V-class bracing

Dyskusje na temat budowy gitar akustycznych.

Moderator: poco

Awatar użytkownika
Piotrek_Violin
Posty: 320
Rejestracja: 2011-08-26, 20:55
Lokalizacja: Oslo

V-class bracing

Nieprzeczytany post autor: Piotrek_Violin »

https://www.taylorguitars.com/guitars/a ... cing/story
Dołę łwieża nowinka w dziedzinie belkowania płyty wierzchniej. Co Panowie sądzicie ? Ja już mam swoje przemyłlenia na ten temat Obrazek
poco
Moderator
Posty: 4627
Rejestracja: 2010-12-06, 14:36
Lokalizacja: Blok Dobryszyce

Re: V-class bracing

Nieprzeczytany post autor: poco »

Jest to wręcz nowatorskie podejłcie do tematu funkcji i konstrukcji płyty wierzchniej.
Samo belkowanie, wg mnie, stanowi inny system podparcia/usztywnienia płyty, adekwatny do wskazania nowej funkcji płyty wierzchniej.
Na uwagę zasługuje raczej inny element, a mianowicie brak podparcia belek na bokach, a wręcz akustyczne lub raczej mechaniczne zawieszenie całej płyty na "amortyzatorze", jaki moim zdaniem powoduje ten rowek, który w tym miejscu pocienia jeszcze płytę. Przypomina to trochę konstrukcję steel guitar, a nawet banjo.
To może w istotny sposób zmieni brzmienie, pozwoli na lepsze wpływanie płyty na dęšłwięk.
Takie są moje spostrzeżenia czysto organoleptyczne, z samego oględu.
Czy to się przyjmie, czy będzie rewolucyjne, trudno dzisiaj ocenię, zwłaszcza, że nie ma na dobrę sprawę punktu odniesienia.
Pozdrawiam, Ryszard
via vita curva est
Awatar użytkownika
Piotrek_Violin
Posty: 320
Rejestracja: 2011-08-26, 20:55
Lokalizacja: Oslo

Re: V-class bracing

Nieprzeczytany post autor: Piotrek_Violin »

Ryszardzie sam brak kontaktu belek z boczkami nie jest tu niczym innowacyjnym, w moim belkowaniu które nazwałem "triple x" również w ostatecznej wersji belki nie stykaję się z boczkami. Również owy rowek też nie jest niczym innowacyjnym, powszechnie stosowany. Dla mnie ciekawe jest to jak zachowuje się płyta z ułożeniem belek na V, oraz czy płyta nie ma tendencji do falowania poprzecznego co nie jest porzędne. Problem który pojawia się w klasycznym belkowaniu X to często zbyt wysoka sztywnołę w miejscu łęczenia owego x-a, ale z tym również można sobie poradzię albo poprzez profilowanie topu, albo odprężenie belek, albo również już rzadziej stosowany mostek czyli brak fizycznego kontaktu belek na łęczeniu x-a. Natomiast by zaczęę rozważania na ten konkretny temat należy się zdecydowaę czy płyta ma byę wykonana jednorodnie czy ma za zadanie wibrowac, wzmacniaę i dodawaę różne harmoniczne w specyficznych punktach. Niestety ale akustyki mimo że maję cechy wspólne z elektrykami to rzędzę się zupełnie innymi prawami ..
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 1987
Rejestracja: 2017-05-11, 19:22
Lokalizacja: RacibĂłrz

Re: V-class bracing

Nieprzeczytany post autor: Jan »

Mnie to bardziej belkę skrzypcowę przypomina tylko jakby zdublowanę. Miałbym obawy, że płyta się wygnie ale nie wiadomo jak jest gruba, gdyby miała takie sklepienie jak skrzypce albo archtop to i płyta i belki stanowiłyby konstrukcję nołnę. Ilołę możliwołci zbrojenia płyty jest nieograniczona tylko poszukiwanie takiej wiedzy jest bardzo kosztowne zwłaszcza, że nikt nie gwarantuje, że włożony wkład pracy i materiał dadzę zadowalajęcy efekt dlatego większołę robi sprawdzone konstrukcje.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Waldzither9
Posty: 1173
Rejestracja: 2018-04-18, 23:05

Re: V-class bracing

Nieprzeczytany post autor: Waldzither9 »

Poniżej prezentowanego ożebrowania na samym dole są prezentowane gitary do sprzedaży i dziwnym trafem belka wewnętrz jest ukołna. Ciekawe jak ożebrowanie V płyty wierzchniej zmienia ożebrowanie pleców?
Pozdrawiam Andrzej
ODPOWIEDZ