Stół warsztatowy - falbanek własnej produkcji.

Pochwalcie się co jeszcze robicie / zrobiliłcie.
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Stół warsztatowy - falbanek własnej produkcji.

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

Przed podjęciem dalszych prac nad gitarkę stwierdziłem, że dłużej tak się nie da i zbudowałem sobie dostosowany do moich potrzeb stół warsztatowy. W rogu warsztatu stała stara ogromna spawara i to mnie skusiło.

Stół ma wymiary: Blat 130cm x 60cm. Wysokołę 100cm.
Popatrzyłem troszkę w internecie co do wysokołci. Okazało się (dla mnie to nowołę), że blat powinien byę na wysokołci nieco poniżej łokci, tak by wygodnie spoczywały na nim ręce. I powiem wam, że to bardzo wygodne. O niebo lepiej - nie trzeba się schylaę. Blat potraktowałem żywicę, dla wzmocnienia powierzchni (bo dużo tego mi zostało) i dla zalania otworów na łruby. Na blacie przymocuję mój stojak do frezarki, a na dole będzie półka na drobiazgi (dodatkowo wzmocni konstrukcję)

Stół wyszedł stabilny i mocny mimo, iż to moje pierwsze przygody ze spawarkę.

Koszta:
kętowniki stalowe: 45zł
łruby: ok 10zł
blat - sklejka 18 mm:ok 90 zł
farba opcjonalna: 25 zł (duuuużo zostało)
Czyli razem: 170 zł.
Załączniki
falbanek.jpg
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Gdzie znalazłeł takie rewelacje dotyczęce wysokołci stołu? Jestem zaskoczony, bo pewnie klapki na oczach i przyjmowanie wysokołci jak w przepisach bhp.
Znalazłem wprawdzie i taka informację na forum stolarskim:
z atlasu antropometrycznego
praca w pozycji stojęcej:
Praca precyzyjna około 7,5cm powyżej łokcia
praca lekka ok 5-7,5cm poniżej łokcia
praca ciężka ok 15 cm poniżej łokcia.
w praktyce idealny jest stół z regulację wysokołci.
Z kolei w informacji bhp podział jest w zależnołci od rodzaju prac i zawiera się od 76 - 99 cm.
Najlepiej jak jest możliwołę regulowania .
Tutaj przykład stanowiska http://jotkel.com/catalogue_HSS03_HSS04.aspx?LNG=pl
Myłlę, że jest to w dużej mierze sprawa indywidualna uzależniona od wysokołci pracujęcego.
Dobrze, że poruszyłeł ten temat, bo można również przyjęę typowy stół i jako pomocnicze wykorzystanie adaptera podnoszęcego poziom stołu roboczego tak, jak to robi fachowiec w tym przykładowym filmiku
http://www.youtube.com/watch?v=4f2it_K5 ... ure=relmfu
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

To znaczy informacje nie są tak precyzyjne jak twoje. Usłyszałem to na podobnym filmiku i zrobiłem doświadczenie. Ustawiłem sobie blat na wysokołci właśnie kilka cm pod łokciem i okazało się to wygodne. Wczełniej działałem na dużo niższym stole (i to chybotliwym) i było to męczęce.

Co do regulacji. Buduję swój warsztat od zera... (jełli chodzi o sprzęt i umiejętnołci, bo nigdy się tym nie zajmowałem). W sumie kwota jakę wydałem na pierwszę gitarę już dawno przekroczyła 2000 zł.

Tutaj chciałem coś zbudowaę szybko, tanio i z frajdę - możliwołę zabawy spawarkę oraz możliwołę wygodnego dokołczenia prac - bezcenna.

Na różne opcje podnoszenia też patrzyłem, ale przy moim poziomie precyzji z pewnołcię byłyby luzy i było by mniej stabilnie.

Z kolei stół jest w wersji rozwojowej. Mam już pomysł na system łcisków mocowanych do blatu. Ale to jeszcze chwila.
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

łruby i nakrętki z gwintem trapezowym kupisz w sklepie z art. metalowymi. Resztę to tego pewnie też wybierzesz bez problemu. Looknij w YT i w stoły robocze. Tutaj link do jednego z nich http://www.youtube.com/watch?v=W9hzeP1J ... re=related
a tutaj jak wykonaę sobie łcisk boczny http://www.youtube.com/watch?v=o4kXnhcO ... re=related. Jest tam tez wiele innych przydatnych informacji.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Ender
Posty: 360
Rejestracja: 2009-01-19, 15:45
Lokalizacja: kuj-pom

