art. 22 ust. 9b ustawy PIT, ww. koszty stosuje się wyłęcznie do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1) działalnołci twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczołci audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2) działalnołci artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3) produkcji audialnej i audiowizualnej;
4) działalnołci publicystycznej;
5) działalnołci muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6) działalnołci konserwatorskiej;
7) prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o prawie autorskim, do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8) działalnołci badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalnołci dydaktycznej.
Ponadto, wysokołę 50% kosztów uzyskania przychodów ograniczona jest limitem kwotowym uregulowanym w art. 22 ust. 9a i 9aa ustawy PIT.
W roku podatkowym łęczne koszty uzyskania przychodów z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 9 pkt 1â??3 ustawy PIT nie mogę przekroczyę kwoty stanowięcej górnę granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy PIT, czyli 85 528 zł. Z kolei w myłl art. 22 ust. 9aa ustawy PIT, w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (dalej: â??ulga dla młodychâ??), kwoty 85 528 zł nie może przekroczyę suma łęcznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1â??3 ustawy PIT, oraz ww. przychodów zwolnionych od podatku.
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikajęce z zastosowania normy procentowej okrełlonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT (w tym ponad kwotę 85 528 zł), koszty uzyskania przychodów przyjmuje się w wysokołci kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10 i 10a ustawy PIT).
Prawa autorskie
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim przedmiotem prawa autorskiego (przysługujęcego twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej) jest każdy przejaw działalnołci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartołci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postaę nieukołczonę (art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim).[...]"
---------------
Koniec cytatu.
Czyli przypomnijmy:
W obowięzujęcej ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych występuje syntetyczna definicja przedmiotu prawa autorskiego, zgodnie z którę utworem jest każdy przejaw działalnołci twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartołci, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Jest kilka za i przeciw, aby traktowaę gitarę jako utwór (temat jest dosyę dokładnie przeanalizowany w opracowaniu Opolskie Studia Administracyjno-Prawne VIII, rozdział "Utwór lutniczy w prawie autorskim" na str 147-161 którego autorem jest Marcin Mróz), ale w skrócie należy założyę, że "utwór lutniczy" jest dobrem niematerialnym, jest wytworem intelektu o indywidualnym i oryginalnym charakterze, który został ustalony i utrwalony w postaci instrumentu lutniczego (gitary). Całkiem podobnie jak "utwór plastyczny".
Definicja prawna, jak przypuszczam, powstała przy pomocy lobby budowniczych skrzypiec, ale całkiem przypadkowo zyskuję tu budowniczy gitar, w tym gitar manufakturowych, którym łatwiej jest udowodnię "indywidualnołę Dzieła" - gołym okiem widaę że gitara różni się kształtem, wyględem, ornamentację, itp.
Dlatego według mnie nie powinno byę większych trudnołci przy korzystaniu z tej konkretnej preferencji podatkowej.