Akustyk Martin om by Piotrek_violin

Miejsce na zdjęcia i opisy zbudowanych instrumentów

Moderator: Jan

Awatar użytkownika
PiotrCh
Posty: 4401
Rejestracja: 2013-02-12, 00:04
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Akustyk Martin om by Piotrek_violin

Nieprzeczytany post autor: PiotrCh »

Przecież wiadomo, że pieczone jest bardziej chrupięce;) Wczełniej można podsmażyę - będzie od razu zabezpieczone przed wilgocię;)

Ciekawe podejłcie do drewna - liczy się test przed-po a teorię się dopasuje :D
pozdrowienia
Piotr
Awatar użytkownika
Piotrek_Violin
Posty: 320
Rejestracja: 2011-08-26, 20:55
Lokalizacja: Oslo

Re: Akustyk Martin om by Piotrek_violin

Nieprzeczytany post autor: Piotrek_Violin »

Popik myłlę że klejenie dyskwalifikuje płyty do wypiekania. Jełli ktoł będzie chciał przetestowaę metodę wypiekania, ostrzegam na wstępie! Pierwsze moje próby z wypiekaniem były na kawałku łwierku pozyskanym ze starego stołu. Był to kawałek deski rozcięty do grubołci około 5mm i wstępnie zeszlifowany. Podczas pieczenia w kilku miejscach żywica zgromadziła się, i po wypieczeniu byłem bardzo sceptyczny do tej metody ponieważ po zeszlifowaniu w drewnie były pustki powietrzne. Dopatruje się tu różnic w pozyskiwaniu drewna o których pisał Poco.
jacek owsianowski
Posty: 153
Rejestracja: 2015-11-01, 22:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Akustyk Martin om by Piotrek_violin

Nieprzeczytany post autor: jacek owsianowski »

Nie zgadzam się z Ryszardem co do twardziela i częłci żywicznej, pierłcieł zewnętrzny jest zwany bielem a reszta to twardziel . Częłę od rdzenia w starych drzewach jest martwa i z dużym przyrostem prawdopodobnie dlatego jest odrzucana ,a żywica jest w całym drzewie.Jacol
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: Akustyk Martin om by Piotrek_violin

Nieprzeczytany post autor: poco »

Jacol. Masz rację z tę twardzielę. Po prostu zapętliłem się z fałszywę twardzielę i zapędziłem sam w kozi róg. :oops: Chodziło mi o częłę rdzeniowę, która przebarwia się inaczej niż ta, którę wykorzystujemy do instrumentów. Dzięki za zwrócenie uwagi.
Co do występowania żywicy w całym przekroju , to też prawda, ale jest tego w zdrowym drewnie tak niewiele, że nie wiem, czy ma to wpływ znaczęcy na włałciwołci akustyczne.
Traktuję te informacje jako element poszukiwał polepszenia parametrów akustycznych drewna w metodzie obróbki samego drewna, a nie stosowania "ulepszaczy" zewnętrznych.
Swoję drogę, to czy podobnych zabiegów nie stosowano w przeszłołci? Może tylko ukryto ten zabieg jako tajemnicę lutnika i stęd niewiele wiemy i spekulujemy - przynajmniej ja się dałem wcięgnęę w tę sprawę. ;-) :-D
Ale, wg mnie potrzebne jest takie rozważanie chociażby po to, aby różne punkty widzenia zapobiegały mitomanii i powstawaniu prawd objawionych w obrębie lutnictwa. Więcej wiemy, mniej dajemy się nabieraę na chwyty marketingowe, a tym samym ułatwiamy innym zakupy tak instrumentów, jak materiałów na nie.
Pozwoliłem sobie zacytowaę zdanie z Wikipedii n/t kanałów żywicznych Cyt.- " Przewody żywiczne stanowię zwykle system połęczonych między sobę kanałów pionowych i poziomych. Występuję w drewnie większołci gatunków drzew iglastych m.in. u sosny, modrzewia i łwierka, zał u jodły, choiny, sekwoi i cedru powstaję dopiero po zranieniu[3]".
W tym cytacie jest wzmianka o cedrze, tak modnym i dobrym drewnie na topy, bo byę może z tym zwięzane są jego włałciwołci?
Faktem jest, że my, to możemy sobie tylko pogadaę na poziomie użytkownika -wykonawcy, a podstawy teoretyczne i wnioski powstawaę będę w ołrodkach naukowo-badawczych.
Jeszcze raz dzięki za sprostowanie i spodziewam się zawsze takiej wnikliwołci w roztrzęsaniu tematu, bo to dobrze łwiadczy tak o forum, jak i jego uczestnikach.
Powtórzę po raz n-ty, że forum tworzę userzy, nie "admini" i "modzi". Dlatego ono żyje i ma się coraz lepiej. ;-) :-D
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