To tak.. chciałbym w miarę wiernie odtworzyć '59tkę, przynajmniej pod względem wyglądu . Ze względów finansowych nie rzucam się na materiały i części "z epoki", czyli nie będzie podstrunnicy z palisandru brazylijskiego, oryginalnych markerów podstrunnicy czy też bindingu po 40$ za jedną żyłkę. Ale postaram się odtworzyć wymiary (przynajmniej wg planu, który posiadam), kolory i okaże się co jeszcze...
Już na samym początku jest odstępstwo od oryginału - drewno na gryf i korpus. Niestety w PL nie za bardzo można nabyć mahoń prosto z półki, sprowadzanie jest zbyt kosztowne. Dlatego użyję sapeli, które różni się wyglądem od mahoniu - kolor, pory, ciężar. Ciężar jest tutaj dość istotny więc po wycięciu korpusu okaże się czy będzie konieczność wykonania otworów "odciążających".
W zasadzie posiadam większość potrzebnych materiałów i osprzętu, pozostały tylko jakieś drobiazgi. No.. w sumie to nie mam jeszcze dość istotnej rzeczy - szablonów. Wzory szablonów mam w 95% gotowe, są w formie elektronicznej i będą wycięte cnc. Muszę tylko podjąć kilka decyzji odnośnie metod frezowania (łożysko czy tulejka) bo od tego zależy rozmiar niektórych otworów w szablonach i ewentualna decyzja o zakupie frezów.
Tyle tytułem wstępu, a teraz trochę konkretów. Zrobiłem listę potrzebnych materiałów i osprzętu, może komuś przyda się przy zakupach przed budową LP. Nie podaję linków do sklepów oraz cen bo to się często zmienia, linki z czasem tracą aktualność, itp...
No to jedziemy.
Drewno
- Drewno na korpus
Mahoń/sapeli o wymiarach minimum 34x45 cm, grubość min 45mm. Wycięty mahoniowy korpus ma rozmiar ok 33x44 cm i grubość dokładnie 44,45 mm (1 3/4”). W przypadku sklejania z dwóch kawałków potrzebne są deski o szerokości ok 17,5 - 18 cm. - Gryf
W LP ‘59 gryf jest z jednego kawałka drewna (główka ma doklejane boki). W związku z tym potrzebna jest odpowiednio gruba deska, z której można wyciąc gryf z główką odchyloną o 17 stopni. Minimum 65mm grubości, szerokość 58-60mm. Boki główki są doklejane ale jeżeli chcemy z jednego kawałka główkę to potrzebujemy deskę o szerokości 80 mm zamiast 60mm. Długość ok 66-70 cm. - Top
Top wykonany jest z klonu (jawor) najczęściej falistego, sklejany z dwóch kawałków. Deskę o odpowiedniej grubości rozcina się wzdłuż i rozkłada jak książkę. Dzięki temu uzyskujemy symetryczny wzór. Grubość wyprofilowanego topu to 15,88mm, deska przed profilowaniem powinna mieć 16-20mm grubości. - Podstrunnica
Palisander. W oryginale palisander brazylijski, aktualnie trudno osiągalny i raczej drogi. Wymiary podstrunnicy przed obróbką - 460x60x6,5mm. Gotowa podstrunnica ma 5,7 mm grubości. - Nakładka na główkę
Oryginalnie jest cienka nakładka z holly (ostrokrzew?). Można zastąpić klonem. Potrzebny kawałek o rozmiarach ok 85x185x1mm - Zaślepka pręta regulacyjnego w gryfie. Zaślepka wykonana z klonu.
- Klucze w układzie 3+3. Nikiel, pokrętła perła lub zielonkawe.
- Mostek tune-o-matic ABR-1. Ważne - mocowany na śrubach wkręcanych w korpus, a nie na wciskanych trzpieniach.
- Strunociąg (oryginalnie aluminiowy).
- Przetworniki - 2x humbucker typu PAF, puszkowany lub bez puszek.
- Ramki przetworników. Kolor w zależności od preferencji i zamierzonego efektu. Nowe LP miały białe ramki, które z czasem zmieniały kolor na kremowy/kość słoniowa. Ramki skośne, wyższa przy mostku, niższa przy gryfie. Nalezy zwrócić uwagę na standard/kraj pochodzenia ramek. Amerykańskie maja inną szerokość niż chińskie.
- Pickguard - kolor pasujący do ramek. Trzeba zwrócić uwagę na rozstaw przetworników.
- Pokrętła potencjometrów - złote, tzw. bell hat, z wytłaczanymi numerami. Są też dostępne w kolorze amber. Przy zakupie trzeba dopasować mocowanie do potencjometrów. W zależności od kraju produkcji potencjometrów są różne standardy. Ośki potencjometrów mogą mieć 20 (chyba wersja US) lub 16 ząbków na obwodzie.
- Potencjometry - 4 szt 500K audio taper.
- Kondensatory - 2 szt, 22nF 200V.
- Przełącznik 3 pozycyjny. Długi lub krótki.
- Gniazdo jack 1/4”, mono.
- Przewody - jednożyłowy w plecionym, metalowym ekranie, ok 1,5m.
- Płytka montażowa jack - w kolorze plastików.
- Płytka montażowa przełącznika - w kolorze plastików.
- Nakładka/gałka przełącznika. Kolor najczęściej amber (ciemny) lub kremowa.
- Zaczepy paska - nikiel.
- Blaszka montażowa pickguarda - nikiel.
- Wskazówki pod gałki potencjometrów - nikiel
- Siodełko w oryginale nylonowe.
- Pręt regulacyjny gryfu - pojedynczy, od strony korpusu zakończony walcem stalowym. Oryginał ma calową średnicę i gwint. Zamienniki w PL są 5mm.
- Nakrętka pręta - na klucz nasadowy 8mm, mosiężna, gwint 5mm,
- Płytka maskująca pręt - dwuwarstwowa, czarny/biały, w kształcie dzwonka.
- Logo Gibson - macica perłowa o grubości 0.2 - 1,5mm
- Napis Les Paul. Naklejka lub wykonany metodą sitodruku.
- Binding korpusu - biały lub kremowy, 2mm grubości, 6.5-10mm wysokości, długość 160 cm.
- Binding gryfu - biały lub kremowy. 1.5-2mm, (finalnie 1mm) min 6.5mm wysokości.
- Pokrywa wnęki elektroniki - czarna.
- Pokrywa wnęki przełącznika - czarna.
- Śrubki do: płytka jack, ramki przetworników, pokrywa elektroniki oraz przełącznika, klucze, pokrywa pręta gryfu.
- Drut progowy - wymiary zbliżone do: szer 2.41mm, wysokość 1.14mm, trzpień wys. 1.85mm. Zbliżony jest sintoms 249119.
- Boczne markery podstrunnicy - średnica 2.38mm, tortoise. Grubość ok 1.5-2mm.
- Markery podstrunnicy - trapezoidalny kształt, celuloid.
- Drut uziemiający mostek - srebrzanka, średnica 1mm.
W sobotę odebrałem z suszarni deskę na gryf i niedługo zaczynam obróbkę drewna na korpus i gryf. Oczywiście będą zdjęcia z poszczególnych etapów prac.
T.