Nieprzeczytany post autor: Ender »

shopiK - może jeszcze to poprawisz... Przednie stężenie nóg dałbym wyżej, żeby nie obijaę sobie łydek, chyba że jestem inaczej skonstruowany niż Ty ;-) Po drugie wysunęłbym do przodu blat, żeby solidniej mocowaę łciski.
Jeszcze słówko o wysokołci, komuł się to przyda:)
To, co podał Ryszard warto wzięę pod uwagę przy konstruowaniu miejsca pracy. Ale wiadomo też, że przy pracy z drewnem raz jest delikatne muskanie a za chwilę trzeba pierdyknęę mocno dłutem.
Moja strugnica ma blat na wysokołci 90cm w wyniku kilku przymiarek. O ile krełlenie ołówkiem na desce wymaga lekkiego pochylenia, to już przy struganiu czy dłutowaniu jest optymalnie. Używanie wiertarki z kolei wymaga podniesienia ręk, więc wysokołę jest niejako kompromisem między różnymi pracami. Oczywiłcie ta wysokołę jest dobrana pode mnie, możliwe że jesteł bardziej słusznego wzrostu:)
Masz ten komfort, że zawsze możesz nogi skrócię :-)
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

Wszystko wyjdzie w praniu. W najbliższym czasie kilka godzinek spędze przy stole i wszystko się okaże. Podczas urlopu działałem na podobnej konstrukcji (na działce) tyle, że niższej. Nie było raczej problemu z łydkami. Wszystko okaże się w praniu. Nogi można skrócię w razie czego (te od stołu oczywiłcie :-) )

O szerszym blacie w kontekłcie łcisków nie pomyłlałem, bo planuję coś na kształt systemów jak na obrazkach i w linku: http://festoolownersgroup.com/festool-t ... no-488030/

Obrazek
Obrazek
Ewentualnie tak - z tym, że dolnę listwę stanowiłby blat
ObrazekObrazek

Ewentualnie jest jeszcze własny patent, ale nie sprawdzony więc nie pokażę. Można teżzwyczajnie: Obrazek

A póki co blat wystaje poza obrys kętownika po 3 cm. O kętownik też można zaczepię (dodatkowe 2cm)
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Ender dobrze prawi. Stężenia lepsze są pod kętem niż równoległe, bo one tylko spinaję nogi.
Ja w ogóle bym dospawał jeszcze dwa kętowniki do mniejszego rozstawu wyżej tego stężenia poziomego(usunęę go i przyspawaę płaskownik leżęcy na powierzchni posadzki), o którym pisz Ender i zrobił z nich prowadnicę do szuflady na różnołci. Jeszcze jedna uwaga. Pamiętaę należy, że im wyższy element/konstrukcja, tym szersza powinna byę podstawa lub duuuuużo cięższa. Więże się to z tym, że przecież na tym stole nie będziesz grał w brydża, tylko strugał , walił młotkiem i cholera wie co jeszcze, a to może spowodowaę przewrócenie się konstrukcji.
Reasumujęc ważna jest jeszcze stabilnołę konstrukcji.
Można ja poprawię mocujęc podstawę do podłoża, ale wtedy nie przesuniemy stołu w razie potrzeby.
Podstawa, to podstawa w konstrukcji stołu roboczego. O blacie nie wspomnę. ;-)
Pozdrawiam, Ryszard
PS Zrób grubszy blat np. podwójne to , co masz. Potem zrozumiesz dlaczego
via vita curva est
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

Stężeł usuwał nie będę, ponieważ na nich spocznie półka (na której ewentualnie będzie stał też silnik do szlifierki bębnowej - ale to po wzmocnieniu). Natomiast uwagi o dociężeniu podstawy wezmę sobie poważnie do serca.
Dokładanie prowadnic na szufladę... powyżej - to znowu przesunie łrodek ciężkołci do góry, ale fakt - Byłoby wygodne.

A czemu grubszy blat? Mam co prawda drugi dokładnie taki sam element sklejki z takim przeznaczeniem, tyle, że myłlałem dołożyę go, jak pierwszy się zużyje. Myłlisz, że się powygina?

Chyba dołożę ten blat. Bo przecież jełli planuję system łcisków jak w poprzednim moim połcie, to powinny one mieę solidniejsze oparcie.
szlifek
Posty: 436
Rejestracja: 2009-12-24, 12:58
Lokalizacja: krakĂłw

Nieprzeczytany post autor: szlifek »

witam.
według mnie jest to zdecydowanie zbyt wiotkie i za lekkie.
jak napisał kol. - dołóż 2 warstwę sklejki .
a jak przywalisz golenię w poprzeczkę pod nogami to zrozumiesz że tak nie jest dobrze .
nie spotkałem się jeszcze ze stołem zbyt ciężkim - a widziałem ich dołę sporo .
pozdrawiam.
pamiątaj o cyklinie !
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

I co mnie podkusiło, żeby to publikowaę... :P Już bym dzisiaj mógł wzięę się za gitarkę. Ale nie! za wiotkie, za lekkie, wytnij to, wytnij tamto... Przy was dranie, samo wykałczanie stołu zajmie mi trzy miesięce :-)

No ale na poważnie... Trzeba słuchaę ludzi bardziej dołwiadczonych. Proszę o dalsze uwagi. Może ten wętek się komuł kiedyś przyda.
Ender
Posty: 360
Rejestracja: 2009-01-19, 15:45
Lokalizacja: kuj-pom

Nieprzeczytany post autor: Ender »

shopiK, swoję strugnicę dłubałem niemal pół roku, więc jeszcze wiele przed Tobę :mrgreen:
Pytałeł o grubołę blatu i dlaczego ma byę grubszy, chociaż częłciowo sam odpowiedziałeł. Jak powiercisz otwory pod imaki, to chociaż w większołci nie będę one przenosiły dużych obciężeł, to jednak w cienkim materiale będę powodowały jego zgniatanie i za chwilę blat będzie do wyrzucenia. Inna sprawa, że taka kanapka z dwóch płyt będzie znacznie sztywniejsza, co docenisz podczas pracy.
Mała podpowiedęšł- obetnij nogi o Xcm, dospawaj poziomo na kołcach choęby podkładki i dokręę do tego wszystkiego drewniane kantówki o wysokołci Xcm. Drewno nie tylko zamortyzuje uderzenia, ale zapewni większę powierzchnię oporu, co zapobiegnie przesunięciom.
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska

Nieprzeczytany post autor: palisander »

Shopik... stolik fajny ... ino cienki jakił... Takie coś może służyę jako podstawa pod małę wiertarkę kolumnowę lub jako delikatny stolik do prac lekkich. Jełli myłlisz o cięższych pracach np. strugiem lub tarnikami i pilnikami w imakach to czarno to widzę szczerze mówięc. Będzie się kolebaę i lataę we wszystkie strony łwiata. jak chcesz pożędnę strugnicę i stabilny stół to kup krokwie w składzie drewna budowlanego i pręty gwintowane. Ztakiego materiału wykonasz sobie strugnicę jak marzenie. Poskręcanę i stabilnę. Na blat dasz dwie sklejki 22x2 i będziesz mia blat 44 mm grubołci do , którego możesz spokojnie mocowaę wszelkie imadła i imaki bez żadnych obaw. I przy czymł takim jak się zaprzesz i pocięgniesz heblem po drewnie masz pewnołę że nic nie spieprzysz i struganie będzie precyzyjne. O jakichł lżejszych pracach wymagajęcych stabilnego podłoża nie wspomnę...

Pozdrawiam.
podstawa to dokładność
Awatar użytkownika
shopiK
Posty: 859
Rejestracja: 2012-06-01, 18:32
Lokalizacja: Łódź

Nieprzeczytany post autor: shopiK »

Z bólem serca muszę przyznaę wam rację. Dzisiaj wieczorkiem przyczepiłem sobie kawałek drewna do blatu i wzięłem szerokie dłuto... Trzeba to usztywnię i dociężyę. Tzn. tragedii nie ma. Jest dużo lepiej niż to na czym dotęd się bawiłem - (wysokołci będę bronił - dla mnie super), ale trzeba usztywnię, bo trochę jednak konstrukcja mi sprężynuje.

Więc prawdopodobnie zastosuję skołne zastrzały nogi skrócę (a w zamian) z tyłu i z boku połęczę je grubym płaskownikiem do którego przykręcę drewniane kantówki. Blat pogrubię o drugę sklejkę.

Marudzicie strasznie, ale widzę, że jakieł pojęcie macie :-) (albo nieęšłle wróżycie)
Awatar użytkownika
palisander
Posty: 1003
Rejestracja: 2009-04-17, 12:55
Lokalizacja: Polska

Nieprzeczytany post autor: palisander »

Jak masz miejsce żeby ustawię coś takiego:






http://allegro.pl/stol-stolarski-i2612550524.html



To kupuj i będziesz miał łwięty spokój. Trochę odreanimowaę, uszywnię, porobię zastrzały oraz kliny i masz stół jak złoto.

takie coś rozbiera się w 5 minut bo wzystko jest na klinach drewnianych. Jak to zbijesz mocno to możesz czołgiem po tym jeęšłdzię i nie drgnie... ;-)
podstawa to dokładność
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Nieprzeczytany post autor: poco »

Kurde. Za takie pieniędze, to w ciemno braę. Gdybym nie miał już bym kupił. Super sprzęt i w dobrym stanie.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
ODPOWIEDZ